Gå til innhold

Bilde
* * * - - 1 Stemmer

[LØST] Nettverksforbindelsen er ustabil

mister internett

• Vennligst logg inn for å svare.
9 svar til dette emnet

#1 Benny8025

Benny8025

Nyansatt

• Pip
  • 6 Innlegg:
  • System: Nesvaag

Skrevet 07 January 2014 - 20:48

Jeg fikk en ny PC i september og den har fra dag en hatt internettproblemer. Farten er grei, problemet er at ved ''litt for mye'' belastning ryker forbindelsen. Dette skjer flere ganger daglig, oftest når jeg ser videoer på Youtube, hvert 5. minutt på det meste. 

Hver gang dette skjer kommer det som oftest opp en varseltrekant på nettverksymbolet nede til høyre. Løsningen da er alltid å feilsøke problemer. Har da fått følgende feilmeldinger, enten en eller flere:

«Standard gateway er ikke tilgjengelig»

«Local area connection er ikke tilgjengelig»

«Tilgangen mellom modemet og pc'en er brutt, eller en kabel er skadet (noe i den duren)»

Førstnevnte alene er mest vanlig.

Noen ytterst sjeldne ganger kommer det et rødt i steden for trekanten. Feilsøking hjelper ikke, men og avinnstalere nettverkskortet (tips fra IKT-ansatte på skolen. Merk: ikke driveren) for så å innstalere det igjen løser problemet og nettet virker, med avbrudd vel å merke. 

Jeg holdt på sånn en god stund til jeg inne på «Enhetsbehandling», hvor jeg avinstaler nettverkskortet, så en systemenhet kalt «AMDA00 Interface». Denne hadde også en varseltrekant på seg, og etter en stund av- og reinnstalerte jeg denne også. De virket internettet helt fint i et par dager før problemet oppstod igjen. Etter dette har ikke avinstalering av AMDA00 hatt noen effekt annet enn at trekanten forsvinner en stund.

Merk: Dette er en stasjonær med kabeltilkobling til modem. Andre maskiner (En stasjonær og en bærbar) med kabel, PS3 og trådløst har aldri hatt problemer før.

Da problemet oppstod fant jeg denne: http://itpro.no/supp...showtopic=76746 hvor Norbat har svart:

«Du kunne ha sjekket om det er noe under brannmurinnstillingene i Dlinken som kan endres. Prøv å slå av SPI (Advanced->Firewall Settings) og se om problemet fortsatt er der når PC og ps3 er tilkoblet. » (nederst på første side) Dette løste tydelig vis problemet for Olaks.

Oppdatering 08.01: Nå har jeg mistet nettet permanent. Når jeg søker etter problemer får jeg følgende beskjed: «Nettverkskortet kabel basert nettverk har problemer». Inne på enhetsbehandling er det en varseltrekant over nettverkskortnavnet. Av- og reinstalering hjelper ikke

Så spørsmålet er: Kan noen hjelpe meg?

Her er alt jeg vet og/eller kommer på angående nettverk og maskinen:

Ruter: Telenor ZyXEL ZY2812

PC: Stasjonær Asus

Motherboard: Asus H87M-PLUS (Nettverkskort ble oppdatert nylig)

Kabelen min er 20 meter lang, og går igjennom to vinduer (ligger i karmen) og langs veggen på utsiden av huset. Dette gjelder forøvrig også kabelen til den bærbare uten at dette synes å gi noen problemer

PS. Hvis du vil forklare noe vær snill å gi meg tydelige instrukser, og forklar meg veien (Advanced->Firewall Settings er ikke godt nok) dersom det er utover feks. Nettverks- og delingsenter. Forstår ikke avansert IT-språk

Takker for hjelp

Løsning 09.02.2014: 

Forbindelsen er stabil nå. Fikk hjelp sist uke. Løsningen var å slå av brannmuren. Fikk høre at den ikke stopper en dritt uansett. Den er fortsatt på i domeneprofil, men av i privat og offentlig profil. Har ikke hatt avbrudd siden.

Dette innlegget er endret av Benny8025: 09 February 2014 - 11:45
Endret emnetittel til noe mer søkevennlig i forumet.

#2 pijano

pijano

Superbruker

• 3867 Innlegg:
  • System: Windows
  • Kjernekompetanse:PC-hjelp

Skrevet 07 January 2014 - 21:41

Hei.

Kabelen fra PC-en din til ruter/modem; er det den som er 20 meter lang og går langs husvegg?

Er denne festet på en måte langs veggen?

Hvis den har fått litt mye press på seg, bøyd for mye stedvis, eller kutt ol, så kan det være den som forårsaker problemet.

Har du en i bakhånd (du har kanskje ikke en bøtte med så lange nettverskskabler, men... ;) ), prøv å bytte midlertidig for test.

Rutermodemet, mener jeg Telenor oppdaterer automatisk (ref. oppdatering av firmware (fastvare), som er et godt forslag).

Dette kan du evn ringe de om.

Har du forsøkt å oppdatere drivere til nettverkskortet, i tillegg til å reinstallere det?

Hvis ikke, er det en god idé.

Velg Driver & tools, så operativsystemet ditt, LAN og last ned og installer siste versjon: https://www.asus.com...7MPLUS/#support

Pass også på at systemet er fullt oppdatert (Windows-oppdateringer)

Om ikke noe av dette er til hjelp, så ser jeg også at det finnes flere oppdateringer til BIOS, som alle går ut på å fikse ustabilt system.

Som siste test, kan BIOS oppdateres.

Hvis du er usikker på å gjøre slikt, så ville jeg bedt noen som har peiling på dette om hjelp.

Oppdatering av BIOS går stort sett helt greit, så lenge man har korrekt fil, og oppdaterer etter boka.

Skulle noe gå galt der (som om strømmen går under oppdatering, eller feil fil), så kan hovedkortet ditt ta kvelden.

#3 Benny8025

Benny8025

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Skrevet 07 January 2014 - 22:45

Min kabel er 20 meter, ja. Den er bare stripset fast til eksisterende kabel som går til en bærbar PC i naborommet. Begge følger samme vei og ligger i vinduskarmen inn og ut av huset. Kabelen til naborommet har et stort sår, men den fungerer helt fint. Dessuten fungerer nettet mitt fint mellom hvert «anfall» så jeg tviler på at det er kabelen. Men jeg har uansett bestilt en ny (30 meter, flat kabel) og skal teste den når den kommer.

Drivere til nettverkskortet ble oppdatert rett for jul uten at dette hjalp. PC en er oppdatert så å si til en hver tid.

Jeg skal høre med han som skaffet PC-en om BIOS. Han så forøvrig på maskinen uten å finne problemet

#4 pijano

pijano

Superbruker

• 3867 Innlegg:
  • System: Windows
  • Kjernekompetanse:PC-hjelp

Skrevet 07 January 2014 - 22:53

En dårlig, eller ødelagt kabel, kan ofte være årsaken til ustabil linje.

Nettet trenger ikke være enten på eller av av den grunn, man kan oppleves med hyppig brudd, eller at hastigheten er treg.

Når man stripser slike kabler, blir de ofte dratt til for mye, og det oppstår brudd.

Det er bedre å feste med kabelklips.

#5 Benny8025

Benny8025

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Skrevet 10 January 2014 - 19:48

Nettverkskortet hadde et problem og jeg mistet nett. Av- og reinstalering virket ikke som før. Etter et par dager uten nett eller tilkobling (dro ut kabelen) har problemet løst seg selv. Det jeg lurer på er om du vet hvilken systemenhet AMDA00 Interface er og hva oppgaven dens er

#6 Benny8025

Benny8025

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Skrevet 10 January 2014 - 21:10

Ny kabel løste ikke problemet. Vet du hva Norbat snakket om da han svarte Olaks?

#7 Knutazz

Knutazz

Junior

• PipPip
  • 121 Innlegg:
  • System: Windows 7 ultimate

Skrevet 14 January 2014 - 09:10

Så en liten oppdatering på hva du har prøvd til nå utifra det jeg kan lese:

- Du har byttet ødelagte kabler

- Du har oppdatert drivere til nettverkskortet på pcen, er drivere hentet fra produsent av nettverskortet eller Windows update ?

- Du har installert nettverkskort og drivere med en "ren" ny installasjon (fjernet og renset alt gammelt før installert på nytt) ?

- Du har oppdatert alle Bios versjonene tilgjengelig for hovedkortet ?

- Du har prøvd og bytte port på router modem og fortsatt samme feil ?

- Du har oppdatert firmware på route modem ?

Hvis du har prøvd alt dette og det er fortsatt kun din maskin som ikke kommer på nett så ville jeg ha testet med en annen router for og sjekke om det er noe forskjell da, dette vil da utelukke en bad-config på eksisterende router modem og gi deg en pekepinn på om det er noe mellom pc og router og eller om det er den nå værende routeren.

hvis ikke det er noe forskjell på dette så ville jeg nesten prøvd med et nytt nettverkskort for og se om det er dette som er gåent på pcen din 

#8 Benny8025

Benny8025

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Skrevet 14 January 2014 - 18:40

Ja. Ja. Nei, tror ikke det. Usikker på hva BIOS er. Ja. Nei.

Ny ruter er bestilt. 

Bare som et tilleggspørsmål: Tror du det ville vært bedre å gjenopprette maskinen til fabrikkinstillinger i steden for å feilsøke i timevis?

#9 r2d290

r2d290

Forumsjef

• 1930 Innlegg:
  • Kjernekompetanse:Administrasjon

Skrevet 14 January 2014 - 19:21

Det kommer helt an på hvor mange programmer du har installert, som må reinstalleres etter fabrikkgjenoppretting.

#10 Benny8025

Benny8025

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Skrevet 09 February 2014 - 11:44

Forbindelsen er stabil nå. Fikk hjelp sist uke. Løsningen var å slå av brannmuren. Fikk høre at den ikke stopper en dritt uansett. Den er fortsatt på i domeneprofil, men av i privat og offentlig profil. Har ikke hatt avbrudd siden.

Også tagget med en eller flere av disse ordene: mister, internett

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere