Gå til innhold

Bilde
- - - - -

40mb/s = 400/500 kb/s på torrent?

• Vennligst logg inn for å svare.
1 svar til dette emnet

#1 ITNOOBEN1

ITNOOBEN1

Nyansatt

• Pip
  • 1 Innlegg:
  • System: window

Skrevet 04 May 2013 - 18:11

Jeg har 40 mb/s ifølge ITavisen sin nettverks tester når jeg laster ned ting har jeg fra 300 til 600ca som kb/s.              burde det ikke være mere??   (jeg er dårlig på slike ting)

#2 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12868 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 04 May 2013 - 21:41

Du blander sammen tallene. 

Itavisen oppgir i 40 Mb/s, mens torrenter og nettlesere som regel oppgir hastigheten i MB/s. 
b står for bits

B står for bytes, og en byte består av 8 bits. 

Ergo: For å få bits til bytes må du dele på 8. 
40 Mb/s = 5 MB/s som er maksimal nedlastningshastighet.

Når du laster ned med 400-500 KB/s får du altså 10 ganger mindre enn du maksimalt kan få. Men dette er som sagt bare maks-tall, og vil selvsagt begrense seg til hvor rask andre kan sende. (jo flere som sender, og færre som motar en torrent, jo raskere vil det som regel gå) 

Men det er ofte ikke bare det som er problemet. 

Hvis du ikke konfigurerer µtorrent eller hvilket torrent-program du bruker, så vil du nok få rimelig dårlige tall, da du må begrense hastigheten som du selv opplaster. For hvis du opplaster til andre i høy hastighet, så vil linjen din bli "overbelastet", og maks nedlastning vil falle kraftig. 

1. Hvor mye får du i upload på ITavisen? 
Ta dette tallet, del det på 8 (for å få i bytes). Deretter deler du tallet på to. Du sitter nå igjen med hvor raskt du bør begrense µtorrent til å laste OPP.

2. Inne i µtorrent så ser du på nederste linje, en "U:" Høyreklikk på den, og sett inn tallet du regnet deg ut til. Hvis det ikke finnes på lista, ta det nærmeste og høyreklikk så igjen, da vil du ha et tall som er enda nærmere. 

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere