~The Lightning~
Hei og hopp
Dette blir mitt andre kabinett-prosjekt etter mitt "barndomsprosjekt" The Black Box for noen år siden, og fortsetter tradisjonen ved å ha god størrelse og høy funksjonalitet. Denne gangen tar jeg steget enda lenger og øker ikke bare størrelsen formidabelt, men også kjøleytelsen til et nytt nivå.
Mine krav for denne maskinen er som følger:
- Superb kjølekapasitet
- 'Lavt' støynivå
- Funksjonalitet
- Lett vedlikhold
- Originalt
Da jeg har vært plaget av for høye temperaturer og har lyst på noe helt nytt, og ikke bare luftkjøling eller enkel vannkjøling så vil jeg eksperimentere litt med forskjellig fasekjøling, og kombinasjonen av fasekjøling og vannkjøling. Kort og godt en Waterchiller.
Av funksjonalitet så vil jeg eksperimentere litt med programmerbare mikrokontrollere til enkel styring av lys, brytere og ventiler. Men ønsker også å legge til trykkluft og noen andre finèsser.
Jeg vil også påpeke hvor lite jeg liker å sitte bøyd ned i et bekmørkt kabinett for å prøve å lirke frem en eller annen komponent.
Nei denne gangen så skal jeg trykke på en knapp og så skal hele innmaten med hovedkortet komme ut i en god arbeidsstilling og med innebygget arbeidslys, for så å gå inn når jeg er ferdig.
Her er skissen min i google sketchup:
Denne siden av maskinen kaller jeg 'del 1', mens andre siden kaller jeg del 2, og er planlagt slik:
Maskinen er 105cm høy, 62cm bred og 75cm dyp. Den vil bestå av to deler som kan deles opp om man skal flytte på maskinen, der hver del bare er 31cm bred. (totalt 62cm)
I topprommet på del 1 så kan du skimte et hovedkort som sitter på det som skal illustrere en plate (som er hul for ledninger, vannrør etc.) som kan vippes opp 90-grader. Kabinettdøra vil ha et plexiglass/glassvindu, der hele døra er motorisert og som automatisk åpner seg om man ønsker å inspisere hovedkortet med sine komponenter.
I nederste rommet på del 1 så kan dere se en UPS (ikke kjøpt inn enda) og 2 PSU'er. En chieftec på 1200W for hovedkomponentene, og en sekunderstrømforsyning for å drive resten av utstyret i PCen.
Prototype:
Jeg starter med å lage en enkel i (nesten) full størrelse for å teste ut måter heve/senke-mekanismen skal fungere på hovedkortet.
Dette ble resultatet:
Tanken er at det skal gå raskt å få opp hovedkortet, da via en fjær som du finner i de fleste bakluker på biler. Og så eventuelt en biljekk til å heise den ned. Målte kraften i fjæra til å være 35-40 KG, og om jeg skal ha noe som elegant drar den ned, så blir det en motsatt vektarm i andre enden av plata som vippes opp. Med andre ord så trengs en god del kraft! Dog, så vil jeg uten problem kunne trykke skjermkort, lydkort etc. ned i hovedkortet uten at fjæra vil bli presset ned.
Utstyr:
Maskinvaren er i skrivende stund som følger:
- GPU - 2x GTX 480 (en med vannblokk, men skal bli to)
- CPU - i7 920 (med Apogee GTZ vannblokk)
- HK - EVGA X58 SLI (med vannblokk på chipsett og mosfets)
- RAM - 1600 MHz 6 GB
- PSU - Chieftec Super Series 1200W + 350W sekundær-PSU
- Pumpe - Swiftech mcp655
- Mini-Luftkompressor - 240W
Tross full viten om at slikt utstyr bør stå plant så klarte jeg neimen å ødelegge ved å ha den på skrå. Og det før jeg kom skikkelig i gang med prosjektet. Bildet viser dog hvordan tenkt isolasjon blir brukt og hjemmelaget feste til sokkel 1366. Planen var videre å plassere den i øverste i del 2 av PCen.
Selve kabinettet:
Jeg gir ikke opp med det første og velger å starte med selve kabinettet.
Er student og har ikke et arsenal av verktøy enda, så må bruke tiden effektivt mens jeg er hos mine foreldre på sommerferie. (derfor jobbes det døgnet rundt). Fikk tak i en del kryssfinèr-plater til en god pris på Montèr. De er 15mm tykke, som i og for seg en litt i tykkeste laget, men sikrer meget god stivhet og lydisolasjon
Starter med å slå sammen sidene av det som siden skal bli del 1 av PCen.
Litt grovpuss av det som skal bli midtplata (hullet er der "vippeplata"/hovedkortet skal være).
Prøver meg på noen 45-grader vinkler.
Som senere blir slik.
Fire vegger og en seperasjon av øvre og nedre delen av del 1.
Med skilleveggen på
Og baksiden med skillevegg. Som noen kanskje ser, så har jeg bommet veldig på det sentrerte hullet som skal være et viftehull. Men ingen panikk, det skal bli tettet og flyttet på (ingen vits å kjøle ned på baksiden av midtveggen, da det kun skal være heve og senke-materiell bak der).
Deretter kom jeg til å tenke på å skjære ut noe glass som jeg kombinerer med Plexi-glass for å slippe riper, og for et eksklusivt utseende.
Det gikk dog ikke så bra pga ymse glasskjærer redskaper og mangelfull kompetanse. Innser nok at jeg i såfall bør ha en form for herdet glass, så legger denne idèen på hylla foreløpig.
Videre har jeg også tømt et lite 2KG brannslukningsapparat som vil bli brukt som trykktank, da kompressoren ikke har noen medfølgende tank.
Neste oppdatering vil være det jeg tar for meg i Trondheim, hvor jeg studerer.
Kommentartråden finner du her!