Gå til innhold

Bilde

Smeltet og svidd atx kontakt

atx smeltet 3.3v

• Vennligst logg inn for å svare.
8 svar til dette emnet

#1 Torstein M

Torstein M

Senior

• PipPipPip
  • 556 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 06 July 2012 - 13:45

Heisann, lenge siden sist jeg postet noe her!
Har nå hatt en selvbygget pc som har gått som en klokke i 2 år nå, inntil nylig da skjermkortet krasjet. Fikk tilbake et nytt et (ati radeon hd 7850) på garantien, men siden jeg fikk dette skjermkortet, har pcen krasjet konstant, ofte uten bluescreen, den går bare rett av.
Forsøkte å søke på google og fant ut at jeg burde forsøke å koble i kablene på nytt. Det var da jeg fant ut at atx kontakten er svidd på sidene og den ene pluggen nederst er rett og slett smeltet! Dersom jeg tar på kontakten/ledningene rett etter at pcen har krasjet kjenner jeg at de er varme. Hva kan være årsaken til dette og har jeg mulighet til å sende noe inn på garantien (i så fall, hva, hovedkort, psu etc?)
Kan også nevne at når jeg fjerner plastikken rundt pluggen med en pinsett og slår på pcen, fungerer den helt normalt.
Alle delene er kjøpt hos komplett.no.
Vedlagt er et par bilder av hvordan kontakten ser ut.
Legger også ved et bilde av strømavlesningene i bios (siden 3.3V ser ekstremt lav ut, og rett etter pcen har krasjet ligger den på 2.5V).

Hovedkortet er et "gigabyte x58a-ud5" og strømforsyningen er en "Corsair HX 850w psu".

Tusen takk for alle svar :)

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

#2 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5368 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 06 July 2012 - 16:32

Ser ut til at 3.3V spenninga er litt tullete. Skulle nesten tro at all spenninga på 3,3V gikk gjennom akkurat den pinnen, noe som fikk den til å smelte pga varme, pga alt for mye amper. Om du jumpstarter psu'en, måler du 3,3V på alle orange ledningene? Om du har et multimeter så kan du måle mellom de oransje og svarte. Om du ikke måler på alle oransje, så kan det hende at strømforskyninga har sendt all spenningen gjennom en pinne. Det kan få den til å smelte.

Har du overklokket maskinen? Jeg har vært borti dette før, at ATX kontakten har smeltet, og det var da pga overklokking. Det som skjer da er at det går alt for mye strøm gjennom kontakten. Derfor har dyrere hovedkort flere strømkontakter.

#3 Torstein M

Torstein M

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 556 Innlegg:

Skrevet 06 July 2012 - 16:36

Nei, maskinen er/har ikke vært overklokket. Kan forsøker å måle de oransje ledningene med et multimeter.

#4 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5368 Innlegg:

Skrevet 06 July 2012 - 16:41

Om du måler 3.3V, så kan hovedkortet være problemet. Det er dog ikke alltid målerene stemmer, men de i bios bruker å stemme ganske bra. Skjermkortene regner jeg med får strøm via 6/8pins kontakter på kortet? Om ikke, så får de strøm via atx kontakten også, noe som gjør at det går enda mere strøm igjennom der.

Jeg har bare vært borti dette en gang før pga overklokking. Kan hende noen andre på forumet vet mer om meg, så bare å rette på meg om jeg tar feil. :)

#5 Torstein M

Torstein M

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 556 Innlegg:

Skrevet 06 July 2012 - 16:47

Skjermkortet får strøm fra en ekstern 6 pins pci-e kontakt direkte fra strømforsyningen, så tror ikke det belaster atx kontakten.
Kom akkurat på at en gang etter at pcen krasjet og jeg leste av temperatur, volt etc I bios etter å ha slått den på igjen, stod det 1.7 på ram-en. Satte da voltinnstillingen fra auto til 1.64 som det står utenpå dem. Vet ikke om dette kan ha noen betydning.

#6 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5368 Innlegg:

Skrevet 06 July 2012 - 16:49

Den spenningen har nok egentlig bare noe å si for RAM. 1,7V går nok fint om de bare skal ha 1,64. Så om den spenningen hadde hatt noe å bety så hadde nok ram brikkene svidd seg. Men de tåler nok det. Har hatt rambrikker som skal ha 1,5V som har fått 1,9v pga at jeg har glemt å stille ned volten som var satt til de gamle brikkene, gikk fint et halvt år det.

#7 Torstein M

Torstein M

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 556 Innlegg:

Skrevet 07 July 2012 - 14:04

Fikk målt volten med multimeteret og alle de oransje ledningene målte 3.32 volt. Litt rart at biosen viser alt fra 2.56 til 2.86 men ikke 3.32 volt...
Hva kan jeg gjøre videre nå?
Tusen takk for svar så langt. :-)

Edit: la akkurat merke til at jeg får feilkode 88 på displayet på hovedkortet når pcen krasjer, dersom det kan hjelpe.
Edit2: Hele atx kontakten er fremdeles varm, men den virker varmest på den øverste delen (de lengst borte fra de oransje ledningene.
Edit3: her er det definitivt noe som ikke stemmer. Etter å ha vippet kontakten opp og ned mens den var halvveis I og skrudd på pcen, viser 3.3v 3.024 v. Den varierer fremdeles fra 2.992 til 3.024 og synker gradvis nedover mens jeg skriver dette innlegget.

Dette innlegget er endret av Torstein M: 07 July 2012 - 14:30

#8 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5368 Innlegg:

Skrevet 08 July 2012 - 13:31

Spenningen fra psu'en er da riktig, er vel bare bios sin sensor som ikke er helt god, ellers så kan det ha noe med den svidde kontakten.

Error kode 88 sa visst defekt hk, cpu eller psu det. Vil tippe på at maskinen går i bluescreen pga for lav spenning ellernoe. Kan jo også ha noe med den svidde kontakten å gjøre. Kunne du ha hentet ut dump filene på maskinen som ligger i c:\windows\minidump? Kan hende du må kopiere filene til en anen plass før du legger den i et winrar/7z arkiv.

Krasjer pc'n med en anen strømforskyning? Om den gjør det er enten hk dødt, eller så er den svidde pinnen viktig.
Tror nok det er psu'en sin skyld dette, men kan også være hovedkortet. Vanskelig å svare på.

#9 Torstein M

Torstein M

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 556 Innlegg:

Skrevet 08 July 2012 - 13:41

Du kan laste ned dumpfilene her: http://www.mediafire...2x6bm776abupbl6 . Merk at det er en del bluescreener fra det gamle skjermkortet som krasjet.
Kan for øvrig legge til at jeg tok å fjernet den smeltede plastikken fra pinnen som var svidd (fikk kun fjernet fra selve pinnen, ikke nedi og rundt) og presset selve pinnene på pluggen fra psu-en litt sammen slik at det skulle bli bra kontakt, og nå viser biosen 3.25-3.3 på 3.3V.

Dette innlegget er endret av Torstein M: 08 July 2012 - 13:42

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere