Gå til innhold

Bilde

Installere ubuntu på Nas-server?

nas server domene

• Vennligst logg inn for å svare.
4 svar til dette emnet

#1 jakobsm

jakobsm

Nyansatt

• Pip
  • 2 Innlegg:
  • System: Mac OSX

Skrevet 15 June 2012 - 12:18

Hei! Har tenkt på å kjøpe denne serveren, og installere Ubuntu-server på den. Finner ganske lite informasjon om slike servere, så jeg lurer på om jeg da kan sitte i et annet rom uten noen ledning til serveren og legge inn filer over bluetooth (eller noe annet)? Og i samme slengen; Jeg har to domener, har hatt en del problemer med hostingen, så tenkte da å hoste domenene mine på NAS-serveren, er dette mulig å gjøre samtidig som jeg bruker serveren som en trådløs harddisk? Haha, ble kanskje litt forvirrinde, men håper dere forstår hva jeg mener! :)

• 0

#2 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2264 Innlegg:
  • System: Windows 7 / 8 / Ubuntu

Skrevet 16 June 2012 - 11:36

tror nok det kan bli litt vanskelig, vil du installere Ubuntu må du nok ha en ordentlig datamaskin
  • 0

#3 jakobsm

jakobsm

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 2 Innlegg:
  • System: Mac OSX

Skrevet 16 June 2012 - 21:03

Åja.. Er veldig ny på dette.. Haha. Så en nas-server har altså ingen operativ system? Kan jeg hoste domenene da?
  • 0

#4 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2264 Innlegg:
  • System: Windows 7 / 8 / Ubuntu

Skrevet 18 June 2012 - 19:04

En NAS har et slags firmware/opperativsystem, men dette er lettere å sammenlikne med en router på måten dette fungerer.

Forstår ikke helt hvorfor du sier hoste "domene", domenet er vel helst det som sender deg til det som hostes. Det bør vel være mulig å hoste ei side på den, men dette får noen andre svare nærmere på.
  • 0

#5 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:
  • System: linux

Skrevet 05 October 2012 - 09:23

De fleste kjører faktisk linux i bunn, men du er avhengig av at noen har tatt jobben med å porte en linux-distribusjon over til den. Ubuntu har få slike porter, men Debian har mange. Du kan eksempelvis spørre på debian nslu2 prosjektet om de kjenner til noen port for denne. Du finner det her: http://www.nslu2-lin...Debian/HomePage

Routere er et godt eksempel. Jeg kjøper alltid routere som er støttet av OpenWrt, da kan jeg installere det jeg måtte ønske på routeren, og bruke den som en vanlig server.
  • 0

Også tagget med en eller flere av disse ordene: nas, server, domene

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere