Gå til innhold

Bilde

Overklokke Intel I7 920

• Vennligst logg inn for å svare.
8 svar til dette emnet

#1 aLmAnZo

aLmAnZo

Nyansatt

• Pip
  • 5 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 29 February 2012 - 05:21

Ok, til å begynne med vil jeg understreke at jeg er helt ny på overklokking, har aldri gjort det før og er generelt veldig usikker. Har søkt litt rundt her inne, men har ikke blitt særlig mye klokere, så derfor starter jeg egen tråd. Ser at en del har ærfaring med 920 fra før av, men alikevel føler jeg det var mye som var uklart.

Det vi har å jobbe med er altså dette:

Intel I7 920 quadcore @ 2,66 ghz /w Noctua NH-D14
Silver Power SP-S850, 850W PSU
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9
Gigabyte GA-EX58-UD4, X58, Socket-1366

Jeg har skjønt såppas at det er i BIOS jeg styrer innstillingene, og at man kan justere ulike ting for å oppnå ønsket effekt. Jeg bruker pcen først og fremst til spill, og er ute etter å få bedre ytelse ut av ARMA II, samt gjøre den klar for ARMA III når det kommer til høsten.

Samtidig er jeg ikke veldig gira på å ta alt for stor risiko. Hvordan går jeg frem og hvor høyt kan jeg nå uten å risikere komponentene mine?

Samt et par generelle spørsmål på tampen: Kan prosessoren bli skadet av å overklokkes, på tross av at temperaturene holdes lave?

Dette innlegget er endret av aLmAnZo: 29 February 2012 - 06:11

• 0

#2 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:
  • System: Windows XP/Vista/win 7, Linux

Skrevet 29 February 2012 - 08:47

Er jo bare å sette:
  • 1.5 V på ram brikkene
  • 1.25 volt på prosssoren (maks 1.27 volt) så er du trygg.
Angående nortbrigde/sourthbrigde får noen andre svare på, selv har jeg i7 950 den er ganske så lik bare litt høyere klokkehastighet og samme effektforbruk. Lurt å ikke ha ting på auto, spessielt hvis strømforsyningen er ustabil.
Men i begynelsen er det neppe stort problem på de fleste hovedkort. Så man man prøve å øke FSB en 3-5 i starten og ha PCI-E bussen på 100 hz.

Angående levetid bør du ikke beskymre deg så sant tempraturen ikke er kritisk over en 70 grader, selv har jeg overklokket en del prosessor, det verste som jeg har opplevd er at prosessoren degraderes selv ved høye tempratur, i og med i7 920 er så gammel, så er det neppe noe du bør beskymre deg over det. Selvsagt vil levetiden forkortes men alikevell bør levetiden være mere en god nok.

Nå er det en grunn for produsenten fraråder overklokking, men det er både ytterst kjedent at en prosessor ryker av litt overklokking, strømforsyningen du har høres brukbar ut selv om jeg ville foretrekker consair.

Nå vet jeg ikke hvordan strømforsyningen din er, men så sant du har crossfire X eller SLI burde strømforsyningen være stabil nok.

Husk å test prosesssoren i noen minutter med prime 95 og hold øye med tempraturene.
Enkelte prosessor må høyere volt for å bli stabil, alle er ikke like heldige med sine prosessor chips og hovedkort.

http://forums.overcl...ad.php?t=874161 her er et eksempel på forum man kan se på.

Dette innlegget er endret av LMH1: 29 February 2012 - 09:04

• 0

#3 aLmAnZo

aLmAnZo

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 02 March 2012 - 02:46

Hei igjen.

Før jeg får den nye kjøleren, tok jeg kjangsen på å prøve meg litt iallefall.

Postet bilde

Som en ser, er det bare Bus-speeden, V-core og Ram multiplyeren jeg har rørt.

Kjørte stabilt ti runder med dobbel intelburn, uten at jeg har rørt volt-innstillingene.

Temperaturen har ikke overgått 51C selv med stock kjøler. Tørr alikevel ikke presse den lenger før jeg får en skikkelig kjøler.
  • 0

#4 aLmAnZo

aLmAnZo

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 03 March 2012 - 04:00

Det stemmer faktisk ikke helt. Core-temperaturene var langt høyere en oppgitt temp på CPU. Venter med å klokke til jeg får skikkelig kjøler.
  • 0

#5 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13894 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 05 March 2012 - 10:19

Det er temperaturen på kjernene (core) som er det essensielle å se på når det klokkes, ja. CPU-tempen er gjerne 10C eller mer lavere. Standardkjøleren og klokking er å anse som gambling! :)
  • 0

#6 aLmAnZo

aLmAnZo

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 19 March 2012 - 20:33

det merkelig er at nå har jeg fått kjøleren min, og nå er temperaturene fine. Load på rundt 60, og idle helt ned i under 30. Men nå har ting snudd, nå er CPU-temperaturen oppgitt til å være (mye) høyere en kjernetemperaturene. Noen som vet hvorfor? Bør jeg bekymre meg?
  • 0

#7 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13894 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 20 March 2012 - 11:23

Feil på sensor er en mulighet. Har lignende feil på min gamle Q6600...
http://bildr.no/view/202833

Kjernetemps er det som teller, så hvis CPU-tempen er (ulogisk) høy, kan man se bort ifra den. Og om den er reell vil PCen bli ustabil og sikkerhetsmekanismer slå inn (PC slår seg av osv).

Det du kan prøve på da er å ta av kjøleren, rense prosessorens IHS (toppen av prosessor) og kjølerbasen skikkelig og ta på ny kjølepasta. :)
  • 0

#8 aLmAnZo

aLmAnZo

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 24 March 2012 - 16:09

Nå er altså ting på G, og jeg har fått overklokket.

Vi støtte på et merkelig problem dog. Med en gang jeg satte Uncore og ram-multiplyeren på noe annet en auto (6x ram og 12x uncore) så ville ikke pcn POSTe. Kjører nå 3,8 ghz med ram og uncore på auto. Why?
  • 0

#9 Fade

Fade

Systemekspert

• 5872 Innlegg:
  • System: Windows 8.1 pro.

Skrevet 31 March 2012 - 22:19

Jeg kjører et lignende oppsett på 4.0ghz helt fint. Jeg søkte meg frem til BIOS-oppsett som folk hadde testa ut med samme hardware som jeg har. Prøvde meg frem derfra...
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere