Gå til innhold

Bilde

Design stille/lydløs/kompakt stue-pc for surf/text

• Vennligst logg inn for å svare.
8 svar til dette emnet

#1 Gulliver Foyle

Gulliver Foyle

Junior

• PipPip
  • 198 Innlegg:

Skrevet 28 February 2012 - 10:19

Jeg har vel stort sett beskrevet hva jeg har i tankene i tittelen.

Det blir nærmest som et alternativ til laptop eller all-in-one pc.

En Asus all in one (tror jeg det var) kommer på ca. 9000.

Det bør kunne gjøres biliigere.

Jeg har en god skjerm, trådløst tastatur og mus.

Trenger da liten boks med POWER, HK, CPU, RAM, HD.

Med minst mulig vifter.

Kan tenke meg å benytte SSD, og kan bruke stasjonær maskin på nettet som lager for større ting.

Av I/O trenger jeg vel omtrent

skjerm, kablet Ethernet, USB for mus og keyboard.

Kan det f.eks. finnes (brukt?) bærbart som man kunne kannibalisere?

Er spent på hvilke muligheter som kunne finnes. Det kreves ikke spesielt høy ytelse, og best av alt: jeg kemmer vel helst til å benytte Win2k (evt XP), så det trengs ikke særskilt sofistikert utsyr heller, 32 bits holder. Men disk bør vel være SATA.

Hovedkriteriet ligger på stillhet, og kompakthet så den lett kan plasseres bak sofaen uten å sjenere noen.

Et alternativ hade det vært, om det fantes utstyr som gjorde det mulig å overføre tastatur, mus - og skjerm trådløst over 10 meter - så kunne jeg benytte eksisterende pc uten videre.
  • 0

#2 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13929 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 28 February 2012 - 11:48

Hovedkort med innebygd (svak) prosessor og "skjermkort": http://www.prisjakt....ory.php?k=v1492
Kabinett til det formålet: http://www.prisjakt....ory.php?k=v1972
Merk at en slik PC vil bruke under 100W totalt, så noe råskinn av en PSU er langt fra nødvendig.

Ellers har du enda mindre hovedkort: http://www.multicom....at-p/c/p2088959 men dette begrenser bruken en del..

Det er iallefall tips til hva du kan se etter. Vil dessverre ikke gi noen spesifikke tips, da dette området er noe jeg har lite erfaring på.
  • 0

#3 Gulliver Foyle

Gulliver Foyle

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 198 Innlegg:

Skrevet 28 February 2012 - 15:09

ASUS 5NM10T-I ser ut til å kunne klare jobben.

Må se etter tastatur som ikke knepper, noe i likhet med det man finner på bærbare.

Kabinetter er et langt lerret å bleke. Burde stå på høykant, være forsynt med det man
trenger av power og kjøling slik at man får one-stop shopping.

Vanskelig å finne produkter man vil bli fornøyd med bare ved å lese leverandørinfo.

Hva ligger strømforbruk/varmeutvikling på for vanlig 2.5” kontra SSD?

Dette er av de ting jeg lurer på, vil slippe mest mulig av fikling for å få det på lufta.

Jeg fortstter søkingen selv også, men om noen har nyttige tips er jeg jo glad for det.
  • 0

#4 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13929 Innlegg:

Skrevet 28 February 2012 - 15:45

Det er ubetydelig effektforbruk av SSDer og ellers vanlige HDDer. Regn med maks 20W på sistnevnte og godt under halvparten på en SSD. Varmeutviklingen på en SSD er også lik null. Se for deg en USB-minnepinne, som blir nærmeste reelle sammenligning. :)

Hva med å bygge eget kabinett? Jeg har f.eks tenkt å bygge en HTPC inn i en av hyllene på tv-benken. Altså er tanken egentlig bare å drite i kabinettet og bruke den ledige plassen rundt TVen. :P
  • 0

#5 Gulliver Foyle

Gulliver Foyle

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 198 Innlegg:

Skrevet 28 February 2012 - 20:04

Det er ubetydelig effektforbruk av SSDer og ellers vanlige HDDer. Regn med maks 20W på sistnevnte og godt under halvparten på en SSD. Varmeutviklingen på en SSD er også lik null. Se for deg en USB-minnepinne, som blir nærmeste reelle sammenligning. :)

Hva med å bygge eget kabinett? Jeg har f.eks tenkt å bygge en HTPC inn i en av hyllene på tv-benken. Altså er tanken egentlig bare å drite i kabinettet og bruke den ledige plassen rundt TVen. :P

Slik jeg har tenkt plasserer jeg maskineriet bak sofaen, har faktisk ikke plass under tv'n. Eller har jeg det? Kanskje, står en diger kabel/parabol/pvr i den ene men den andre er tom. Men må nok ha en box, nowhere to hide...

Dessuten, ved 81 er det nok slutt med selv-bygging, det holder med montering fri for konstruksjon av detaljer for min del nå. Bygget amatørradio på 50 og 60 tallet, datamaskiner på 70 og 80 tallet, og har ellers fiklet med litt av hvert. Nå gjelder det bare å få noe på lufta med minst mulig fikling.

Men det er sant, under tv'n vil være bra, dit kan jeg kanskje få lagt en Cat5 kabel i rør. Kobling pc -> tv tror jeg ikke har noe for seg her. Får prøve å snuse på markedet for dippedutter så jeg får heklet sammen et fungerende system. Det er jo bare moro sålenge det holder med ren montering.

PS. Her er det mange tastaturer: http://www.komplett....aspx?sku=632700

Noen som vet noe mere om hvorledes det forholder seg med tastelyder? Betyr tasteteknologi 'saks' at det er stillere enn vanlig?

Dette innlegget er endret av Gulliver Foyle: 28 February 2012 - 20:20

• 0

#6 Gulliver Foyle

Gulliver Foyle

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 198 Innlegg:

Skrevet 29 February 2012 - 12:46

Det slo meg: I stedet for å bygge, hva med en liten bærbar i stedet? Den skal jo likevel bare være en 'base'.
Som denne f.eks, det blir kanskje billigere og enklere:

http://www.elkjop.no...ni-pc-n145-sort
  • 0

#7 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13929 Innlegg:

Skrevet 29 February 2012 - 13:42

En bærbar er absolutt mulig å bruke til dette formålet, men de er kanskje ikke bygd for å stå på 24/7 og heller ikke bygd for å stå bak en sofa (støvsamler osv). Får du en bærbar full av støv vil den til slutt gi tapt for varme, så det krever litt vedlikehold i så måte.

PCen du linker til er helt OK til surfing/skriving. Men noe tyngre oppgaver (som høyoppløst film o.l.) kan den kanskje slite med. Å koble den til TV (LCD/Plasma-skjerm) kan også være litt vrient, da denne kun har en VGA-utgang. Det burde helst vært HDMI.

Er du 81 år gammel, altså? Slikt står det respekt av!
  • 0

#8 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2278 Innlegg:
  • System: Windows 7 / 8 / Ubuntu

Skrevet 01 March 2012 - 11:44

www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10447
  • 0

#9 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13929 Innlegg:

Skrevet 02 March 2012 - 08:23

Denne ser ut til å være midt i blinken om jeg skulle ha valgt selv, faktisk. Godt tips! :)
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere