Har en AMD Phenon x6 1100t Processor. Kjører Windows 7 64bit. Nå har jeg mistet den ene kjerna i processorn. Er bare 5 som er aktiv. Det må ha skjedd noe sånn at den er blitt deaktivert .Hvordan får jeg aktivert den igjen.
Velkommen til ITpro Supportforum
Registrer deg nå for å få tilgang til alle våre funksjoner. Når du er registrert og innlogget, kan du lage nye emner, skrive svar til eksisterende emner, gi poeng til andre brukere for gode svar, egen meldingssystem, samt din egen brukerprofil. Hvis du allerede har en brukerkonto, logg inn her, eller registrere din brukerkonto nå. Det er gratis!
Registrer deg nå for å få tilgang til alle våre funksjoner. Når du er registrert og innlogget, kan du lage nye emner, skrive svar til eksisterende emner, gi poeng til andre brukere for gode svar, egen meldingssystem, samt din egen brukerprofil. Hvis du allerede har en brukerkonto, logg inn her, eller registrere din brukerkonto nå. Det er gratis!
Kjerne på prosessoren har blitt deaktivert. Hvordan få den tilbake?
Startet av danie, 07 Feb 2012 17:23
Skrevet 07 February 2012 - 17:23
Skrevet 07 February 2012 - 18:17
danie, den 07 February 2012 - 17:23, skrev:
Har en AMD Phenon x6 1100t Processor. Kjører Windows 7 64bit. Nå har jeg mistet den ene kjerna i processorn. Er bare 5 som er aktiv. Det må ha skjedd noe sånn at den er blitt deaktivert .Hvordan får jeg aktivert den igjen.
Og noe maskinelt kan jeg nesten ikke tro det kan være. (uten at hele prosessoren kræsjer)
Jaja, uansett. Med Windows 7 så gjør du følgende:
Trykk på start-menyen -> skriv msconfig i søkefeltet (og deretter trykk Enter) -> Inne i msconfig går du til boot-menyen -> trykk på "avansert boot meny" -> velg hvor mange kjerner som skal være aktivert.
Andreas
Ps: Overskriften din er særdeles dårlig, og bør byttes til noe som kanskje beskriver problemet ditt litt bedre. Samt at Caps-Lock sjelden er særlig innbydende. Det er kun i følgende tilfelle at Caps-Lock skal brukes: Aldri.
Skrevet 08 February 2012 - 09:39
For meg høres dette mere ut som om prosessoren har blitt overklokket med alt for lav volt.
Eller noe feil med prosessoren, kan vel være defekt kjerne, men dette er nok veldig skjeldent det skjer.
Så da må man være uheldig, man kan forsøke bios oppdatering eller resett av bios hvis du byttet prosessor.
Eller noe feil med prosessoren, kan vel være defekt kjerne, men dette er nok veldig skjeldent det skjer.
Så da må man være uheldig, man kan forsøke bios oppdatering eller resett av bios hvis du byttet prosessor.
Skrevet 09 February 2012 - 08:28
LMH1, den 08 February 2012 - 09:39, skrev:
For meg høres dette mere ut som om prosessoren har blitt overklokket med alt for lav volt.
Har aldri hørt om tilfeller der dette kan skje, eller ser helt teorien til at dette vil skje...
Stiller meg også veldig kritisk til at dette kan ha ha noe med maskinvaren å gjøre. Jeg har nemelig ingen tro på at en kjerne bare kan falle ut, og at prosessoren fortsetter uten å få fullstendig kræsj. Ja i hvertfall ikke uten at prosessoren "hardkodes" på nytt (reprogrammeres). Og dette er noe du bare kan gjøre på AMD sine fabrikker, og ikke en simpel bruker.
Men ja, det er vel teoretisk sett en mulighet for at det KAN være BIOS (om du er helt sikker på at det ikke er Windows som tuller med deg). Jeg ville da resatt BIOS, samt alternativt en reinstallasjon av windows eller installert windows på en annen partisjon for testing FØR jeg hadde oppdatert BIOS (som ikke er helt uten risiko).
Skrevet 09 February 2012 - 17:40
Nå er jeg ikke noen ekspert i Linux (helt sikkert andre som kan fortelle fremgangsmåten) men prøv å kjør en live-cd og se om du har alle kjernene aktivert der.
Ok, etter en rask runde med google hoster jeg opp følgende link:
link 1
Forutsetter selfølgelig at du får opp terminal-vinduet.
Ok, etter en rask runde med google hoster jeg opp følgende link:
link 1
Forutsetter selfølgelig at du får opp terminal-vinduet.
Skrevet 09 February 2012 - 19:04
Jeg må prøve og gå mere i detaljer her.Hadde seg slik at jeg hadde en amd 810 prosessor.Det samme skjedde med den.den hadde 4 kjerner .mistet en der og.Trodde da at det var feil på den.Derfor kjøpte jeg ny. Har hovedkort ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3.Har prøvd msconfig Finner bare 5 der og.Jeg tror selv at det har noe med AMD Catalyst programme som er årsaken.Får klare meg med de 5 jeg har inntil vidre.Bare de også blir borte.
Skrevet 09 February 2012 - 21:27
danie, den 09 February 2012 - 19:04, skrev:
Jeg må prøve og gå mere i detaljer her.Hadde seg slik at jeg hadde en amd 810 prosessor.Det samme skjedde med den.den hadde 4 kjerner .mistet en der og.Trodde da at det var feil på den.Derfor kjøpte jeg ny. Har hovedkort ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3.Har prøvd msconfig Finner bare 5 der og.Jeg tror selv at det har noe med AMD Catalyst programme som er årsaken.Får klare meg med de 5 jeg har inntil vidre.Bare de også blir borte.
Installerte du OS på nytt i mellomtiden, eller prøvde du å bruke samme windows-installasjon?
Dette innlegget er endret av Geir_HK: 09 February 2012 - 21:28
Skrevet 09 February 2012 - 21:47
danie, den 09 February 2012 - 19:04, skrev:
Siden du har hatt samme problem på TO prosessorer, så er det nok tvilsomt noe maskinvarebassert.
Og har det alltid vært slikt, eller mener du at det plutselig "forsvant" en kjerne?
Noen grunn til at du tror det er skjermkortdriveren som driver gjøn med deg? Du kan jo bare slette hele Catalyst for å teste om det blir bedre...
Skrevet 10 February 2012 - 19:08
Instalerte ikke Windows på nytt.
Har ikke noe screenshot.Slettet Catalyst. Oppdaget at kjerna var borte under restart.Har bytta om på prosessorene. Nu har 810 4 kjerne.Så bytte tilbake over helga så får vi se. God Helg til dere
Har ikke noe screenshot.Slettet Catalyst. Oppdaget at kjerna var borte under restart.Har bytta om på prosessorene. Nu har 810 4 kjerne.Så bytte tilbake over helga så får vi se. God Helg til dere
Skrevet 11 February 2012 - 18:39
1 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere

Logg inn
Registrer
Tilbake til toppen