Gå til innhold

Bilde
- - - - -

[LØST] Byttet ram-brikke og skrivebordsytelsen gikk ned mens minnet økte..

• Vennligst logg inn for å svare.
7 svar til dette emnet

#1 Staindfan

Staindfan

Nyansatt

• Pip
  • 79 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64-bit

Skrevet 11 January 2012 - 21:39

Byttet ram-brikke fra 2GB til 4GB og skrivebordsytelse for Windows Aero gikk ned, mens minnet økte. Hvorfor? Vil det hjelpe å kjøpe to nye ram-brikker til av samme type?

#2 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 11 January 2012 - 22:50

Vi må nesten vite litt mer. At skrivebordsytelsen for Windows Aero gikk ned har nok mer med tilfeldighet skulle jeg tro. Minnet bør ikke ha særlig mye å si der uansett, om noe overhode. Hørtes mer som om du kanskje hadde litt mer i bakgrunnen som kjørte eller lignende...

Den innebygde testen i windows er ikke helt stabil for å si det mildt akkurat. Eller særlig nøyaktig for å si det sånn. Må taes med en klype salt. :)

Hva slags maskin har du/hovedkort har du, og hva stod i den fra før av?
Hva slags minne stod i fra før av, og hva kjøpte du?

#3 Staindfan

Staindfan

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 79 Innlegg:

Skrevet 12 January 2012 - 01:40

Det blei denne ram-brikken.

Laptop'en er en Acer Aspire 5553G

Spesifikasjoner:

- AMD Phenom II X4 Mobile Processor N930 (2GHz)
- ATI Mobility Radeon HD 5650 Up to 3711MB Hyper Memory
- 15,6" 16:9 HD LCD LED
- 6 GB DDR3 Memory (Som nå er 8 GB)
- 640 GB HDD
- DVD-Super Multi DL drive
- Acer Nplify 802.11b/g/n
- 6-cell Li-ion battery

Dette innlegget er endret av Staindfan: 12 January 2012 - 01:41

#4 Staindfan

Staindfan

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 79 Innlegg:

Skrevet 12 January 2012 - 01:44

Dette bildet viser originale ram-brikker.

Vedlagte filer

#5 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 12 January 2012 - 02:29

Ok, riktig. Ja, nei det ser (kan bare skimte deler av teksten, men ser ut som PC3 10600-minne) ut som om dine gamle brikker originalt kjører på 1333 MHz, mens de du kjøpte bare kjører på 1066MHz. Alle vil da bli satt til 1066Mhz - det svakeste leddet - og dermed ender du totalt sett opp med et minne som yter noe dårligere ja.

Ettersom du har et skjermkort som bruker Hypermemory, som vil si at den tar i bruk deler av systemminnet sitt, når det ikke er plass i det lokale minnet lenger. Dette vil si at skjermkortet vil i uheldige situasjoner ta i bruk minne fra systemminnet ditt, og siden det kjører på lavere hastighet (1066MHz fremofr 1333MHz) så vil også skjermkortet i noen sjeldne situasjoner bli litt påvirket.

Dette kan igjen forklare litt dårligere ytelse i Aero. Dette er ikke noe som trenger å ha noe som helst å si for ytelsen i praksis.

De 2 GB'ene ekstra vil du få nytte for om du kjører veldig tung multitasking. Egentlig ikke en oppgradering jeg på noe plan ville gjort. Er selv en kraftbruker, og selv ikke på min forholdsvis kraftige Workstation med godt over 5-6 ganger høyere prosessorkraft, 10 ganger så mye grafikkytelse, og 100 ganger raskere systemdisk har jeg bruk for mer enn 6 GB med minne....
Det er altså KUN i de situasjoner der du faktisk har oppe så mange spill, applikasjoner og programmer på en gang at minnet nærmer seg fullt at det vil ha noe å si. I alle andre situasjoner så vil nok ytelsen være hakket lavere pga tregere minne.

#6 Staindfan

Staindfan

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 79 Innlegg:

Skrevet 12 January 2012 - 13:44

Ok, godt minnebrikka var billig. Tenker jeg kjøper noen raskere til neste lønning da. Funker det å skaffe noen som er raskere enn de jeg har, hvis jeg da bytter ut alle?

Dette innlegget er endret av Staindfan: 12 January 2012 - 13:59

#7 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13837 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 12 January 2012 - 17:30

1333Mhz er nok høyeste klokkefrekvensen som går. Men du kan benytte deg av angreretten (14 dager etter mottatt vare) på minnebrikken og få pengene tilbake. Altså bare returnere den og evt bestille nye etterpå om det er et behov du har. :)

#8 Staindfan

Staindfan

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 79 Innlegg:

Skrevet 12 January 2012 - 17:32

Ok, nei gidder ikke styre med det ass. Takker for svar:)

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere