Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Trenger nytt skjermkort!

• Vennligst logg inn for å svare.
12 svar til dette emnet

#1 Lalaw3ra

Lalaw3ra

Junior

• PipPip
  • 138 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 10 January 2012 - 16:03

Hei..
Jeg sitter å sliter meg å velge nytt skjermkort.
Nå har jeg et Nvidia Geforce 8800 GTX.
PCn bli brukt til: Spill, Photoshop, (litt After Effect og Premiere)
Greit å ha et kort som ikke skriker etter å bli skutt da.

Saker er også at jeg bruker pcn lite til vanlig, så vil ikke blakke meg helt på nytt skjermkort heller.
Jeg tenker en plass mellom 1500 - 2500kr bør holde?

Hadde vært fint om noen kunne komme med gode forslag.
(Kortet må ha minst 2xDVI fordi jeg kjører 2 skjermer og 1xHDMI fordi jeg ønsker å koble den til TV)

På forhånd takk :)
  • 0

#2 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13911 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 11 January 2012 - 09:15

Hvilken strømforsyning har du? Og resten av maskinen, egentlig?

Et GTX 560 TI kan kanskje være det du er på utkikk etter. :) http://www.dustinhom...e_Prisjakt_1186

Evt andre merker av samme kort: http://www.prisjakt....uery=GTX 560 ti

EDIT:
Skal du ha tre skjermer tilkoblet samtidig må du benytte deg av et ATI-skjermkort, om jeg ikke husker feil.
http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Men da må du ha overganger fra displayport til DVI eller HDMI. :)

EDIT2:
Du trenger en strømforskyning som tåler 500W belastning eller (helst) mer.
  • 0

#3 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:
  • System: Windows XP/Vista/win 7, Linux

Skrevet 11 January 2012 - 11:03

Jeg ville ikke kjøpt noe under Radeon HD 7970 nytt nå.

Så skal man ha eldre modeller, er det bedre å se etter brukte varer siden man kan få en bedre pris, bvare kan vel hjelpe litt.

Selvsagt er ikke GTX 560 TI eller HD 6950 så dårlig heller, men skal man spille f.eks crysis 2 gjennom DVI duallink er det nok greiere å gå for noe som klarer å holde følge en å kjøpe billige skjermkort som klarer en 40-60 FPS alt på max også i neste spill blir dårligere. Da er pengene tapt ganske så raskt hvis man ikke kan leve med responstiden på grafikken.

Nå er det ikke slik jeg anbefaler å gå på finn.no/qxl men at man prøver å gjøre så godt kjøp som mulig.

Dette innlegget er endret av LMH1: 11 January 2012 - 11:04

• 0

#4 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13911 Innlegg:

Skrevet 11 January 2012 - 11:23

Du mener at vedkommede skal bruke 4500++kr på verdens beste singelkjerneskjermkort for å bruke på maskinvare som sannsynligvis er fra 2006/2007? Det henger ikke på greip, dessverre.
  • 0

#5 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:

Skrevet 11 January 2012 - 13:05

Nei, jeg mener at de eldre skjermkortene er dårlig invistering på lengere sikt.

Hvis man først skulle kjøp disse, skulle man gjort det for minst 6 måneder siden, ellers anbefaler jeg å vente på HD 7950 eller nvidia GTX 670 som antakelig er et mye bedre kjøp om få måneder, riktignok er det ikke sikkert disse gir veldig mye bedre ytelse, en HD 6950, men de er minstefall mere oppdaterte og fremtidrettet og trekker mindre strøm for ca samme prisklasse. Vi vet lite om trådstarter skal bytte pc om noen år, men vi må nok anta det, så da er det lurt å ha et ok skjermkort som er bra kjøp.

Men trådstarter får velge selv.

Dette innlegget er endret av LMH1: 11 January 2012 - 13:11

• 0

#6 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13911 Innlegg:

Skrevet 11 January 2012 - 14:43

Nei, jeg mener at de eldre skjermkortene er dårlig invistering på lengere sikt.

Det er jo nettopp det de IKKE er, da snarere tvert imot. Hvorfor kjøpe det nyeste av det nye til to og kanskje tre ganger prisen av forrige generasjon, når nettopp forrige generasjon holder koken og VEL så det? Ytelsesøkningen man får av å kjøpe det aller nyeste i samme klasse er mildt sagt marginal. Og da spesielt når resten av maskinvaren ikke henger med, er det iallefall ikke noe poeng i å kjøpe noe sånt.

Er man ute etter showoff så skjønner jeg det litt, men per i dag er det et fåtall av spillene som krever at man har det aller aller beste av maskinvare. Og i tillegg er de fleste spill først bygd til konsoll for så å bli portert til PC.

Som et eksempel: Jeg kjører f.eks Skyrim på min PC med maskinvare fra 2006/2007 (Q6600 og 4GB DDR2-minne) med kun et smått oppgradert skjermkort (ATI 5770), og det fungerer fint med alt på "high" (2xAA) og 1920x1080 oppløsning.
  • 0

#7 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4069 Innlegg:
  • System: Windows
  • Kjernekompetanse:PC-hjelp

Skrevet 11 January 2012 - 15:36

Litt offtopic her, men jeg må si meg enig med KongKlykken.
Det blir litt "perler for svin" å skulle oppgradere en eldre maskin på den måten.

Har selv nettopp bygd ny gamingmaskin, men min forrige med
HK:Asus A8n32-sli deluxe og skjermkort: Nvidia Geforce 9600 GT, har etter oppgradering til Windows 7 når det kom, spilt alle nye og råe spill såpass flytende at jeg har ikke noe å utsette på det. Kost meg masse med Crysis 2 f eks.
Battlefield 3, klarte den ikke, men det var pga prosessoren: Amd Athlon 64 X2
  • 0

#8 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:

Skrevet 11 January 2012 - 16:23

Tror vi ikke lager så alt for lang diskusjon rundt dette her, kan jo godt være trådstarter har f.eks 1680x1050 oppløsning på skjermen eller mindre, og da forstår jeg, hvis trådstarter kan leve med det.

Hver av oss har vel vår måte å kalle maskinen en spill pc.
Men nå har jo jeg Nvidia GTX 570, som er nok en del bedre enn pijano, KongKlykken sine. Nå er nok GTX 570 kanskje litt i underkant av et spillpc oppsett, jeg ville heller sagt Nvidia GTX 580 ikke det at den er så mye bedre på pris men ytelsen er vel sånn grei å kunne spille det meste på maks instillinger.

Gleder meg å høre andrull sine synspunkter her.

Problemet er at spillpc er et udefinert teknisk begrep, det kan være alt fra 30 FPS til 120 FPS i crysis hvis alt er på maks. Helt hvordan man selv ønsker å oppleve spillet.

Dette innlegget er endret av LMH1: 11 January 2012 - 16:35

• 0

#9 pijano

pijano

Forumadministrator

• 4069 Innlegg:
  • System: Windows
  • Kjernekompetanse:PC-hjelp

Skrevet 11 January 2012 - 17:00

Du har helt rett i det LMH1, men du må også se på trådstarters ønske her.
Han spiller lite og vil ikke blakke seg på kjøp av skjemkort, ergo ingen overivrig "gamer".
Da finnes det helt brukbare løsninger i mellomklassen, som jeg ser det, for ham.

Dette innlegget er endret av pijano: 11 January 2012 - 17:00

• 0

#10 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:

Skrevet 11 January 2012 - 18:51

Muligens PNY VGA-Card nVidia GTX560 1024MB PCI-E 2xDVI HDMI HDCP PhysX CUDA DDR5 Fan er et helt ok budsjett skjermkort som en foreløpig løsning? Så kan trådstarter heller spare litt penger 1-2 år frem til neste skjermkort kjøp hadde man klart å fått en bare til ca 900 kr ville det vært ennå bedre.

Er jo litt vanskelig å sjekke behovene her. Men ytelsen er nok litt mindre en TI versjonen.

Dette innlegget er endret av LMH1: 11 January 2012 - 18:53

• 0

#11 Fade

Fade

Systemekspert

• 5895 Innlegg:
  • System: Windows 8.1 pro.

Skrevet 11 January 2012 - 21:13

Om du kan klare deg med et brukt så kan du kjøpe et 5870 for rundt 1000kr, yter litt bedre enn et GTX560 Ti...
http://www.hwcompare...radeon-hd-5870/

Har du mulighet til å sette opp Crossfire (2 skjermkort) får du de til 2000kr. Det er mye ytelse for pengene...
  • 0

#12 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 11 January 2012 - 21:21

Jepp. VIlle gått for et GTX 560Ti eller et brukt skjermkort for så å krysse både fingre og ben. :)
Alternativt GTX 550 Ti eller HD 6790. :)

ALle kort over GTX 570/6950 er overpriset og dårlig kjøp per krone. (generelt sett)
Men når trådstarter har en PC som såvidt klarer å mate et GTX 550 Ti fullt ut så er dette rimelig uaktuelt ja. SKjermkort er jo ikke akkurat noen investering uansett.

"Gaming-PC" sier fint lite om hvor kraftig PCen er, så lenge grafikkprosessoren er den kraftigste komponenten så vil jeg karakterisere den som det. :)

Kort beskrevet -
GPU>CPU: Gaming-PC
GPU=CPU: Multimedia-PC
GPU<CPU: Kontor-PC / Ola Nordmann-PC
  • 0

#13 Lalaw3ra

Lalaw3ra

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 138 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 11 January 2012 - 23:03

mange gode forslag her ja ;P

Strømforsyning er ikke no stress, har en på 850W nå, men har en på 1000W liggende en eller annen plass i alt rotet ;P

trenger bare nytt kort pga: den korte jeg har nå streiker av og til og jeg vil ha et med HDMI ;P

men takk for alla forslag ^^
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere