Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Bygge linuxsystem, Print/server, mediacenter

• Vennligst logg inn for å svare.
285 svar til dette emnet

#1 sitdown

sitdown

Junior

• PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 29 June 2011 - 11:47

Hei,

Ønsker alt i ett system bygget inn i en skuffe under flatskjermen. Har tuklet litt med Ubuntu før, men hvis det er annen distro som er brukervennlig og forholdsvis lett å sette opp så kom med forslag. Ønskede funksjoner:

- Server
- Printserver
- Mediasenter
- Spotify eller Wimp

Om det er mulig og funksjonelt hadde det vært fint om pcn kunne fungert som et trådløst aksesspunkt helst uten å bruke ekstern ruter.
  • 0

#2 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 29 June 2011 - 20:44

Har svart på mange av spørsmålene dine i en annen tråd. Men når du skal ha mediasenter funksjon inni dette finnes det neppe et OS med alt i. Som jeg har sagt så har ClearOS det meste. Du kan nok fint legge til en media senter funskjon der. Men dette må da gjøres via Terminal siden det er ikke noe GUI på ClearOS. Man kan jo alltids sette opp noe men det kan være vanskelig med tanke på grafikk drivere og diverse som ikke alltid er like greit.

http://itpro.no/supp...showtopic=78301

Dette innlegget er endret av Mikal: 29 June 2011 - 20:45

• 0

#3 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 30 June 2011 - 09:50

Hei,

På grunn av at jeg fikk en ganske annen retning på prosjektet valgte jeg å lage ny tråd og fortalte deg også om dette. Det jeg spurte om ga du meg svar på og jeg har merket tråden som løst. Det jeg nå har tenkt på er å også bruke pcn som en brukspc og koble til flatskjermen i stua. Da må den ha et enkelt og greit grensesnitt.

Samtidig ønsker jeg funksjoner som nevnt.

Går det greit å bruke clearOS som en vanlig pc med mediacenter? Får jeg installert Spotify eller Wimp?

Jeg går ut i fra at man kan konfigurere Ubuntu til alt jeg ønsker på en forholdsvis enkel måte. Men hvis du mener ClearOs eller annet OS fungerer bedre til disse formålene, så kommer jeg til å prøve det i stedet.

Thomas
  • 0

#4 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:
  • System: linux

Skrevet 02 July 2011 - 17:29

Ubuntu gjør alt, prøv gjerne varianten Kubuntu. Til mediasenterbiten er xbmc et godt valg, men flere er tilgjengelige for Ubuntu. Å dele trådløst nett er også enkelt så lenge driveren støtter det
  • 0

#5 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 02 July 2011 - 20:50

Hei,

Det er godt å høre, har lastet ned Ubuntu og prøvde flere ganger å installere på et MSI Via cpu kort.
Prøvde med USB penn og fikk vite at Kernel ikke støttet prosessoren, men lastet ned longtimesupport versjonen og da fungerte det. Men fant ut at en Harddisk jeg var litt usikker på var hadde defekte sektorer.
Prøvde med ny HD, men fikk noen feilmeldinger og selv om jeg kompilerte og formatterte USB minnepinne så fikk jeg ikke installasjonsprogrammet til å starte. Så jeg kommer til brenne en cd istedet så får vi se.

Er det noen annen distro som er mer lett og kan passe like bra til mine formål og som er greit å sette opp og bruke.
Kortet er Via Epia ML og er en lavenergi CPU med begrenset kraft, kjøpte kortet for ca 4/5 år siden.

Så det var en plugin for XBmc for spotify:spotyxbmc, så jeg går nok for dette medaicenteret.

Hva slags tillegg trenger jeg for å gjøre pcn til trådløst aksesspunkt. Og hvilket rimelig Usb tilkoblet trådløs kort burde jeg kjøpe.
Hvilket server program burde jeg bruke, kunne vært greit å kunne begrense tilgangen til andre klienters filer/mapper på HD.

Edit: Så forresten på linken: sette opp server. Den vil bli brukt når jeg kommer så langt.

Dette innlegget er endret av sitdown: 03 July 2011 - 14:02

• 0

#6 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 03 July 2011 - 20:43

Jeg har prøvd å installere både Debian og Ubuntu baserte linuxversjoner, men ingen var kompatible.

Jeg ga opp Epia Ml kortet og bestillte ny pc:

1 BT-02B Case Mini ITX Tower SFX 180W Black Uni Series With USB/Audio 316.00 316.00
1 RAM-5 Bracket for Mounting 2.5" in 3.5" 12.02 12.02
1 8UNIV5.25 HDD Mounting Kit 3.5" In 5.25" Slot 11.15 11.15
1 SLD3-25SAT3-60G 2.5" FlashDisc/SSD 60GB Solid 3 SATA3 RW:500/450 MB/sec Max IOPS:20000 MLC TRIM 734.82 734.82
1 WMP600N-EU Wireless-N PCI Adapter Nettverksadapter PCI /a. /g. /n (draft) 245.78 245.78
1 KVR1066D3N7K2/4G 4GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 DIMM KIT 208.86 208.86
3 ZV7-00041 Remote Keyboard for Windows Media Center Edition Norwegian wo/IR dongle 39.20 117.60
1 E35M1-M Mainboard AMD E-350 CPU mATX PCI-E VGA(1024) D-Sub/DVI/HDMI Audio GbLAN 1394 2xDDR3 USB2.0 694.99 694.99

Det ble under 3000 kr.

Så jeg håper at jeg får installert ubuntu på AMD Fusion basert kort. Så noen suksesshistorier ved bruk av google iallefall.
  • 0

#7 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 07 July 2011 - 21:03

Sorry, sommeren tok meg noen dager. Det Via kortet skal da funke fint, men det er vel 32-bit såvidt jeg husker, og det har kanskje litt lite minne. Jeg ville vel foreslått å gi Via kortet et nytt forsøk. Prøv med server utgaven av ubuntu, uten grafisk desktop, så ser vi om den installerer greit. Grafisk miljø kan vi uansett installere etterpå gjennom pakkesystemet. Hvis du vet hvilken CPU og hvor mye minne den har er det også greit å få vite. Du kan fort finne det ut når du har installert. Bare kjør følgende fra kommandolinja:
cat /proc/cpuinfo
cat /proc/meminfo
så ser du hva du har.

Har du allerede bestilt AMD kortet? AMD fusion funker, men støtten er litt fersk ennå. Jeg synes uansett du skal blåse liv i Via kortet, det er en godbit det også.

Dette innlegget er endret av Del: 07 July 2011 - 21:06

• 0

#8 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 19 July 2011 - 04:29

Hei, sommeren har også tatt meg :-)

Har bestillt kortet. Så jeg prøver det først og fremst. Det er nok slik at å drive mediasenter på det andre kortet ville blitt litt for tungt uansett.

Skal oppdattere når jeg begynner igjen etter ferien
  • 0

#9 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 10 August 2011 - 15:40

Sånn, da er jeg tilbake fra ferien. Da har jeg lyst til å ta et nytt forsøk på Epia kortet. Men da kun som desktop pc og ikke server. Hvilken framgangsmåte for å installere linuxmint eller ubuntu, evt. annen distro som er brukervennlig.

Jeg har 1GB ram og cpu en var 600mhz tror jeg. P/N 99G51-012861-10.
Finner ikke ut akkurat hvilket kort det er da jeg ikke finner igjen bruksanvisningen.

Dette innlegget er endret av sitdown: 10 August 2011 - 18:50

• 0

#10 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 10 August 2011 - 22:55

Nå har du allerede forsøkt å installere debian og ubuntu uten hell. Dette kan skyldes at du har prøvd med 64-bit versjon, men du har vel forsøkt med 32-bit? Uansett, jeg tror problemene skyldes skjermkortdriver. Via har dessverre ikke levert varene på den fronten, men det er innsats på det, så på sikt er det håp om at ting blir bra også for Via grafikk. Vi har flere muligheter til å løse dette. Før vi drar i gang er det fint å vite hvor problemet stikker, så kanskje du kan svare på følgende:
-du klarte å installerer 10.04? Var dette fra USB-penn eller CD?
-Når du forsøkte debian og ubuntu, var det kun fra USB-penn eller også fra CD?
-Når feilet installasjonen, fikk du opp desktopen live, slik at du fikk startet installasjonen, eller fikk du ikke opp noen desktop i det hele tatt?
  • 0

#11 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 11 August 2011 - 08:34

Hei

Jeg fikk installert fra minnepenn en gang, men fikk feilmelding ved oppstart.
Etter dette fikk jeg ikke installert fra minnepenn lenger.

Med cd installasjon fikk jeg melding om å installere distro tilpasset CPU.
Har prøvd 32 bits linuxmce, mint, debian, og Ubuntu også lts.

Jeg har installert nyeste Ubuntu server LTS, og det ser ut som om det har gått bra.
Så da er det vel som du sier problemer med grafikkløsningen.

Ved oppstart av pc får jeg info om at cpu er Via C3 800a, så det vil si at det er en 800mhz.
Når jeg bruker kommandoen din får jeg opp Via Samuel 2 399mhz bogomips 799,93, så det er stepping på cpuen?
Meminfo lowfree:09GB, directmap: 0,9gb

Så har du noen forslag på hvordan å få satt opp pcn som en vanlig desktop med enkel linux distro?

Dette innlegget er endret av sitdown: 11 August 2011 - 17:13

• 0

#12 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 11 August 2011 - 09:04

Siste Ubuntu LTS er et godt alternativ. Denne har nok også mottatt mest innsats for grafikken din. Prøv å kjøre denne en stund, og se hvordan du liker den.
  • 0

#13 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 11 August 2011 - 09:37

Får ikke installert siste ubuntu lts, kun serverversjon. Og det er uten grafikkmiljøet.

Har hørt en suksesshistorie med Debian netinstall, hva med ubuntu nettinstall?
Også lest at det skal gå ann å bruke minimyth.

Dette innlegget er endret av sitdown: 11 August 2011 - 18:22

• 0

#14 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 11 August 2011 - 18:44

Ok, var ikke klar over det. La oss da først se hvilket grafikkoppsett du har. Plugg i en nettverskledning slik at du får nett. Sjekk så at du har lshw installert:
sudo apt-get install lshw
så kan vi se hvilken grafikk du har:
sudo lshw -C video
Det blir vel ikke lett for deg å poste det rett hit. Det enkleste er kanskje om du legger output fra kommandoen på en USB-penn som en tekstfil, så kan du poste den her fra linux eller windows. Har du noen annen linuxboks forresten? Isåfall er det enkelt å legge output dit.
  • 0

#15 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 11 August 2011 - 23:58

Vet ikke hvordan jeg legger output til tekstfil.

Men..

VT8623 Apollo CLE 266, integrated castle rock graphics , pci 0000:01:00.0 versjon 03 32 bits, clock 66mhz, capabillities: pm agp agp-2.0, latency=32 mingnt=2.

Går ut i fra at dette holder.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere