Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Bygge linuxsystem, Print/server, mediacenter

• Vennligst logg inn for å svare.
285 svar til dette emnet

#16 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:
  • System: linux

Skrevet 12 August 2011 - 11:07

Sorry, det viktigste manglet, nemlig driveren.

Veldig lett å legge det i en tekst fil, bare bruk plogen:
lshw -C video>tekstfil.txt
Men det aller letteste er om du har en annen linuxboks, da kan du bare få opp kommandolinjen på den andre boksen, så er det bare klipp og lim. Som fattigmannsalternativ kan du installere putty på en windowsmaskin:
http://www.chiark.gr...sgtatham/putty/
Så installerer du ssh på Via-boksen din med:
sudo apt-get install ssh
Sjekkk så hvilken IP adresse Via-bosken din har fått:
ifconfig
IP-adressen er tallene med punktum som står etter inet addr: Legg inn IP-adressen, brukeren og passord i putty, så kan du koble deg opp til Via-boksen fra din windowsmaskin. Nå kan du kjøre kommandoene på Via-boksen på din windowsmaskin, og bare klippe og lime inn i nettleseren.

Dette innlegget er endret av Del: 12 August 2011 - 11:08

#17 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 12 August 2011 - 21:02

Fattigmannssalternativ.. Linux er gratis ;-)

Jeg er noob på Linux oppsett, spesielt kommandoer. Takk for tålmodighet :-)

*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: VT8623 [Apollo CLE266] integrated CastleRock graphics
vendor: VIA Technologies, Inc.
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 03
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm agp agp-2.0 bus_master cap_list
configuration: latency=32 mingnt=2
resources: memory:d8000000-dbffffff(prefetchable) memory:dc000000-dcffffff memory:dd000000-dd00ffff(prefetchable)

Dette innlegget er endret av sitdown: 12 August 2011 - 21:04

#18 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 13 August 2011 - 13:57

Fattigmannssalternativ.. Linux er gratis ;-)

Er det vel ikke. Red Hat lisenser er dyrere enn Windows lisenser. Men det er fritt tilgjengelig.

*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: VT8623 [Apollo CLE266] integrated CastleRock graphics
vendor: VIA Technologies, Inc.
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 03
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm agp agp-2.0 bus_master cap_list
configuration: latency=32 mingnt=2
resources: memory:d8000000-dbffffff(prefetchable) memory:dc000000-dcffffff memory:dd000000-dd00ffff(prefetchable)

og det var alt som stod? Da spørs det om vi er nødt til å installere grafisk miljø for å komme videre. Forsøk å kjøre denne kommandoen (dette vil ta tid):
sudo apt-get install ubuntu-desktop
mens du venter kan du se på dokumentasjonen for Via grafikk, der ser du at det er flere mulige drivere:
http://www.openchrom...g/trac/wiki/TOC

Du fikk til ssh og putty?

#19 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 13 August 2011 - 14:56

Jeg ble utålmodig og installerte suse, det fungerer. Men det er utrolig tregt..
Går ut i fra at det er noen drivere som burde oppdatteres.

Edit: fikk til putty fra windows maskina.

Dette innlegget er endret av sitdown: 13 August 2011 - 14:57

#20 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 13 August 2011 - 17:09

Fra det jeg så burde både openchrome og unichrome driverne fungere, så det er rart du fikk problemer med å installere. Suse kan nok være for tungt, du kjører vel KDE der?

#21 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 13 August 2011 - 18:55

Ja, kjører KDE. Skulle vel ikke være problemer med å kjøre Open suse på denne? Kjører jo dårligere maskinvare på XP og Suse er vel ikke mer krevende enn XP?

Installasjonen gikk greit, men det går/gikk tregt når OS er oppe, men det går bedre nå etter oppdatteringer. Lagg når man åpner vinduer og forholdsvis tregt å åpne program.
Har deaktivisert animasjoner osv. for skrivebord. Men har fortsatt animasjon når jeg åpner program og vinduer (sprettende programikon).

Ser at openchrome skal være inkludert i Ubuntu også.. Men kan det være noen drivere for hovedkortet som ikke er med i openchrome pakken? Hvis jeg skal bruke openchrome i suse så må jeg installerer dette ikke sant? Ser det er unichrome driver for grafikkortet nå.

Installerte Suse for 586, men så i info et sted at det var registrert som 686 arkitektur..
Men det er vel ok da det fungerer?

Det er nok noe som ikke stemmer med grafikkdriveren tror jeg, driver er feil? Når jeg ruller side nedover hakker og henger det. Ved oppstart av pc er skjermbilde litt for stort og når jeg prøver å endre oppløsning så blir det mer feil. Samt ved restart av maskina så settes oppløsningen til 1440 igjen..

Jeg kan sende deg hele hardwareinfo fila om du ønsker og gidder. Men fant ingen mulighet til å sende direkte til deg i ITPRO mailen.

processor : 0
vendor_id : CentaurHauls
cpu family : 6
model : 7
model name : VIA Samuel 2
stepping : 3
cpu MHz : 799.955
cache size : 64 KB
fdiv_bug : no
hlt_bug : no
f00f_bug : no
coma_bug : no
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 1
wp : yes
flags : fpu de tsc msr cx8 mtrr pge mmx 3dnow up
bogomips : 1599.91
clflush size : 32
cache_alignment : 32
address sizes : 32 bits physical, 32 bits virtual
power management:

----- /proc/cpuinfo end -----
>> memory.1: main memory size
kcore mem: 0x3f7fe000
klog mem 0: 0x3be0b000
klog mem 1: 0x0
klog mem: 0x3be0b000

PCI(AGP) 100.0: 0300 VGA compatible controller (VGA)
[Created at pci.318]
Unique ID: VCu0.Up+lVr0I3tA
Parent ID: vSkL.ClyJU5Ffrr5
SysFS ID: /devices/pci0000:00/0000:00:01.0/0000:01:00.0
SysFS BusID: 0000:01:00.0
Hardware Class: graphics card
Model: "VIA VT3122: CLE266"
Vendor: pci 0x1106 "VIA Technologies, Inc."
Device: pci 0x3122 "VT3122: CLE266"
SubVendor: pci 0x1106 "VIA Technologies, Inc."
SubDevice: pci 0x3122
Revision: 0x03
Memory Range: 0xd8000000-0xdbffffff (ro,non-prefetchable)
Memory Range: 0xdc000000-0xdcffffff (rw,non-prefetchable)
Memory Range: 0xdd000000-0xdd00ffff (ro,non-prefetchable,disabled)
IRQ: 11 (166606 events)
I/O Ports: 0x3c0-0x3df (rw)
Module Alias: "pci:v00001106d00003122sv00001106sd00003122bc03sc00i00"
Driver Info #0:
XFree86 v4 Server Module: unichrome
Config Status: cfg=no, avail=yes, need=no, active=unknown
Attached to: #13 (PCI bridge)

Dette innlegget er endret av sitdown: 13 August 2011 - 19:31

#22 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 18:46

Ja, kjører KDE. Skulle vel ikke være problemer med å kjøre Open suse på denne? Kjører jo dårligere maskinvare på XP og Suse er vel ikke mer krevende enn XP?

XP er ti år gammelt ribbet OS, det er på ingen måte sammenlignbart med KDE. KDE har teknologi innebygget som windows 7 og OSX fortsatt bare kan drømme om. Men herligheten koster, ikke så my CPU, men minne. Slå av Nepomuk, så frigjør du en del minne. Da fyrer du opp Systemsettings, går til Desktop search og huker bort Enable Nepomuk semantic desktop. Du kan følge minnebruken i System monitor. Generelt er KDE programmer å foretrekke siden de bruker fellesbiblioteker, så de belaster minnet lite hver for seg. Da kan du også nyte at KDE programmene har de desidert beste applikasjonene i en rekke kategorier. Amarok, Digikam, VLC, Krita, Dolphin, Ktorrent og Kdenlive er gode eksempler. Gi også Rekonq en sjanse. Nyt morgendagens desktop. Hvis du skal sammenligne noe med XP/Vista/Win7, så prøv LXDE. Da kan du se hvordan svak hardware flyr når desktopen er ribbet.

Dette innlegget er endret av Del: 14 August 2011 - 18:48

#23 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 18:47

Forresten er 586 helt fint, 686 er bare et par ekstra instruksjoner, så lite å hente.

#24 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 19:21

Så nå er helgemoroa over? lol
Prøvde å installere Fedora og Ubuntu og Mint en gang til uten suksess. Fikk denne meldingen med Mint, Cpu mangler støtte for Cx8 Cmov. Skal prøve å installere LXDE versjonen av Open Suse nå.

Kan jeg installere andre versjoner enn driverne som er lastet inn av OS'et?
På Open suse installasjonen virket iallefall ikke lyddriverne, disse er ikke i open/unicrome?
Er alle Via driverne i disse pakkene?

Edit: slik jeg har forstått det så er ikke W7 mer ressurskrevende enn XP. Vista er et kapittel for seg selv, selvsagt..

Dette innlegget er endret av sitdown: 14 August 2011 - 19:23

#25 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 21:28

Prøvde å installere Fedora og Ubuntu og Mint en gang til uten suksess. Fikk denne meldingen med Mint, Cpu mangler støtte for Cx8 Cmov.

Ah, se det forklarer problemene:
http://ubuntuforums....d.php?t=1655783
Prosessoren ser ikke ut til å støtte instruksjonen cmov, og det er påkrevd på ubuntu etter 10.04. Du kan naturligvis bruke Suse, men jeg vil vel foreslå at du legger inn ubuntu igjen slik som sist, og installerer ubuntu-desktop som jeg ba deg om.

På Open suse installasjonen virket iallefall ikke lyddriverne, disse er ikke i open/unicrome?
Er alle Via driverne i disse pakkene?

Nei, openchrome og unichrome er kun skjermkort drivere for GPU'en. Lyd må vi nesten ta for seg, men vi skal nok sikkert få liv i lyden for deg enten det er suse eller ubuntu.

Edit: slik jeg har forstått det så er ikke W7 mer ressurskrevende enn XP. Vista er et kapittel for seg selv, selvsagt..

Tja, med alle service packs ble XP tung i baken etterhvert. Win 7 er ikke akkurat så gjerrig som folk vil ha det til. Du skal ikke ha mye installert der før 1GB ram får den til å knele. Vista knelte med 2GB ram og praktisk talt ingenting installert. Uansett, du kan ikke sammenligne noen av dem med KDE. KDe har databasen Mysql integrert som standard i desktopen, den alene drar avgårde med 2-300MB, så har vi plasma, nepomuk+strigi og akonadi. I tillegg kommer desktop funksjonalitet (effekter, multiple desktoper, gruppering av vinduer, aktiviteter) som gir deg et hav av måter å skreddersy desktopen på. I tillegg har du også de delte bibliotekene som eksempelvis gir deg eksportmuligheter til alle nettjenester i universet fra alle applikasjoner der det har noe for seg.

#26 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 22:34

Nå ser det ut som om det fungerer bra med suse lxde. Os'et reagerer bra og skjermbildet er bra med native oppløsning. Vil ikke Open Suse fungere bra som desktop pc?

Mener du det vil bli bedre å installere Ubuntu Server og legge til lxde grensesnitt senere?

Takk for info :-)
Kan jeg installere andre drivere/pakker, f.eks. om grafikkortet har unichrome driver fra før og jeg ønsker å prøve opencrome?

Dette innlegget er endret av sitdown: 14 August 2011 - 22:35

#27 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 23:20

Bare bruk suse, ubuntu er min personlige preferanse. Ja du kan bytte driver, men hvis suse har valgt unichrome, og denne funker fint er det ingen grunn til å bytte. Har du lyd?

#28 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 14 August 2011 - 23:54

Har ikke sjekka ennå. Har installert oppdatteringer. Får se mer på det i morra. Likte grensesnittet på denne versjonen. Enkel og lett å finne fram i.
Jeg kommer nok til å velge Ubuntu/XBMC på den andre pcn. Kanskje velge server edition og kun legge til XMBC skall, hvis det er mulig? For å spare på ressursene..

Bytte driver dvs. bare kjøre rpm installasjonen uten å fjerne den andre driveren?

Oppdattering: Min profil på ShowBox, genialt.: http://www.smolts.or...ef-4260219b74ca

Dette innlegget er endret av sitdown: 15 August 2011 - 09:18

#29 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 15 August 2011 - 15:57

Flott at du likte LXDE, det passer perfekt til Via-oppsettet.

Velg gjerne Suse/xbmc til mediasenteret siden du nå uansett lærer deg Suse. Et desktopmiljø som lxde trekker så lite ressurser at det har lite eller ingenting for seg å ikke installere det. Fordelen med å ha et desktopmiljø tilgjengelig er derimot betydelig.

For å bytte driver trenger du å sørge for at den andre driveren er installert (det kan det godt hende at den er). Dernest må du fortelle systemet at det skal bruke en annen driver, det gjøres i en konfigurasjonsfil. Serveren som sørger for grafikken på linux er xorg, så konfigurasjonsfilen er /etc/X11/xorg.conf Det er ikke sikkert denne filen finnes på systemet siden det ikke er meningen at du skal bytte driver. For å generere den kjører du:
sudo Xorg -configure
så kan du endre unichrome til openchrome i den (jeg regner med dette er navnet til driverne, men det er kanskje greit å dobbeltsjekke). Den nye driveren vil bli brukt ved neste boot.

Dette innlegget er endret av Del: 16 August 2011 - 11:19

#30 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 15 August 2011 - 23:05

Ok,

Nytt problem.. Prøvde å legge inn driver for OEM trådløs usb nettverkskort. Ralink brikkesett RT2070, installerte for 3070 da driver på installasjonscd hadde samme installasjonsfiler. Ettersom jeg ikke er flinke til å bruke terminalen med kommandoer så lastet jeg istedet ned en pakke fra suseserver RT3070..

Muligens det lå en driver der fra før og det eneste jeg trengte å installere var management panel. Trenger også forklaring på hva som skal installeres for å kunne konfigurere trådløs koblinger.

Men uansett stopper boot på Grub loading stage 2, så jeg kommer ikke videre enn oppstart av bootloader.
Går det ann å ta en reparasjon med live cdn? Har UBCD om den kan hjelpe, men vet ikke hvilket program jeg skal kjøre og hvilken kommando jeg må bruke isåfall.

Oppdattering, prøvde å gå inn i Yast bootloader, ved oppstart får jeg beskjed om at pga. partisjoneringen kan ikke boot loaderen bli installert ordentlig.
Ved installasjon ble bootloaderen installert i partisjonen.

På disk order settings ligger HD som dev/disk/by-id/ata som eneste entry.

Gikk inn på others-propose boot konfiguration. Feilmelding ved aktivisering Error 17 can not mount selected partition.

Dette innlegget er endret av sitdown: 16 August 2011 - 12:42

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere