Gå til innhold

Bilde

[LØST] linuxserver, printserver og trådløst aksesspunkt

• Vennligst logg inn for å svare.
5 svar til dette emnet

#1 sitdown

sitdown

Junior

• PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 27 June 2011 - 15:03

Hei,

Tenkte på bygge en server med linux som trådløst aksesspunkt og printserver. Ment å ha felles lagringsplass for flere brukere, gjerne med mulighet for private filer eller omeråde. Brannmur er et +.

Hva er den beste distroen for dette for tiden.

Evt. en billig NAS eller lignende med mulighet for intern harddisk og med samme kriterier som over.
  • 0

#2 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 27 June 2011 - 21:30

ClearOS kan mye av dette. De har snakket om og implentere Access Punkt men vet ikke om de har det enda. Men de har hvertfall filserver, brannmur og så og si alt annet. Forhåndsinstallert

Pfsense har støtte for Access punkt. Men ut av boksen vet jeg ikke om det er filserver og lignende da dette er mest for kun router og brannmur bruk.

Ellers kan du jo bruke en Linux distro hvor du legger til det du eventuelt trenger. Som Access punkt kan legges til ved enkle inngrep.

ClearOS:http://www.clearfoundation.com/

Pfsense:http://www.pfsense.org/ (FreeBSD)

CentOS kan du bruke og bygge opp til ditt behov. Dette brukes ofte siden denne CentOS er gratis og meget bra. Store hosting firmaer bruker CentOS på sine servere ofte.
Red Hat Linux er jo også noe men det koster som regel penger for de enter prise servere utgavene.
http://www.centos.org/

Dette innlegget er endret av Mikal: 27 June 2011 - 21:31

• 0

#3 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 28 June 2011 - 17:10

Hei,

Takk for info Mikael. Beklager at jeg var litt sen til å svare, men det er jo sommer vettu :-)

Sett litt på de forskjellige os'ene, men er ikke helt sikker på følgende.

- Er det mulig å sette inn et trådløst kort og bruke denne som gateway for trådløs klienter, eller ved bruk av tillegg?
- Kan jeg evt. sette en ruter på lansiden og at OS'et greier å administrere lan adressene.
- Det vanskligejør kanskje å få logget seg på serveren, sette opp et lan eller å få tilgang til server og printerserveren. Og man får vel litt lengre responstider?
- EVT.Det ser også ut til at man kan Clear OS enterprise gratis, men vet ikke om det lønner seg å bruke home versjonen.

Jeg har fiklet litt med Linux, kun Ubuntu/Endian så å si. Så jeg fant ut hvordan jeg kan bruke pakkebehandleren eller hva det het igjen, men har jo som du forstår litt begrensede kunnskaper. Drev å prøvde Endian en stund, men den brukte jeg ikke som trådløst aksesspunkt.

Thomas
  • 0

#4 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 28 June 2011 - 23:03

Bare hyggelig. Det er fullt mulig og bruke et vanlig WLAN kort også plugge det inn og bruke det. Men husk og sjekk om distrubisjonen støtter kortet uten fikling. FreeBSD har et mer begrenset støtte for WLAN en Linux.

Forstår ikke helt hva du mener men det jeg går ut ifra er at du vil ha OS som hoved router også ha en under router da for og drive aksesspunkt? Det er full mulig. Men for at de subnettene skal kommuniserer må du sette på routing eller bridgin mellom de to routerne. Om du ikke setter om noe mellom de to nettene. Så vil du ikke få kontakt med serveren. Men om du setter opp det så er det ikke så veldig gale forsinkelser du vil få med mindre du har veldig dårlig utstyr. Har du en gigabit svistj med QoS er det ingen problem.

Ja ClearOS er gratis. Men da får du ingen support eller noe. Men du får jo mye hjelp via deres forumer og andre nettsider.

Dette innlegget er endret av Mikal: 28 June 2011 - 23:04

• 0

#5 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 29 June 2011 - 09:58

Hei,

Oppsummert

Hvis jeg skal ha en løsning der jeg ønsker at pcn skal fungere som trådløst aksesspunkt bruker jeg CentOS.
Hvis jeg skal bruke clearOS må jeg bruke en ruter i tillegg.

?
  • 0

#6 sitdown

sitdown

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 261 Innlegg:

Skrevet 29 June 2011 - 10:36

Jeg har fått en del nye ideer iforhold til hva du har kommet med og hva jeg har sett på.
Skal lage en ny tråd da det blir en del nye momenter som mediacenter.

Takk for hjelp.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere