Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Planer om å kjøpe bærbar PC til (nesten) altmuligbruk

• Vennligst logg inn for å svare.
3 svar til dette emnet

#1 Ponas

Ponas

Senior

• PipPipPip
  • 605 Innlegg:

Skrevet 20 May 2011 - 11:26

Hei!
Jeg skal til neste skoleår inn på folkehøgskole i hordaland og vil derfor flytte LANGT unna min elskede stasjonære datamaskin + familie og venner. Derfor trenger jeg en ny bærbar maskin som er lett å ha med seg på tur, som er brukervennlig, har en grei pris og som kan dra de fleste spill og programmer på en respektabel måte.

Krav:
Relativt lettvektig - Jeg sitter i rullestol, noe som kan være ganske upraktisk når man har en 10-kilos skole-pc i sekken, som jeg som oftest henger bak på stolen. Dette ender som oftest med at jeg faller bakover ...
Lavt varmeutslipp - Viser til tidligere avsløringer om helsetilstand, noe som gjør at jeg også har nedsatt følighet i føttene. Jeg har fått brannsår av den PC'n jeg har nå, og det frister ikke å oppleve det igjen.
Rask, sånn passe stor harddisk - Skal helst kunne romme et hundretalls bilder, noen titalls filmer og et par hundre musikkfiler + nødvendige programmer og spill.
Over middels ytelse - Skal kunne dra World of Warcraft o.l (grafikkmeesig) på over middels instillinger.
(kan hende jeg kommer på mer, men dere kan også spørre om det er noe annet)

Håper på MANGE forslag :D

#2 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13837 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 20 May 2011 - 11:47

Dette angående varmeutvikling er vanskelig å få til med komponenter i toppklassen på en bærbar. Lite kabinett + høy energi = varme. Her vil du mest sannsynlig bli nødt til å skaffe deg en plate som kan fungere som en isolering mellom deg og PCen. Dette kan du helt sikker få som tilbehør til stolen din også om du hører med spesialister eller leverandører.

Byggekvalitet er vel også et krav vil jeg tro. Altså at det ikke er noe som går i stykker for den minste ting, eller har generelt dårlig kvalitet. Her har du lavprisPCene til Acer som er den store synderen, stort sett.

Noe slikt burde kanskje duge til det du er ute etter, og mer til: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635668
Nå har jeg ingen tester på denne, men spesifikasjonene ser gode ut.

Ville tenkt litt på dette med varmeutvikling og en egen plate. Det er ikke til å unngå at en slik PC blir veldig varm ved spilling/tunge oppgaver, dessverre.

PCen i mitt forslag har et strømadapter som kan levere 150W på det meste, så det vil bety en del varmeutvikling når det står på som verst. :)

Forøvrig er prisen et minimum for å få en i god kvalitet, etter min mening.

#3 Jørgen Juel

Jørgen Juel

Nyansatt

• Pip
  • 47 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64bit

Skrevet 20 May 2011 - 17:45

Dette angående varmeutvikling er vanskelig å få til med komponenter i toppklassen på en bærbar. Lite kabinett + høy energi = varme. Her vil du mest sannsynlig bli nødt til å skaffe deg en plate som kan fungere som en isolering mellom deg og PCen. Dette kan du helt sikker få som tilbehør til stolen din også om du hører med spesialister eller leverandører.

Byggekvalitet er vel også et krav vil jeg tro. Altså at det ikke er noe som går i stykker for den minste ting, eller har generelt dårlig kvalitet. Her har du lavprisPCene til Acer som er den store synderen, stort sett.

Noe slikt burde kanskje duge til det du er ute etter, og mer til: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635668
Nå har jeg ingen tester på denne, men spesifikasjonene ser gode ut.

Ville tenkt litt på dette med varmeutvikling og en egen plate. Det er ikke til å unngå at en slik PC blir veldig varm ved spilling/tunge oppgaver, dessverre.

PCen i mitt forslag har et strømadapter som kan levere 150W på det meste, så det vil bety en del varmeutvikling når det står på som verst. :)

Forøvrig er prisen et minimum for å få en i god kvalitet, etter min mening.

En venn av meg har denne pc`en og han er veldig fornøyd. tror han har 17" da, men den har samme system "specs".
Det eneste problemet jeg ser er varmen da, som "ponas" skriver. her blir mesteparten av varmen spredt ut gjennom de to "hullene" bak på PC`en. den kan derfor bli varm på fanget hvis du ikke har en plate. den vil selfølgelig lede varmen bakover mer enn en vanlig pc slik som min som retter varmen ned (helt idiotisk :)) jeg har ikke prøvd den på fanget, men som sagt går mesteparten av lufta ut bak PC`en.
Angående WoW på middels grafikk vil jeg ikke tro at denne har noe problem med i det hele tatt. jeg har selv spilt med den på Call of Duty Black Ops med maks grafikk, da lagga den litt, så valgte å skru grafikken litt ned. men et utmerket valg til ditt bruk.
Hvis du skaffer deg en plate så vil jeg ikke se på varmen som noe stort problem. med plate, tviler jeg sterkt på at du får noen form for brannsår, men du vil nok heller ikke fryse av den forstand.

denne PC`en veier rundt 4 kilo, og virker robust. jeg har ikke prøvd å ødelegge den, men tror jeg ville slite. :)

Harddisken er rask og har 500gb, men hvis du trenger mer kan du oppgradere til en ssd hardisk. noen av modellene har 2 hardisk rom, da kan du enkelt oppgradere ved å bare installere en til ssd. hvis ikke må du bytte hhd med en ssd som er noe mer tidkrevene, og dyrere siden du mest sansylenlig trenger en større ssd, men fult mulig. en vanlig ssd på rundt 100gb ligger på omtrent 2k, men hvis du skal bytte hhd mot ssd så trenger du mer, som vil komme på rundt 4k med 240gb.

Håper dette hjalp :)

Dette innlegget er endret av Jørgen Juel: 20 May 2011 - 17:46

#4 Ponas

Ponas

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 605 Innlegg:

Skrevet 17 August 2012 - 16:26

Plukker denne opp igjen da jeg på tirsdag skal begynne på årstudium i Spill og Opplevelsesteknologi på HINT Steinkjer. NÅ har jeg endelig en STOR grunn til å kjøpe meg ny pc!

Studie innebærer at jeg har en pc som kan kjøre diverse programmer fra Adobe ganske glatt, i tillegg til noe 3D-redigering, samt til lett spillproduksjon (flash/andre språk) og produksjon av andre digitale produkter.

Dette innlegget er endret av Ponas: 17 August 2012 - 16:30

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere