Gå til innhold

Bilde
- - - - -

[LØST] Overføre trådløst nettverk til kablet

• Vennligst logg inn for å svare.
7 svar til dette emnet

#1 SkyRaider

SkyRaider

Nyansatt

• Pip
  • 3 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 17 April 2011 - 21:00

Jeg er litt usikker hva jeg er på utkikk etter.

Pr i dag har vi en trådløs router fra Telenor i 2 etg, og den er tilkobblet 2 stasjonære pc'er samt en NAS over kabel. Den bærbare pc'en er i 1 etasje og benytter seg selvsagt av trådløs tilkobbling. Alle kabler er altså i 2 etasje.

Med ny teknologi og muligheten til å kobble nye enheter til internet ala TV, BlueRay, Tuner osv har jeg ønske om å henge opp en boks av ett slag bak TV'n eller TV bordet som får tilgang til internettet trådløst, og sender signalene fra trådløst og videre gjennom kabler til de respektive enheter. Ikke alle enhetene har innebygd støtte for trådløst internett, og for å unngå kabling fra 2 etasje og ned ser jeg dette som en mulig løsning.

På forhånd takk om dere har noen tips i hva som kan benyttes til dette formålet.
  • 0

#2 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5383 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 17 April 2011 - 21:06

Hei, og velkommen som medlem :)

Du kan egentlig velge. Å sette opp en ruter som mottar trådløs, og sender videre på både kabel og trådløst, eller ha en ruter som mottar trådløst og sender videre på kabel.

Jeg har erfaring med førstnevnte, altså en repeater. De fleste dyre rutere kan settes opp som det, men du kan modifisere rutere. Jeg har selv en d-link dir-600 som er modifisert med dd-wrt firmware og mottar trådløst, sender videre på både kabel og trådløst.

Denne tråden er værdt å ta en titt på: http://itpro.no/supp...showtopic=77168

Jeg har ingen ambefalninger til rutere som støtter dette orginalt, og heller ikke noen ambefalninger til rutere som kan modifiseres til det du vil. De fleste dlink og linksys rutere kan modifiseres.
  • 0

#3 SkyRaider

SkyRaider

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Skrevet 17 April 2011 - 21:11

Takk :)

Da er det altså en ruter jeg er på jakt etter. Var egentlig det jeg lurte litt på. Om jeg måtte ha en hub, accesspoint, ruter eller hva for å få det til å funke.
  • 0

#4 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5383 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 17 April 2011 - 21:16

Du må ha en ruter ja :)eller en repeater, som egentlig er en ruter

Dlink dir-655 skal støtte dette uten modifiseringer :)

jeg vet dog ikke hvordan det settes opp på den ruteren.

Dette innlegget er endret av Crazyjoey: 17 April 2011 - 21:16

• 0

#5 Morten58

Morten58

Head Honcho

• PipPipPipPip
  • 4078 Innlegg:

Skrevet 18 April 2011 - 01:21

Hvis du skal bruke DD-WRT firmware bør du sjekke hvor godt ruteren støtter dette.
Det som avgjør dette er hvilket chipset ruteren bruker - Broadcom, Atheros, og en til som jeg ikke husker navnet på.

Ruter Linksys WRT54GL som jeg bruker i tråden det ble linket til er en billig ruter - 470 kroner på Komplett pluss frakt.
Jeg valgte å kjøpe denne for å eksperimentere, og det er en ruter jeg kjenner godt fra før.
Dette er ikke en ruter for de som er kresne, som har tung belastning eller andre slike ting. Ellers er den et godt og populært valg (driftssikker osv.). Modellen begynner å bli litt gammel, jeg kjøpte akkurat samme modell i 2007 også. Den er blitt billig pga. stort salgsvolum, ikke pga. dårlig kvalitet.

Jeg har ikke satt meg godt inn i saken din, men såvidt jeg kan se trenger du en ruter - en som støtter repeater-modus. I repeater-modus kan den både videresende trådløse signaler, og videresende signaler via kabel. Forbindelsen mellom ruterne går via trådløs. Begge ruterne tilhører samme nettverk (enklere metode).

Jeg anbefaler heller ikke noen konkrete rutere. Grunnen til dette er at jeg ikke er noen "hardware-freak", dvs. at jeg har langt mer beskjedne krav enn folk flest. Jeg klarer å gi konkrete råd hvis folk selv vet omtrent hva de vil ha. Jeg klarer også å identifisere omtrent hva de bør ha hvis jeg vet litt om hva utstyret skal brukes til - og hva det skal kobles mot (hvor rask linjen er, fabrikat/modell på modemet).

Ved streaming av film bør du f.eks. kanskje ha en raskere ruter (raskere på trådløs overførsel, N-standard). Men du har ikke særlig nytte av den hvis resten av utstyret er G-standard. Det vil si at jeg må peile meg bedre inn på utstyr og bruk for å kunne gi fornuftig svar.
  • 0

#6 SkyRaider

SkyRaider

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Skrevet 18 April 2011 - 11:05

Burde holde lenge :) Streamer film gjennom blueray spillern, den har trådløs tilkobbling fra før. Vil bare ha på resten også. Mest for evt. oppdateringer egentlig. Går alltids ann å oppgradere etterhvert dersom det ikke skulle være nok.

Takk igjen!
  • 0

#7 The-Boxhead

The-Boxhead

Nyansatt

• Pip
  • 7 Innlegg:
  • System: Win8

Skrevet 08 May 2013 - 11:53

For de som ikke har lyst til og plundre med custom firmware på routere (dette kan være tricky selv for oss som har mye kunnskap om det) så finnes det andre ut av boksen løsninger. Er vel sikkert noen her som heller ikke har kunnskap til og gjøre slikt.

F.eks s kan man kjøpe en repeater/accespunkt som dette:

http://www.komplett....aspx?sku=751411 (679 kr)

Denne lille saken vil gi deg utvidet trådløs dekning i huset og den her en stk Gigabit nettverksutgang. (kabel)

Hvis du skulle trenge ekstra porter for flere kabler så kan du henge på en 5 porters switch:

http://www.komplett....aspx?sku=315248 (379kr)

eller du kan utvide med flere akkespunkter :)

Det finnes et stort utvalg ferdig løsninger i tillegg til dette.

Dette innlegget er endret av The-Boxhead: 08 May 2013 - 11:54

• 0

#8 r2d290

r2d290

Forumsjef

• 2033 Innlegg:
  • Kjernekompetanse:Administrasjon

Skrevet 08 May 2013 - 12:04

Kanskje ikke så dum den der. Lurer på om jeg skulle kjøpt en sånn en til hytta. Låner trådløst nett fra naboen, men det er ikke alle enhetene i hytta som er like stabile på mottaket av signalet.

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere