Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Fil/Mappe rettigher for Apache som kjører perl skript

• Vennligst logg inn for å svare.
6 svar til dette emnet

#1 DeathAngel

DeathAngel

Senior

• PipPipPip
  • 555 Innlegg:

Skrevet 08 April 2011 - 12:23

Hei

Jeg driver og tester Apache webserver som skal kjøre et perl skript i bakgrunnen. Har en rar følelse om at det er filrettigheter som hindrer meg. Det enkle perl skriptet skal bare skrive til en fil inni en mappe.

Perl skriptet har rettighetene: rwx r-x r-x . Tenkte slik at others som blir en bruker på webserveren kan kjøre det skripet med r-x rettigher.

Mappen det skripet skal skrive til har rettighetene: rwx rwx rwx. Er usikker på om others trenger rwx og ikke bare rw- ?

Problemet er at det ikke skjer noen ting når jeg refresher siden min. Kjører skriptet med backsticks ``.
Burde skriptet ligge i en bestemt mappe?

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Dette innlegget er endret av DeathAngel: 08 April 2011 - 12:24

• 0

#2 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:
  • System: linux

Skrevet 08 April 2011 - 20:58

Endre eierskap til skriptene, fra terminal:
sudo chown -R www-data:www-data /var/www/*

• 0

#3 DeathAngel

DeathAngel

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 555 Innlegg:

Skrevet 08 April 2011 - 22:39

Det hjelper dessverre ikke. Har til og med prøvd å sette full rettigheter for alle på skriptet. Har prøvd å kjøre det skriptet både med exec, system og ved å bruke backticks. Ingenting hjelper. Er det noe i php instillingene som hindrer at skript kan kjøres? Kan nevne at det gikk greit da jeg kjørte kommandoen "ls" i backticks.
  • 0

#4 DeathAngel

DeathAngel

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 555 Innlegg:

Skrevet 09 April 2011 - 14:26

Det er kanskje enklere hvis jeg spør folk slik: Hva skal til for å kjøre et perl skript fra en php-side?
Kanskje noen konfigurasjoner i php, apache? En liten detaljert liste over ting som er nødvendig hadde vært fint.

1. Et helt enkelt php skript som prøver å kjøre et perl skript som ligger i min hjemmekatalog. Prøver å kjøre med exec, system og backticks, ingenting hjelper.

2. Det perl skriptet skal bare skrive til en fil som ligger i en mappe under min hjemmekatalog.

3. Har gitt full rettigheter både på perl skriptet og mappen det skal skrives til for å unngå at feilen ligger der.
  • 0

#5 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 09 April 2011 - 19:38

Sikker på at apache prosessen har tilgang til perl-skriptet? Du kan jo flytte det inn i /var/www, og sette rettighetene til det samme som php-biten.
  • 1

#6 DeathAngel

DeathAngel

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 555 Innlegg:

Skrevet 17 April 2011 - 13:47

Sikker på at apache prosessen har tilgang til perl-skriptet? Du kan jo flytte det inn i /var/www, og sette rettighetene til det samme som php-biten.

Det hjalp faktisk å flytte alt under /var/www katalogen. Hvorfor må det ligge der får at ting skal kunne kjøres?
Jeg hadde jo satt full rettigheter på filene under mitt hjemmeområde. Kanskje var det filstien min som var feil?
Uansett det funker bare å kjøre det med 'system' kommandoen og ikke exec og backticks, noen grunn til det?
  • 0

#7 Del

Del

Junior

• PipPip
  • 441 Innlegg:

Skrevet 18 April 2011 - 15:50

Det hjalp faktisk å flytte alt under /var/www katalogen. Hvorfor må det ligge der får at ting skal kunne kjøres?
Jeg hadde jo satt full rettigheter på filene under mitt hjemmeområde.

Det er ikke tilstrekkelig å gi rettigheter til filen, du må også gi rettigheter til å gå inn i mappen filen ligger i, altså hjemmemappen.

Uansett det funker bare å kjøre det med 'system' kommandoen og ikke exec og backticks, noen grunn til det?

Sikker? Dette koker antagelig ned til php-debugging. Som du kan se fra dokumentasjonen er ikke system, exec og backticks det samme:
http://www.php.net/m...tion.system.php
http://php.net/manua...nction.exec.php
http://www.php.net/m...s.execution.php
dobbeltsjekk hvordan du bruker det i ditt skript, se på eksemplene.
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere