Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Datalagringsdirektivet vedtatt. Krise?

16 svar til dette emnet

#1 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13931 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 10 December 2010 - 10:47

http://www.vg.no/nyh...?artid=10020021
http://www.digi.no/8...-om-datalagring
http://www.dagbladet...tekno/14648339/

- Lagringsplikten omfatter bruker- og abonnementsdata, trafikkdata og adgangen til å få gjennomført et basestasjonssøk. Disse dataene kan si noe om hvem som har kommunisert med hvem, hvor kommunikasjonen har funnet sted, når og hvordan.

– Datalagringsdirektivet legger opp til omfattende overvåkning og er en betydelig krenkelse av den enkelte borgers personvern. Vi ønsker ikke et samfunn der staten pålegger lagring av detaljert informasjon om folks hverdagslige gjøremål. Den nytten politiet vil få, står ikke i forhold til den belastningen dette vil være for folk flest. Derfor har SV og Sps statsråder i dag tatt dissens i spørsmålet om implementering av datalagringsdirektivet, sier SV-leder Kristin Halvorsen og Sp-leder Liv Signe Navarsete.

De to partiene peker på at det vil være enkelt for kriminelle å skjule sine spor, mens vanlige folk kan komme til å begrense sine ytringer. De frykter også for lekkasjer av store mengder følsomme data.

Hva synes dere? Bør man nå passe ekstra godt på hva man gjør på nett? Vil det endre adferden til folk? Og hvem blir mest rammet av dette (kriminelle eller den menige mannen i gata)? Og hvor sikkert er det at denne informasjonen ikke lekker ut?
  • 0

#2 Kakeshoma

Kakeshoma

Superbruker

• 2844 Innlegg:
  • System: Windows 8.1

Skrevet 10 December 2010 - 12:26

Dette hadde jeg ikke trodd...
Synd de tullingene i partiene får stemme for et slikt direktiv, ettersom bare en veldig liten brøkdel av dem kan noenting om internett i det hele tatt..

Blir spennende å se hvor mange saker som blir oppklart av dette, i forhold til hvor mange personer og antall gigabyte som er lagret...

- Lagringsplikten omfatter bruker- og abonnementsdata, trafikkdata og adgangen til å få gjennomført et basestasjonssøk.

Som betyr? Vil gjerne vite nøyaktig hva som blir lagret når de snakker om "trafikkdata" som de kaller det. Trafikken er ute på veiene imo ;)

Når blir dette satt i drift, og blir info om nettsider og faktisk info om hva som lastes ned lagret?
  • 0

#3 Klykken

Klykken

Hardware Man

• Trådstarter
  • 13931 Innlegg:

Skrevet 10 December 2010 - 12:37

"Trafikkdata" vil si hvor data sendes fra- og til. Det være seg epost, nettbruk generelt, telefon (ringing/sms). Alt som skjer elektronisk, omtrent. HVA du skriver på f.eks e-posten kan imidlerid ikke lagres, slik jeg forstår det.
  • 0

#4 Kakeshoma

Kakeshoma

Superbruker

• 2844 Innlegg:

Skrevet 10 December 2010 - 19:39

Fra DinSide:

Datalagringsdirektivet handler om å standardisere hvordan trafikkdata skal lagres. Trafikkdata skiller seg fra innholdsdata ved at det i all hovedsak er de opplysningene ditt telefon- eller internettselskap lagret om din tjenestebruk i går – som også skal lagres i morgen. Med andre ord: Du får ha surfinga di i fred! Det som skal lagres er at datamaskinen din var koblet til internett. Det skal ikke lagres hva du surfet på og hvilke programmer du brukte. Ingen vil vite om du brukte Skype, Explorer, Messenger eller et torrents-program og ingen vil vite hvem du hadde kontakt med eller hvilke sider du besøkte.

Ser jo greit ut dette, men epost-delen liker jeg ikke.
  • 0

#5 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 10 December 2010 - 21:53

Blir vel lettere og ta fildelings folka da. De kan vel spore og finne ut av alt innen torrent protokolen.
  • 0

#6 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5384 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 10 December 2010 - 23:15

Det med eposten likte jeg ikke i det hele tatt. Men som det der du siterte kake ser det greit ut det :)

Men skjønner ikke hvorfor de gjør dette her jeg. De gir jo nesten bare bøter til folk som laster ned, mens de som f.eks slår ned naboen på gata ikke får like stor straff...
  • 0

#7 Åsmund

Åsmund

Superbruker

• 4712 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64bit

Skrevet 10 December 2010 - 23:30

Bryr meg ikke så veldig, for på harddisken min finner de ikke mye intresangt uansett.
  • 0

#8 Klykken

Klykken

Hardware Man

• Trådstarter
  • 13931 Innlegg:

Skrevet 11 December 2010 - 02:20

Bryr meg ikke så veldig, for på harddisken min finner de ikke mye intresangt uansett.

Det er en meget egoistisk tankegang, først og fremst. :) Dette handler ikke bare om deg som enkeltperson, skjønner du. Det er hele landets befolkning sin elektroniske bruk som skal overvåkes, uten noen form for gyldig grunn. De sier det er for å enklere kunne ta "kriminelle". Er du kriminell? Nei, så hvorfor i alle dager skal du behandles som en?

Kakeshoma:
Dette sier digi.no

Det som skal lagres, beskrives slik:

– Lagringsplikten omfatter bruker- og abonnementsdata, trafikkdata og adgangen til å få gjennomført et basestasjonssøk. Disse dataene kan si noe om hvem som har kommunisert med hvem, hvor kommunikasjonen har funnet sted, når og hvordan.

• 0

#9 norbat

norbat

Don't panic

• PipPipPipPip
  • 1818 Innlegg:
  • System: xp, win mobile, win 7

Skrevet 11 December 2010 - 11:00

Noen argumenter for og mot DLD fra høringsrunden : http://www.datatilsy...sargumenter.pdf
  • 0

#10 Kakeshoma

Kakeshoma

Superbruker

• 2844 Innlegg:

Skrevet 11 December 2010 - 13:13

Tatt fra VG:

* Ingen krav om mistanke mot person for utlevering
* Informasjonen kan bli lagret i utlandet
* Ingen krav om kryptering
* Domstolene må gi politiet tilgang, men politiet kan i enkelte tilfeller sjekke selv
* PST kan få tilgang for «forebygging»
* Også hasjselging regnes som «alvorlig kriminalitet»
* Private kan få tilgang av Post og teletilsynet

Dette høres heller ikke alt for gjennomtenkt ut...
  • 0

#11 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 11 December 2010 - 13:30

De har jo i en lengre tid kunne overvåke oss i gatene, hvor vi går, og hvilke butikker vi går i, hvem vi snakker med osv.. Men har vanene våres endret seg av den grunn?
Nei, det tviler jeg på. Ser ikke at dette vil gjøre noen endring i selve nettbruken til hvermansen.

Så lenge du ikke er misstenkt i en sak, så vil jo ikke politiet bry seg noe om hvem du ringer eller hvem du sender mail til.
Akkurat som at politi-foreldre ikke bryr seg eller overvåker sine unger mer enn andre vanlige foreldre.

Edit:

* Domstolene må gi politiet tilgang, men politiet kan i enkelte tilfeller sjekke selv

Skjønner ikke helt hvordan det sitatet og dette kan stemme:

* Ingen krav om mistanke mot person for utlevering

De sier jo litt mot hverandre....
  • 0

#12 jerry

jerry

Junior

• PipPip
  • 145 Innlegg:
  • System: Arch Linux / Windows XP / Windows 7

Skrevet 27 April 2011 - 17:45

* Ingen krav om kryptering

huff, dette kommer sikkert til å bli hacket med en gang ...
  • 0

#13 Klykken

Klykken

Hardware Man

• Trådstarter
  • 13931 Innlegg:

Skrevet 28 April 2011 - 07:15

Spøker for at det er en del som kan komme på avveie når dette settes igang, ja. Ser for meg at de som blir rammet "hardest" av det her er de som ikke er kriminelle i det hele tatt, og at de kriminelle holder på som før bare med andre metoder som unngår DLD.
  • 0

#14 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5384 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 28 April 2011 - 19:28

Er litt redd for det jegogså jerry..

Men noen kilder/folk sier at dette har blit vedtat, mens andre ikke. Kan noen bekrefte/avkrefte det? Slik jeg har skjønt det skal ikke dette taes ibruk før 1. April 2012, mens andre kilder sier at det allerede har blitt vedtat og allerede har begynt å lagre mye. Whats right and wrong?
  • 0

#15 Klykken

Klykken

Hardware Man

• Trådstarter
  • 13931 Innlegg:

Skrevet 29 April 2011 - 07:06

Det starter vel opp for fullt i 2012 en gang. Når jeg skrev denne tråden var det vel strengt tatt ikke vedtatt, da det ble det for kanskje en mnd siden med 89 stemmer fra Høyre og Ap.
  • 0

Legg til svar

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere