Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Prosjekt: Bygge pc kabinett - Kommentartråd

• Vennligst logg inn for å svare.
113 svar til dette emnet

#1 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5368 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 05 March 2010 - 16:53

Dette er kommentartråden til min prosjekttråd om bygging av kabinett.

Diskuter her istedet for direkte i prosjekttråden. :)

#2 Åsmund

Åsmund

Superbruker

• 4418 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64bit

Skrevet 07 March 2010 - 02:14

Jeg ville nok heller malt sponplatene. Tips: Hobbyplater er billigere :) Ville heller ikke tatt sjansjen på å male hket :P

Et sånt prosjekt kreves planelegging før man begynner ja, jeg tenkte jo å bygge et selv men ga opp pga at jeg ikke hadde planelagt i starten. Jeg driver fortiden med et gammelt Hattelco kabinett (Ops, der avslørte jeg casen) for å få erfaring. Man må ha og kunne håndtrere verktøy og sikkerhetutstyr, stor plass og penger.

Ligger masse penger i et sånt prosjekt.

Dette innlegget er endret av ÅsmundHSchei: 07 March 2010 - 02:18

#3 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 07 March 2010 - 12:20

Jeg ville nok heller malt sponplatene. Tips: Hobbyplater er billigere :) Ville heller ikke tatt sjansjen på å male hket :P

Er ikke selve hovedkortet jeg har tenkt å lakere, men den metalplaten som skal kjøpes inn til å instalere hovedkortet på...
Du nevner hobbyplater her, men jeg har ikke kjøpt sponplater siden jeg får noen av bestefaren min... Han har noen liggenes som jeg kunne få...

Planlegging med designen skal jeg begynne med så fort jeg får tilbake den andre pc'en, siden der har jeg et bilderedigeringsprogram. (er det på minipc'en min også, men den henger seg opp når jeg kjører det...)

#4 Åsmund

Åsmund

Superbruker

• 4418 Innlegg:
  • System: Windows 7 Ultimate 64bit

Skrevet 07 March 2010 - 17:25

Er det rett mål på de i forhold til hardwaren din? Å bygge et pc kabinett fra bunnen er ikke så lett som det høres ut som :unsure:

#5 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 07 March 2010 - 18:05

Med hw så tenker du mest på om det blir plass til skjermkort og hovedkort? har ikke hovedkort samem størrelse så lenge det er ATX størrelse da? Men skjemkortet er ikke bestemt enda, men det blir kankje ati radeon hd 5870, men det blir kankje et av kortene fra nvida som kommer til våren... Men takk for tipset :)

Skal skjekke opp størrelsen på delene jeg har tenkt å ha, og finne ut hvor stort kabinett jeg må ha :) Må jo også tenke på senere opgradering av komponenter :)

EDIT: Du tenkte vell på om sponplatene var store nokk for hw'en jeg skal ha? Det blir nokk ikke ett stort problem, men jeg skal opp til bestefaren min nå snart og sjekke målene på de :)

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 07 March 2010 - 18:07

#6 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 07 March 2010 - 21:50

Er jo også viktig og tenke på varme og brann. Husk derfor og ha god kjøleløsning og gjør det slik at det ikke er kjempe trangt og kabler og annet ligger helt klemt oppi kjøleribber og diverse.

#7 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 07 March 2010 - 22:28

Takk for tipset Mikal :)

Da har jeg noe mer å tenke på :)

Jeg hadde tenkt å ha noen spor i bunnen av kabbiset til å legge kabler i, så å få organisert kablene blir nokk ikke ett stort problem.

EDIT: Angående strømforsyninger, bør man lage til hull under der den skal stå så viften på strømforsyningen blåser igjennom hullene under, eller er ikke det noe vits?

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 07 March 2010 - 22:28

#8 Mikal

Mikal

Senior

• PipPipPip
  • 903 Innlegg:
  • System: Arch Linux

Skrevet 08 March 2010 - 00:30

Ja det er veldig viktig. strømforsyningen trenger kjøling den og. Så setter du den med viften ned i bunnen så lag store hull. Men setter du viften inn i kabinettet så er det ikke vits for da blåser den enten ut eller inn luft. Du må også har stort hull der du kobler til strømledningen siden der blir det enten blåst ut eller inn luft via strømforsyningen din.

#9 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 08 March 2010 - 19:25

Fikk igjen den andre pc'en min idag, så skal begynne med designet... Legger også til at prosjektet skal gjøres på skolen, siden søknaden min om å låne sløyden ble godkjent :) (vi har ikke sløyd dette året...) Om 2 uker begynner jeg på kabinettet med sponplatene :)

Design begynner jeg med nå, og skal se om jeg får til en update enten idag eller imorgen :)

Og takk for tipsene så langt :)

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 08 March 2010 - 20:17

#10 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 16 March 2010 - 19:54

Tør jeg spørre hva du skal bruke 3,5" brønnene til?
Å bruke 3,5" brønner hører vel egetnlig til forrige årtusen, og du finner ikke altfor mange som har dette akkurat. Diskettstasjonen er ikke akkurat vanlig i bruk nå til dags. :)
Joda, en kan jo bruke det til kanskje en form for viftestyring, selv om de fleste er 5,25" også her.

#11 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 16 March 2010 - 20:20

Jeg har en kortleser liggenes som bruker 3,5", og en viftestyring som bruker det. Derfor, trenger jeg de 2 :) Skal legge til nye bilder snart...

#12 Plexim

Plexim

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2256 Innlegg:
  • System: Windows 7 / 8 / Ubuntu

Skrevet 19 March 2010 - 17:26

Gleder meg til jeg får se resultatet :D

#13 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 26 March 2010 - 13:08

Jeg har gjort noe mer, og noen nye deler, men sitter på skolen, så update kommer senere idag

#14 Andrull

Andrull

Hardware Guru

• 12874 Innlegg:
  • System: _____windows 7

Skrevet 28 March 2010 - 20:09

1. På PSU-holderen, så skal du ikke se bort fra at en vanlig PSU går inn fint. Dog kan det føre med seg problemer at den ikke er helt "åpen" på baksiden, slik at strømkontakten komemr i veien for eksempel.
Men igjen, dette kommer helt ann på strømforsyningen din. Du skal ikke se bort fra at den vil passe fint.

Det som har forandret for det meste er lengden på strømforsyningene, og der er det kabienttet som utgjør begrensningen.

2. Lett og lett... Det kommer jo helt ann på hvor fin/bra du ønsker. Det er nok ikke noe du lager, men noe du henter fra en annen maskin, elelr finner en anne nform for bryter. Så lenge det er en strømbryter går det greit (dog en vanlig strømbryter som enten kutter strømkretsen eller ikke, vil du måtte skru av/på hver gang).
Mens en bryter som det kun går strøm gjennom når du holder inne knappen er det du finner på vanlige kabinetter. (da trenger du bare ett trykk).

I praksis så kan en strengt talt bare ha de to kablene til reset-tilkoblingen på hk'et, og kortslutte de hver gang du skal restarte maskinen. Er akkurat det samme en bryter gjør, bare at det føles bedre å trykke en knapp, enn å kortslutte to ledere. :P

3. Tja, greit nok det. Legg merke til at det da blir som et noe mindre kabinett i ligne, da spesielt med tanke på dybden, som gjerne er en 55-60cm på større full-tower kabinetter. Dette er fordel med flere harddisker og lange skjermkort. Skjermkortet i seg selv blir jo oppimot 30 cm langt. Og så har man gjerne harddisker, ledninger osv.. i tillegg.

#15 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5368 Innlegg:

Skrevet 28 March 2010 - 22:19

1. På PSU-holderen, så skal du ikke se bort fra at en vanlig PSU går inn fint. Dog kan det føre med seg problemer at den ikke er helt "åpen" på baksiden, slik at strømkontakten komemr i veien for eksempel.
Men igjen, dette kommer helt ann på strømforsyningen din. Du skal ikke se bort fra at den vil passe fint.

Det som har forandret for det meste er lengden på strømforsyningene, og der er det kabienttet som utgjør begrensningen.

Går vell ann å kutte bort det på baksiden, men vet ikke om det er noe smart da...

2. Lett og lett... Det kommer jo helt ann på hvor fin/bra du ønsker. Det er nok ikke noe du lager, men noe du henter fra en annen maskin, elelr finner en anne nform for bryter. Så lenge det er en strømbryter går det greit (dog en vanlig strømbryter som enten kutter strømkretsen eller ikke, vil du måtte skru av/på hver gang).
Mens en bryter som det kun går strøm gjennom når du holder inne knappen er det du finner på vanlige kabinetter. (da trenger du bare ett trykk).

I praksis så kan en strengt talt bare ha de to kablene til reset-tilkoblingen på hk'et, og kortslutte de hver gang du skal restarte maskinen. Er akkurat det samme en bryter gjør, bare at det føles bedre å trykke en knapp, enn å kortslutte to ledere. :P

jeg har ingen kabinetter med reset knapper på... Men jeg tenkte da at det kankje var så enkelt som å bare kjøpe en trykkbryter å lodde på noen ledninger, men det er vell ikke så lett.. Men det var jo en god ide du kom med der da, å bare lodde på noen ledninger på hk som stikker ut av fronten som jeg kan ta en ledning over når jeg skal restarte :D Genialt :)

3. Tja, greit nok det. Legg merke til at det da blir som et noe mindre kabinett i ligne, da spesielt med tanke på dybden, som gjerne er en 55-60cm på større full-tower kabinetter. Dette er fordel med flere harddisker og lange skjermkort. Skjermkortet i seg selv blir jo oppimot 30 cm langt. Og så har man gjerne harddisker, ledninger osv.. i tillegg.

Kan kankje utvide dypden litt, hvordan det blir inni med kabler å slikt vet jeg ikke enda...

Men jeg har faktisk fått en liten ide til hdd lampen, men aner ikke om det vil fungere.. Hadde tenkt å koble på flere lys på et slikt kort (husker ikke hva det heter). Det hadde egentlig blitt veldig stilig :D

EDIT: Angående reset knapp, så kan jeg kankje bruke en av knappene fra en gammel datamus med noen ledninger på, men jeg får se hvca jeg får til...

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 29 March 2010 - 17:31

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere