Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Prosjekt: Bygge pc kabinett

• Vennligst logg inn for å svare.
33 svar til dette emnet

#1 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• 5377 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium

Skrevet 06 March 2010 - 22:51

Hei.

Jeg skal nå begynne å bygge et pc kabinett til pc'en jeg skal bygge til sommeren. Kabinettet skal bygges i spon, og jeg venter fortsatt på sponplatene mine...

Jeg kommer til å legge ut bilder av deler og planene mine på hvordan jeg har tenkt å gjøre dette her, samt be om tips om jeg står fast/har spørsmål. Dette er det første kabinettet jeg har bygd....

Liste over deler som skal handles:

Hovedkortplate

Kabinettføtter

Brytere, led lys til frontpanelet

Harddiskholder

Vifter

Jeg har noen bilder av deler jeg har nå, men jeg får ikke overført dem fra mobilen til pc'en akkurat nå... Skal legge til bilder i neste post, da jeg kankje har bestilt delene jeg skal ha...

Optateringer kommer ikke så ofte, siden jeg ikke vet hvor mye tid jeg får, og heller ikke hvor jeg skal jobbe med det enda...

Jeg håper virkelig jeg får til dette, og håper jeg ikek gir opp når jeg ikke får ting til med en gang :)

Hilsen Crazyjoey
  • 1

#2 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 16 March 2010 - 11:04

UPDATE 1:

Har nå begynt med designen. Bildet under viser sidepanelet, frontpanelet og baksiden, skal komme med bilder som er tatt nermere senere, slik at dere ser hva jeg har skrivd rundt bildet...:
Postet bilde

Her er også en del som jeg ikke har kjøpt inn, men tatt fra et gammelt kabinett:
Postet bilde

Kom gjerne med komentarer på designet, men det kommer noen bilder som er tatt nermere senere idag :)

EDIT: Målene kommer nokk til å bli (BxDxH) 30x50x50
EDIT2:

Topplaten er ikke bestemt hvordan den skal se ut enda, men kankje den blir slik:
Postet bilde

EDIT3: Designen kommer til å bli endret mye, og jeg jobber med den på pc'en nå...

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 16 March 2010 - 14:39

• 1

#3 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 28 March 2010 - 18:08

UPDATE 2:

Jeg har nå lakkert den ene delen, men den trenger en omlakkering, og skal prøve å få til det i løpet av uken...
Bilde av delen som ble lakkert:
Postet bilde

Har også fått inn 2 nye deler her, men vet ikke om jeg får brukt den ene, siden jeg ikke vet om den er til ATX eller mATX psu... Men her er de 2 andre delene jeg har fått inn nå:

Front-Panel kit med power led, hdd led og av/på knapp:
Postet bilde

PSU feste (??):
Postet bilde

Front-panel kit'et er tatt fra en anen pc, og jeg har kanke tenkt å droppe å handle inn hovedkortplate, siden jeg kankje får tatt det i fra en litt eldre pc...

Har også lagt inn designen på dataen, men beskrivelsen har jeg ikke skrivd inn i bildene, men de står da på forrige bilde fra tegningene :)

Sidepanelet:
Postet bilde

Topplate:
Postet bilde

Front-panelet er ikke lagt inn på dataen enda, men regner med at jeg skal få tid til å få det inn der :)

Har oxo noen spørsmål:

1. Den PSU-holderen, kan jeg bruke den til å feste strømforsyningen i? den delen er tatt av en strømforsyning fra 1998...
2. Er det lett å lage en reset-knapp?
3. Er dette en grei størrelse på kabinettet? 30x50x50 (BxDxH)
Har sikkert noen flere spørsmål, men tar de ettervert :)

Kom gjerne med komentarer :)
  • 1

#4 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 09 April 2010 - 22:31

UPDATE 3:

Nå har jeg begynt med front-panel kit'et :) Har funnet en knapp fra en gammel datamus, og skal teste den med noen lysdioder først :) Om den ikke fungerer, så har jeg kjøpt inn en trykkbryter.

Ingen bilder kommer i denne updaten (kan hende jeg legger til noen imorra), men det kommer nokk noen bilder i neste post :)

Noen spørsmål:
Er det noen som vet hvor mye strøm hdd led og power led gir ut?
Trenger jeg å kjøpe en hovedkortplate, eller kan jeg skjære ut en fra et annet kabinett?
  • 1

#5 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 18 May 2010 - 17:26

UPDATE 4:

Skulle egentlig komme på søndag, men det ble vist litt dårlig tid :P

jeg har ikke fått gjort så mye, og front-panel kitet må jeg bli ferdig med... Men utskjering har begynt:
Postet bilde
Postet bilde
Som du ser så har jeg målt opp noe på den ene platen, og dette er nå skjært ut.

Her er kabinettet jeg skal ta hovedkortplaten fra:
Postet bilde

Vifter har jeg tenkt på en stund, og jeg har fått noen som jeg skal ha midlertidlig, men de glemte jeg igjen hos faren min. viftene må nokk byttes ut med en gang, men jeg skal bestile noen nye samtidig som jeg bestiller pc delene :P

Frontpanelkitet er langt fra ferdig, og jeg har ingen bilder fra der nå...
  • 0

#6 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 30 May 2010 - 18:40

Mini update:

Hovedkortplaten er endelig ute! hadde ikke drill, så brukte skrutrekker for å fjerne naglene. skrutrekkern er nokk out of order fra nå av... Anyway, here it is:
Postet bilde

Kommer kankje en update imorra :)
  • 0

#7 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 02 June 2010 - 19:53

UPDATE 5:
Ingen bilder av selve kabinettet enda, men det kommer i neste update. Har nå funnet fram delene som skal lakkeres, og monteres. fant noen kabinettføtter som jeg tok, og hk platen skal også lakkeres:
Postet bilde

selve kabinettet mangler det ikke så mye å gjøre på. alt som mangler er å skjære ut hull til vifter, plexiglass, psu, og baksiden til hk platen. Bilder håper jeg virkelig kommer i neste update, får se om jeg får tid eller ikke.

kom gjerne med kommentarer :)
  • 0

#8 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 07 June 2010 - 20:50

UPDATE 6:

har nå fått fikset fronten. har montert festen til cd-rom og skjært ut hull til vifte:
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Toppplaten har jeg skjært ut viftehull til:
Postet bilde
Og undersiden har fått kabinettføtter. uheldigvis mistet jeg en på veien opp til bestefar, så den må jeg finne igjen.. men 3 av de er der:
Postet bilde

front-panel kit-et er ikke ferdig, og jeg tror jeg lar det være slik det er nå så lenge.

platene skal bli svarte.

Kom gjerne med komentarer.

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 07 June 2010 - 21:08

• 0

#9 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 09 June 2010 - 21:16

UPDATE 7:

Har nå skjært ut hull til psu og hk platens bakside... jeg synes selv det ser litt skevt ut..
Postet bilde
Postet bilde

Det er det jeg har gjort så langt...
  • 0

#10 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 13 June 2010 - 17:09

UPDATE 8 del 1:

Siden jeg mistet den ene kabinettfoten, og ikke fant den igjen, så kjøpte jeg 2 stk dørstoppere:
Postet bilde
disse har jeg tenkt til å dele i 2 og bruke som kabinettføtter. kjøpte selvsagt noen mindre skruer også, siden jeg har litt for lange skruer nå... Håper på å få gjort noe mer med kabinettet til uken :)

Kom gjerne med komentarer :)

Dette innlegget er endret av crazyjoey: 13 June 2010 - 20:47

• 0

#11 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 13 June 2010 - 20:48

UPDATE 8 Del 2:

Nå har kabinettet fått føtter :):
Postet bilde
  • 0

#12 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 16 June 2010 - 21:01

UPDATE 9:

Da har jeg skjært ut hull til plexiglasset og freset ett spor der. mangler bare noe å feste det med. Har også skjært ut viftehull:
Postet bilde

jeg har også skjært ut viftehull bak:
Postet bilde

Ikke vær så utolmodig, et stort forum, og det er fint vær ute. Og folk har jo flere interesser regner jeg med.
Selv slo jeg på pc'n nøyaktig nå for første gang i dag :)
Men får legge igjen en kommentar jeg da ;)

Bra arbeid, og ser jo ut til at dette kan bli ferdig, men om det blir ferdig til torsdag spørs jo da ;p
Nå vet jeg ikke om du har tenkt å ha usb innganger i front av kabinettet men det er jo en idè som er på de fleste andre kabinetter nå fortiden.

Mvh Anders

bli ferdig til torsdag ble vist ikke noe av.. gjorde det enkelt og sendte linken til denne tråden jeg, så kan læreren vurdere det :)
usb til fronten ja, det har jeg ikke tenkt på, men det er jo mulig og sette en usb hub der og legge kabel inni. har ett usb kort som har en usb ingang som er intern, så den kan brukes :) og power knapp, power led og hdd led skal lages hull til.
  • 0

#13 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 04 July 2010 - 20:50

UPDATE 10:

Har nå utvidet hullet på baksiden, montert vifter, og montert power knapp. HDD led og power led har jeg ikke montert enda..

Fant en løsning på viftene som jeg skulle ha i de hullene jeg hadde skjært feil. Bilde av viften i topplata:
Postet bilde

Montert vifte på sidepanelet:
Postet bilde

Utvidet viftehull bak og montert vifte:
Postet bilde

Toppvifta sett fra utsiden:
Postet bilde

Montert power knapp og vifte forran:
Postet bilde

Topp vifte og vifte bak:
Postet bilde

Frontvifte:
Postet bilde

Det er det jeg har fått gjort idag.

Dette innlegget er endret av Crazyjoey: 04 July 2010 - 20:51

• 0

#14 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 25 July 2010 - 00:08

UPDATE 11:

Har nå skjært ut 2 hull til usb ifronten, skal ha 2 usb hubs der, men må fixe usb hub'ene, siden ledningene løsnet fra kortet under montering...
Postet bilde

Har også festet plexiglasset med noen skruer:
Postet bilde

Når vi skulle montere sidedøren med hengsler, så oppdaget vi at platen som læreren hadde skjært ut hvar skev. Fikk gjort det litt bedre, slik at det ikke synes så godt, men vi skal prøve å se om det kan bli usynelig...:
Postet bilde

Har også borret ut luftehull til psu:
Postet bilde

Jeg har også borret hull til power knapp og power led, hdd led, og snart blir det hull til reset knapp, men dette har jeg ikke bilde av

Blir nokk gjort noe mer, hovedkortplaten er tatt ut og er klar for å lakkeres...

Dette innlegget er endret av Crazyjoey: 25 July 2010 - 00:19

• 0

#15 The Crusher

The Crusher

Systemekspert

• Trådstarter
  • 5377 Innlegg:

Skrevet 16 October 2010 - 22:31

Update 12:

Long time no see...

Har ikke gitt opp, har bare litt dårlig tid. Fikk en ide når jeg fant igjen noen "rør" med dioder i, som brukte 12V. Det som er fint med disse led lysene er at jeg kan skifte farge, og jeg tenkte jeg skulle klippe av ledningen fra kontakten, og koble ledningene på en molex plugg, men hvordan jeg skal gjøre det, trenger jeg noen råd til.

Bilde av lysene og molex kontakten jeg tenkte jeg skulle bruke:
Postet bilde
Postet bilde
Har 3 slike kabler, så tenkte jeg kunne ta å bruke den ene :)

Og så er det en ting til jeg har fått gjort, og det er å fikse strømforsyningsproblemet. Fikk ikke festet psu sist gang, siden jeg ikke fikk skrudd den fast.. Dette har jeg løst, ved å kutte ut en del fra det gamle kabinettet mitt som strømforsyningen satt i før, og montert psu festen i den, og psu i den igjen, og jeg tror det skal gå fint å montere den. Sånn vil det se ut:
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

Ser ut til at jeg må få bestefar til å skjære bort noe mere med vinkelsliper :)

Dette innlegget er endret av Crazyjoey: 16 October 2010 - 22:32

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere