Gå til innhold

Bilde

Hva betyr NAT?

• Vennligst logg inn for å svare.
7 svar til dette emnet

#1 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:
  • System: Windows 7 Home Premium 64-bit

Skrevet 19 November 2009 - 21:43

Hei

Har gått til innkjøp av det fantastiske spillet Modern Warfare 2. Det jeg lurer på er det at det kommer opp at: Your NAT is set to stric når jeg går online. Hva betyr det? Det stod en adresse jeg kunne gå til for å sikkert åpne opp noe port-ting tror jeg det var. Da jeg prøvde det ble Firefox veldig beskyttende så jeg droppet det. Tenkte at jeg kanskje kunne få noen tips av dere. Kom til å lese om dette virus og hackingen. Kan en strick NAT hjelpe til å holde dette/disse virusene vekke og hemmer det på noen måte at den står på strickt?

Geir
  • 0

#2 WinFS

WinFS

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:
  • System: Windows 7 (64 bit)

Skrevet 19 November 2009 - 21:49

Hvis du kjøp Modern Warfare 2 av Xbox 360.. gå det bra med Xbox 360 enn PC
  • 0

#3 Kakeshoma

Kakeshoma

Superbruker

• 2840 Innlegg:
  • System: Windows 8.1

Skrevet 19 November 2009 - 22:30

Du må logge inn i modemet, åpne IE, eller Firefox, skriv inn din IP (vanligvis 192.168.0.1 e.l), så må du finne en funksjon som heter uPnP (vanlig under Administration), den må du sette på enable eller on.

Om du ikke har valg for å endre uPnP må du åpne noen porter, dette gjøres enklest med Simple Port Forwarding

Porter som må åpnes:

UDP 1500 (outbound only, no forward needed)
UDP 3005 (outbound only, no forward needed)
UDP 3101 (outbound only, no forward needed)
UDP 28960 (inbound/outbound, must forward to act as a multi-player host, but no forward or inbound traffic needed to find and join games)

Dette innlegget er endret av Kakeshoma: 19 November 2009 - 22:31

• 0

#4 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:

Skrevet 19 November 2009 - 22:35

Har kjøpt det til pc. Men hva er NAT for noe da?
Blir jeg "hemmet" på noe vis ved å ha den på strict? Jeg får jo spilt online uten problemer og servere finner den stort sett alltid
  • 0

#5 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13908 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 19 November 2009 - 23:18

Ikke at jeg skal kunne gi deg en god forklaring på hva det er, men det er en del linker som kanskje kan forklare det.
Peik har skrevet en god del om hva NAT er i sin blogg: http://forumet.no/bl.../?showentry=251
Ellers har du Wikipedia: http://no.wikipedia....ess_Translation
  • 0

#6 J.T.

J.T.

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1092 Innlegg:
  • System: Windows 7 Enterprise, Windows 8

Skrevet 19 November 2009 - 23:43

Hvis du kjøp Modern Warfare 2 av Xbox 360.. gå det bra med Xbox 360 enn PC

Han har alt kjøpt det til PC, så Xbox 360 er vel utelukket :)
Ettersom han snakket om NAT så er det PC det er snakk om :)

Du må logge inn i modemet, åpne IE, eller Firefox, skriv inn din IP (vanligvis 192.168.0.1 e.l), så må du finne en funksjon som heter uPnP (vanlig under Administration), den må du sette på enable eller on.

Om du ikke har valg for å endre uPnP må du åpne noen porter, dette gjøres enklest med Simple Port Forwarding

Porter som må åpnes:

UDP 1500 (outbound only, no forward needed)
UDP 3005 (outbound only, no forward needed)
UDP 3101 (outbound only, no forward needed)
UDP 28960 (inbound/outbound, must forward to act as a multi-player host, but no forward or inbound traffic needed to find and join games)

Bare rette litt på en ting her: For å komme seg inn på ruter/modem  og justere UPnP/NAT så må han til den ruteren/det modemet som brukes som gateway, som igjen vanligvis har IP-adresse 192.168.0.1/192.168.1.1/10.0.0.138 :)

Har kjøpt det til pc. Men hva er NAT for noe da?
Blir jeg "hemmet" på noe vis ved å ha den på strict? Jeg får jo spilt online uten problemer og servere finner den stort sett alltid

NAT står for Network Address Translation, og gjør rett og slett noe så enkelt som at den er "mellomleddet" mellom din pc og internett/omverdenen på de angitte porter :)
En NAT'ing som vi sier på fagspråket er det mange andre vil kalle å åpne en eller flere porter, slik at du skal forstå det kort og godt :)

Anbefaler deg og lese gjennom hele Peik's blogginlegg som KongKlykken linker til, er veldig mye interressant stoff der :)
Da får du også med deg alt som omhandler NAT også :)
  • 0

#7 gjeewaytee

gjeewaytee

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1112 Innlegg:

Skrevet 19 November 2009 - 23:49

Skjønner. Men det er veldig gresk for meg og er en ting jeg ikke interesserer meg så veldig mye merker eg :P ( misforstå meg rett )
Men i og med at den står på strickt, hva betyr det?
  • 0

#8 ZayCube

ZayCube

Junior

• PipPip
  • 342 Innlegg:
  • System: Windows 7 64-bit

Skrevet 20 November 2009 - 00:01

Tror det skal funke like bra om du gjør det på selve PCen, og ikke på routeren. Det er iallfall enklere. Du kan lese en enkel guide om hvordan du gjør det her.. Regner med at du har Vista eller 7. Guiden er rettet mot Vista, men du skal gjøre nesten det samme på 7, jeg klarte det iallfall helt fint :)

Dette innlegget er endret av ZayCube: 20 November 2009 - 00:02

• 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere