Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Finne egnet høytaler til forsterker.

• Vennligst logg inn for å svare.
5 svar til dette emnet

#1 Jaglebiff

Jaglebiff

Nyansatt

• Pip
  • 90 Innlegg:

Skrevet 13 May 2009 - 13:46

Hei!

Jeg har en gammel forsterker som jeg ønsker å koble en så stor som mulig øytaler til for å spille så høyt som mulig. Jeg er ikke ute etter kvalitet i lyden, men bare at utstyret ikke skal bli ødelagt.

Jeg har lest litt rundt på nettet og funnet ut at man ikke bør kjøpe høytalere som overgår forsterkeren, siden da kan både høytalere og forsterker bli ødelagt.
Hvordan kan man finne ut om en høtaler ikke er egnet for en forsterker?

Takker for alle svar :)
  • 0

#2 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13919 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 13 May 2009 - 15:03

Høyttaleren bør operere på samme motstand som forsterkeren oppererer på, som måles i ohm (Ohm-tegnet ser slik ut: Ω ). Ellers bør du vite noenlunde hvilken effekt forsterkeren klarer å levere stabilt uten å bryte frekvenskurvene, og det måles i Watt (Forkortelse for Watt er W).

Effekten er litt tricky, da det finnes uendelig mange måter å måle dette på. Men det som er mest vanlig er RMS Watt. Står også oppgitt effekt på forsterkere og høyttalere, og om det er RMS eller noe annet. Les litt mer her. Makseffekten er hva en forsterker/høyttaler tåler i et splittsekund før den begynner å gi fra seg ulyder.

Ellers har følsomheten noe å si også, men er litt usikker der. Mener å huske at jo høyere følsomhet, jo mer "lettdreven" er høyttaleren. Men som sagt, er usikker. Den måles i allefall i decibel (dB).
  • 0

#3 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:
  • System: Windows XP/Vista/win 7, Linux

Skrevet 13 May 2009 - 15:17

Du bør nok si litt hvordan forsterkeren og høytalleren er?

F.eks
merke, maks watt, størrelse målt i tomme.

Hvis vi skal komme med anbefaling.

Det skulle ikke gjøre så veldig mye om du har f.eks en høytaller på maks 200 watt og en forsterker på 100 watt.

Forsterkere pleier ikke å ryke så lett så sant den ikke er 100% belastet (altså full effekt) men det er mest fordi kjørlingen av forsterkeren ryker.

Høytaller elementet bør ryke først i de fleste tilfeller. Om man har delefilter kan det også ryke ved for høy effekt over hva høytalleren tåler.

Men det er viktig å starte musikken på lavt effekt i starten, er lyden bra, uten for mye forvrengning/ulyder kan du skru opp lyden litt og litt.

Men så sant du hører dårlig lyd bør du skru ned lyden siden det kan skade elementene over tid. Ofte med mindre elementer f.eks fra 4" til 8" er det størst sansynlig bassen som ryker først. så du bør ungå loudness effekt hvis du har mindre elementer.

Nordmalt sett skal det litt til å sprenge høytallere i dag, siden de fleste har fra 100 watt og oppover, som bør være litt høyt for de fleste.

Til lyden blir merkbart dårlig (du bør også være forsiktig å ikke spille som huset rister, siden naboen kan lage bråk eller polti anmelde det.)

Dette innlegget er endret av LMH1: 13 May 2009 - 15:22

• 0

#4 Jaglebiff

Jaglebiff

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 90 Innlegg:

Skrevet 13 May 2009 - 15:26

Forsterkeren er av type Technics SA-5370K

Jeg vet ikke helt spesifikasjonene på den, men jeg fant dette på nettet: 56W, 4 Ohm, frekvensoråde: 20-20000 Hz

Planen er å kjøpe en høytaler som kan spille høyt ute. Jeg trenger ikke stereo, så om lyden blir høyere med kun én høytaler enn med to er det å foretrekke.
  • 0

#5 LMH1

LMH1

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 3207 Innlegg:
  • System: Windows XP/Vista/win 7, Linux

Skrevet 13 May 2009 - 15:39

Tror den forsterkeren blir litt i minste laget om du ønsker å ha diskotek eller noe mere en litt musikk ute.
Går nok greit (forsterker) til sang eller gitar men ellers bør du ha litt mere.

Funger sikkert greit inne til musikk men, tror ikke du klarer å få noe konsert eller diskotek, du bør nok velge en forsterker på 100 watt eller mere.

Flere større høytaller gir bedre lyd også tåler høytallerene mere.

F.eks Kit GX-12 hos lydia hadde vært bedre valg om du ønsker å spille musikk ute, men husk at du må i så fall bygge høytallerene selv og bygge høytaller kasse.

Med slike høytallere og en god 100 watt forsterker med loudness eller bedre bør fint klare en diskotek kveld eller en liten konsert. (for et lite området).
  • 0

#6 Jaglebiff

Jaglebiff

Nyansatt

• Trådstarter
  • Pip
  • 90 Innlegg:

Skrevet 13 May 2009 - 15:54

Poenget er at jeg kun har den oppgitte forsterkeren å bruke.
Så jeg ønsker da å finne en høytaler som passer bra for forsterkeren slik at jeg får mest mulig lyd.
Om mest mulig lyd er lite lyd, så er det hvertfall bedre enn ingen lyd. :P
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere