Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Hvordan skrive gode emnetitler

• Vennligst logg inn for å svare.
14 svar til dette emnet

#1 Fredrik Fornes

Fredrik Fornes

Junior

• PipPip
  • 196 Innlegg:
  • System: unkw

Skrevet 18 September 2007 - 00:36

Heisann.

I det siste har det ballet på seg meg dårlige emnetitler. Derfor denne korte teksten som forhåpentligvis kan hjelpe deg i å skrive bedre emnetitler.

Hva?
Emnetittelen er også kalt overskriften - altså noen få ord som skal beskrive ditt problem/din tekst. Det er emnetittelen som vises som linker i forumet, og i "Siste innlegg".

Hvorfor?
Det finnes flere gode grunner til å skrive gode emnetitler. Eksempel: Du har et problem med at lyden i iTunes ikke fungerer. Du skriver en post om dette, og gir emnetittelen navnet "Hjelp har et problem! HASTER!".
Noen uker senere får en annen samme problemet. Han søker i forumet, men finner ikke din tråd da den ikke inneholder "lyden i iTunes virker ikke" (dog kan den slå ut på at dette står i posten, men you get my point). Hvis han ellers velger å lete manuelt i forumet, vil han ikke kunne finne din tråd da dennes emnetittel ikke er relevant ovenfor innholdet, og dermed ikke kan assosieres med vedkommendes problem.
En relevant emnetittel gjør også at andre medlemmer fort kan se om de kan hjelpe deg med problemet, eller ikke - er den ikke relevant må de gjerne sitte å lese til siste post, uten noen nytte for deg. Dette betyr altså at begge parter tjener på at DU skriver en god emnetittel.

Hvordan?
En god huskeregel når du skal lage en emnetittel er at den skal oppsumere hele teksten i posten din. Har du et problem, kan du også lage emnetittelen som et spørsmål (f. eks. "Hvordan eksporterer jeg mail fra Outlook?"). Folk flest søker alltid på spørsmålet til problemstillingen deres først, da de naturligvis ikke har svaret enda.
Ellers er det ofte oppsummering som er vanligst. Ta for eksempel denne tråden. Hva er det jeg prøver å formidle her? Ja, nemlig: Hvordan skrive gode emnetitler. Der har du emnetittelen din!

OBS: Husk å skrive "?" bak når du bruker spørsmålsemnetitler. Ellers vil det se ut som om det er en forklaring på hvordan du gjør det, og det er det jo aldeles ikke :P.

OBS 2: Aldri bruk "Hjelp!", "Haster" etc. i emnetittelen. Alle tråder har lik priotet, og de fleste skjønner nok at du trenger hjelp.

Eksempler

Samtlige emnetitler er hentet fra ITpros eget supportforum:

Gode:
"Hvordan disabler jeg SATA native mode på en Asus laptop?"
"Finner ikke Bluetooth-enheter i kontrollpanelet"
"Hvordan reloade Internet Exporer 7 til hovedside etter gitt intervall?"
"Bruk av MySQL-database på tvers av operativsystem"

Dårlige:
"Meny program"
"internett i vista"
"Nettverkskort problem!"
"PASS PÅ"
"Brannmur..."
"Sløv"
"php-error"

Husk for øvrig også regelen om minimum tre ord i emnetittelen.

EDIT: La til enixitans poeng under "Hvorfor?"
  • 0

#2 Evelen

Evelen

Superbruker

• 4208 Innlegg:
  • System: WIndows 8

Skrevet 18 September 2007 - 01:01

ser over de nyeste topicene, må si jeg syns de har ganske bra emnetitler :)
  • 0

#3 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 18 September 2007 - 01:05

Kjempeflott at du har tatt fatt i dette! :thumbup:
Kan ikke bli mere enig....
Mulig du allerede har planer om dette, men hva med å kjøre denne på forsiden og i ITpro Techmail slik at flest mulig får lest dette?
  • 0

#4 Evelen

Evelen

Superbruker

• 4208 Innlegg:
  • System: WIndows 8

Skrevet 18 September 2007 - 01:14

Problemet er ikke at folk ikke greier lage en bra emnetiel, problemet er at folk ikke gidder, eller skriver "!!!1!!!!1!!!" for og få oppmerksomheten.
Noe som funker fint faktisk
  • 0

#5 Martin Aleksander

Martin Aleksander

Daglig leder

• 4357 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 18 September 2007 - 01:25

Jeg kan ikke skjønne hvordan du har fått den oppfattelsen, Dj_Evelen.

Dårlig emnetittler som "HJEEELLPP" eller "STORT PRBML", "datean virker ikke olol" eller !1|1|1!!! JÆÆÆLP"
fører kun med seg oppmerksomhet i form for negative tilbakemeldinger og dårlig holdning ovenfor trådstarter.

Overnevnte eksempler bør aldri forekomme, verken på ITpro.no, ITavise, Hardware eller whereever..

Dette er et stadig voksende problem, som det er viktig å få bukt over.
Det er et meget bra initiativ fra trådstarter av dette emnet, Fredrik Fornes.
  • 0

#6 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13894 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 18 September 2007 - 01:34

Problemet er ikke at folk ikke greier lage en bra emnetiel, problemet er at folk ikke gidder, eller skriver "!!!1!!!!1!!!" for og få oppmerksomheten.

Det var heller ikke det som er poenget da.. Poenget er at folk bør skrive litt mer beskrivende tittler. Da vet alle hva det dreier seg om, og folk som ikke vet noe om det emnet holder seg unna og sparer noen dyrebare sekunder av sitt liv.. :)
  • 0

#7 Martin Aleksander

Martin Aleksander

Daglig leder

• 4357 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 18 September 2007 - 01:40

ser over de nyeste topicene, må si jeg syns de har ganske bra emnetitler :)

Moderatorne redigerer og endre emnetitteler fortløpende, men det er alikevel en tidkrevende prosess, og burde vært unngått - eller ihvertfal minimal..
  • 0

#8 Jakbaehl

Jakbaehl

Junior

• PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 18 September 2007 - 10:08

Og ikke minst synes jeg (Jeg er en av dem som fikk min tittel endret) at det er ugreit at andre endrer min tittel.

Så sant tittelen ikke bryter noen regler, som flaming eller banning eller liknende, bør ikke endring av titler forekomme.

Den riktige fremgangsmåten bør være at vedkommende som har lagt inn en "dårlig" (Etter moderatørens synspunkt) emnetittel får beskjed om å endre den selv.

Dette fordi at:

a. Vedkommende har ikke gjort noe galt, bare formulert seg dårlig
b. Det bør være en høy terskel for å endra andre menneskers innlegg og eller tekst.
c. Vedkommende som endrer tittelen har kanskje ikke peiling på hva det gjelder, og lager en tittel som står som om jeg har skrevet den helt til leser kommer til bunnen av innlegget. Først da blir de gjort oppmerksome på at det faktisk ikke var forfatteren av innlegget som har skrevet tittelen, men moderatoren...

Jeg veit at dette neppe har noe med rikets sikkerhet å gjøre, men jeg pesonlig blir provosert av at andre endrer MIN tekst uten at jeg blir spurt om det på forhånd.
  • 0

#9 enixitan

enixitan

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2112 Innlegg:

Skrevet 18 September 2007 - 10:31

Du prøvar å fortelje verda at bruk av leet-speak, som er ei fullstendig unødvendig ballast for hjernen å tolke, gjer forumet totalt sett meir effektivt? Du bør lære litt om typografi. Og det fungerar ikkje fint.

Godt temaet vart teke opp. Har sjølv tenkt å skrive ein kommentar om det, men det vart visst verande med tanken. :)

Ein god emnetittel kan fortelje meg om eg kan bidra til å løyse problemet eller ikkje, utan å måtte gå gjennom heile tråden. Ein dårleg emnetittel gjer det vanskeleg å dømme om eg kan hjelpe. Ein god emnetittel gjev altså ein meir effektiv bruk av forumet for lesaren. :)

-Edit-

Eg er òg einig med Jakbaehl. Trådstartar bør få eit varsel om å endre tittelen, elles vert det gjort av moderator. Grunnen min er så enkel som at brukarar som ikkje kjenner til korleis forumet fungerar kanskje ikkje vil finne tråden sin igjen, og lagar ein ny.

Dette innlegget er endret av enixitan: 18 September 2007 - 10:33

• 0

#10 Kanoner

Kanoner

Junior

• PipPip
  • 138 Innlegg:

Skrevet 18 September 2007 - 10:54

Jeg veit at dette neppe har noe med rikets sikkerhet å gjøre, men jeg pesonlig blir provosert av at andre endrer MIN tekst uten at jeg blir spurt om det på forhånd.

Jeg beklager om du ble støtt av at jeg endret den, men det er ikke verre enn at du kan endre den til det du vil selv. Det var min første moderering i dette forumet, og praktiserer nå at jeg endrer den, og gir beskjed om dette pr pm. Du står fritt til å endre tittelen til noe beskrivende selv. Dog ber jeg ikke om tillatelse fra brukerne om å få moderere. Det står klart i retningslinjene at man skal ha en beskrivende emnetittel, og vi er på ingen måte pålagt å varsle medlemer som ikke lager posteringer i henhold til retningslinjene. Jeg syns forøvrig ikke det var riktig av deg å ta dette opp i emnet ditt.
  • 0

#11 Jakbaehl

Jakbaehl

Junior

• PipPip
  • 319 Innlegg:

Skrevet 18 September 2007 - 11:22

Jeg beklager om du ble støtt av at jeg endret den, men det er ikke verre enn at du kan endre den til det du vil selv. Det var min første moderering i dette forumet, og praktiserer nå at jeg endrer den, og gir beskjed om dette pr pm. Du står fritt til å endre tittelen til noe beskrivende selv. Dog ber jeg ikke om tillatelse fra brukerne om å få moderere. Det står klart i retningslinjene at man skal ha en beskrivende emnetittel, og vi er på ingen måte pålagt å varsle medlemer som ikke lager posteringer i henhold til retningslinjene. Jeg syns forøvrig ikke det var riktig av deg å ta dette opp i emnet ditt.

Jeg har ikke nevnt noen navn så vidt jeg kan se, og jeg er heller ikke ute på å "ta" noen som helst.
Jeg vet mer enn vel at det kan være en vanskelig jobb å være moderator.

Men samtidig så har man påtatt seg et verv nettopp som moderator, og jeg som bruker forventer å bli behandlet fair.

I dette tilfellet hadde (etter min mening) den eneste rette måten å gjøre dette på vært å gi meg en beskjed om at jeg ikke hadde gjort en god nok jobb, og så bedt meg om å endre tittelen innen en gitt tid.

Og igjen, jeg er ikke ute på noen heksejakt fordi min tittel ble endret!
Jeg har bare, og vil alltid ha issues med at noen (hvem som helst) endrer noe jeg har skrevet uten å gi meg beskjed på forhånd at de kommer til å gjøre det.

Sånn er jeg bare laget. Mener ikke noe vondt med det :)
  • 0

#12 Fredrik Fornes

Fredrik Fornes

Junior

• Trådstarter
  • PipPip
  • 196 Innlegg:
  • System: unkw

Skrevet 18 September 2007 - 13:13

Ein god emnetittel kan fortelje meg om eg kan bidra til å løyse problemet eller ikkje, utan å måtte gå gjennom heile tråden. Ein dårleg emnetittel gjer det vanskeleg å dømme om eg kan hjelpe.

Godt poeng. La dette til i første posten.
  • 0

#13 Morten58

Morten58

Head Honcho

• PipPipPipPip
  • 4078 Innlegg:

Skrevet 19 September 2007 - 12:05

Vi bør ha en viss toleranse ?

Enig med nær sagt samtlige av dere i at emnetittel bør holde seg til hovedsaken - men vi bør vel "se an" brukerens nivå litt - tåle mer fra de minst rutinerte ? Jeg gjør fortsatt rikelig med tabber

I diffuse emnetitler kan trådstarter ha hatt vanskelig for å identifisere problemet nøyaktig - eller "ser problemet" på en annen måte. Enkelte tråder kan ha over 20 poster før det egentlige problemet blir synlig.

Hvis jeg ser på mine egne innlegg finner jeg massevis av dårlig kommunikasjon. Jeg foretrekker en viss toleranse mot dette, så jeg må GI en viss toleranse overfor andre.

NB. Jeg er veldig fornøyd med at emnetitler og innlegg sjekkes av moderator - at de verste feilene lukes bort / rettes opp. Det er ikke lett å sjekke egne innlegg mens man skriver.

Vi bør tåle at emnetitler endres, innlegg slettes, tråder flyttes til rett gruppe, osv.
  • 0

#14 exchange

exchange

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 4945 Innlegg:

Skrevet 19 September 2007 - 15:11

Et annet moment som ikker er blitt nevnt her er pagehits og serach quality når en søker etter hjelp i google/msn live.

Eksempel 1:

søk ettter: søppelbøtte vista
resultat

http://www.google.no...%...vista&meta=

(itpro på topp)

Eksempel2:
søk etter: maksimere vindu

http://www.google.no...a...vindu&meta=

(itpro på topp)

Eksempel 3:
søk etter: oppgradering MSN 7.5

http://www.google.no...p... 7.5 &meta=

(itpro på topp)

osv, osv
  • 0

#15 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13894 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 13 April 2010 - 10:08

Heisann.

I det siste har det ballet på seg meg dårlige emnetitler. Derfor denne korte teksten som forhåpentligvis kan hjelpe deg i å skrive bedre emnetitler.

Hva?
Emnetittelen er også kalt overskriften - altså noen få ord som skal beskrive ditt problem/din tekst. Det er emnetittelen som vises som linker i forumet, og i "Siste innlegg".

Hvorfor?
Det finnes flere gode grunner til å skrive gode emnetitler. Eksempel: Du har et problem med at lyden i iTunes ikke fungerer. Du skriver en post om dette, og gir emnetittelen navnet "Hjelp har et problem! HASTER!".
Noen uker senere får en annen samme problemet. Han søker i forumet, men finner ikke din tråd da den ikke inneholder "lyden i iTunes virker ikke" (dog kan den slå ut på at dette står i posten, men you get my point). Hvis han ellers velger å lete manuelt i forumet, vil han ikke kunne finne din tråd da dennes emnetittel ikke er relevant ovenfor innholdet, og dermed ikke kan assosieres med vedkommendes problem.
En relevant emnetittel gjør også at andre medlemmer fort kan se om de kan hjelpe deg med problemet, eller ikke - er den ikke relevant må de gjerne sitte å lese til siste post, uten noen nytte for deg. Dette betyr altså at begge parter tjener på at DU skriver en god emnetittel.

Hvordan?
En god huskeregel når du skal lage en emnetittel er at den skal oppsumere hele teksten i posten din. Har du et problem, kan du også lage emnetittelen som et spørsmål (f. eks. "Hvordan eksporterer jeg mail fra Outlook?"). Folk flest søker alltid på spørsmålet til problemstillingen deres først, da de naturligvis ikke har svaret enda.
Ellers er det ofte oppsummering som er vanligst. Ta for eksempel denne tråden. Hva er det jeg prøver å formidle her? Ja, nemlig: Hvordan skrive gode emnetitler. Der har du emnetittelen din!

OBS: Husk å skrive "?" bak når du bruker spørsmålsemnetitler. Ellers vil det se ut som om det er en forklaring på hvordan du gjør det, og det er det jo aldeles ikke :P.

OBS 2: Aldri bruk "Hjelp!", "Haster" etc. i emnetittelen. Alle tråder har lik priotet, og de fleste skjønner nok at du trenger hjelp.

Eksempler

Samtlige emnetitler er hentet fra ITpros eget supportforum:

Gode:
"Hvordan disabler jeg SATA native mode på en Asus laptop?"
"Finner ikke Bluetooth-enheter i kontrollpanelet"
"Hvordan reloade Internet Exporer 7 til hovedside etter gitt intervall?"
"Bruk av MySQL-database på tvers av operativsystem"

Dårlige:
"Meny program"
"internett i vista"
"Nettverkskort problem!"
"PASS PÅ"
"Brannmur..."
"Sløv"
"php-error"

Husk for øvrig også regelen om minimum tre ord i emnetittelen.

Jeg føler et lite behov for å gi denne et lite BUMP. Alt for få av dere tar dere bryet med å skrive beskrivende (gode) emnetitler, og dette gjør forumet vanskeligere å bruke. Må vi innføre begrensningen som gjør det umulig å legge til ett emne hvis emnetittelen ikke inneholder tre ord eller mer igjen?
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere