I det siste har det ballet på seg meg dårlige emnetitler. Derfor denne korte teksten som forhåpentligvis kan hjelpe deg i å skrive bedre emnetitler.
Hva?
Emnetittelen er også kalt overskriften - altså noen få ord som skal beskrive ditt problem/din tekst. Det er emnetittelen som vises som linker i forumet, og i "Siste innlegg".
Hvorfor?
Det finnes flere gode grunner til å skrive gode emnetitler. Eksempel: Du har et problem med at lyden i iTunes ikke fungerer. Du skriver en post om dette, og gir emnetittelen navnet "Hjelp har et problem! HASTER!".
Noen uker senere får en annen samme problemet. Han søker i forumet, men finner ikke din tråd da den ikke inneholder "lyden i iTunes virker ikke" (dog kan den slå ut på at dette står i posten, men you get my point). Hvis han ellers velger å lete manuelt i forumet, vil han ikke kunne finne din tråd da dennes emnetittel ikke er relevant ovenfor innholdet, og dermed ikke kan assosieres med vedkommendes problem.
En relevant emnetittel gjør også at andre medlemmer fort kan se om de kan hjelpe deg med problemet, eller ikke - er den ikke relevant må de gjerne sitte å lese til siste post, uten noen nytte for deg. Dette betyr altså at begge parter tjener på at DU skriver en god emnetittel.
Hvordan?
En god huskeregel når du skal lage en emnetittel er at den skal oppsumere hele teksten i posten din. Har du et problem, kan du også lage emnetittelen som et spørsmål (f. eks. "Hvordan eksporterer jeg mail fra Outlook?"). Folk flest søker alltid på spørsmålet til problemstillingen deres først, da de naturligvis ikke har svaret enda.
Ellers er det ofte oppsummering som er vanligst. Ta for eksempel denne tråden. Hva er det jeg prøver å formidle her? Ja, nemlig: Hvordan skrive gode emnetitler. Der har du emnetittelen din!
OBS: Husk å skrive "?" bak når du bruker spørsmålsemnetitler. Ellers vil det se ut som om det er en forklaring på hvordan du gjør det, og det er det jo aldeles ikke
OBS 2: Aldri bruk "Hjelp!", "Haster" etc. i emnetittelen. Alle tråder har lik priotet, og de fleste skjønner nok at du trenger hjelp.
Eksempler
Samtlige emnetitler er hentet fra ITpros eget supportforum:
Gode:
"Hvordan disabler jeg SATA native mode på en Asus laptop?"
"Finner ikke Bluetooth-enheter i kontrollpanelet"
"Hvordan reloade Internet Exporer 7 til hovedside etter gitt intervall?"
"Bruk av MySQL-database på tvers av operativsystem"
Dårlige:
"Meny program"
"internett i vista"
"Nettverkskort problem!"
"PASS PÅ"
"Brannmur..."
"Sløv"
"php-error"
Husk for øvrig også regelen om minimum tre ord i emnetittelen.
EDIT: La til enixitans poeng under "Hvorfor?"