Prøver her (klikker på bildeknappen):
--> Fikk meldingen "Du må skrive inn en URL" - men ingen dialogboks e.l. hvor dette kunne skje.
--> Skrudd av guidet modus - samme feilmelding fra Internet Explorer om URL.
Prøver da å legge til vedlegg:
--> Finner ikke knappen "legg til vedlegg".
Går da over til saksbeskrivelse:
Jeg prøvde i dag for første gang å sette inn et bilde i en tekst - i et svar på supportforumet.
Bildet ble kopiert fra dialogboks med Alt + PrintScreen --> Limt inn i Paint --> Tilberedt noe -- Klippet ut del av bildet --> Kopier til fil --> 24 biters punktgrafikk --> "dialogboks.bmp"
Forsøkte å legge ved bildet som vedlegg i innlegget (måtte prøve 2 ganger, gjorde en feil først).
Fikk satt inn bildet som en kode på rett plass, pluss en henvisning nederst.
Bildet kommer opprinnelig fra min PC, og skal limes inn eller settes inn i et innlegg.
Klikke på vedlegget i innlegget bringer oppen dialogboks "Vil du kjøre eller laste ned ...".
NB.
- Jeg kjørte i guidet modus - om det har noen betydning. Jeg ser her at metoden er mer "trøblete".
- Paint støtter kun format BMP / DIB for utklipp - ikke JPG.
- Løsningen om vedlegg fant jeg i hjelpefilen for supportforum.
Spørsmål:
1. Kreves det spesielt format (annet enn BMP) ?
- er JPG bedre egnet ?
- hvilke format er egnet, til hva ?
2. Må jeg laste opp bildet først til ItPro (eller noe lignende opplegg) ?
3. Hva er Vedlegg-knappen beregnet for (hvis den ikke er egnet for bilder ...) ?
4. Er "guidet modus påslått" dårlig egnet når man skal legge ved bilder ?
5. Er det en moderator tilstede som gidder å fikse løsningen jeg valgte i innlegget ?
- jeg svarte på spørsmål fra en som ikke fant ikonet til trådløst nettverk "Finner ikke ikonet til trådløst nettverk. Hjelp!"
Kommentar:
Jeg ville normalt "Limt inn" fra clipboard slik jeg gjør i Word, det andre alternativet ville vært å "sette inn" bildet (slik jeg også gjør i Word).
Grunnen til at jeg foretrekker denne fremgangsmåten er at jeg bruker hurtigtaster (fra Wordstar) - lynkjapt å kopiere og lime inn - noe mer trøblete å sette inn filer.
Tastene jeg bruker er ikke standardiserte Windows-hurtigtaster, men en standard som både blir støttet av Windows og en haug andre ikke-Windows programmer: [Ctrl Ins], [Shift Ins], [Ctrl Del], [Shift Del].