Gå til innhold

Bilde

[LØST] Hvordan legge til bilder ?

• Vennligst logg inn for å svare.
12 svar til dette emnet

#1 Morten58

Morten58

Head Honcho

• PipPipPipPip
  • 4078 Innlegg:

Skrevet 14 September 2007 - 21:31

13.9.2007: Jeg har hatt litt trøbbel med å lime inn bilder i tekst.

Prøver her (klikker på bildeknappen):
--> Fikk meldingen "Du må skrive inn en URL" - men ingen dialogboks e.l. hvor dette kunne skje.
--> Skrudd av guidet modus - samme feilmelding fra Internet Explorer om URL.

Prøver da å legge til vedlegg:
--> Finner ikke knappen "legg til vedlegg".

Går da over til saksbeskrivelse:
Jeg prøvde i dag for første gang å sette inn et bilde i en tekst - i et svar på supportforumet.

Bildet ble kopiert fra dialogboks med Alt + PrintScreen --> Limt inn i Paint --> Tilberedt noe -- Klippet ut del av bildet --> Kopier til fil --> 24 biters punktgrafikk --> "dialogboks.bmp"

Forsøkte å legge ved bildet som vedlegg i innlegget (måtte prøve 2 ganger, gjorde en feil først).

Fikk satt inn bildet som en kode på rett plass, pluss en henvisning nederst.

Bildet kommer opprinnelig fra min PC, og skal limes inn eller settes inn i et innlegg.

Klikke på vedlegget i innlegget bringer oppen dialogboks "Vil du kjøre eller laste ned ...".

NB.
- Jeg kjørte i guidet modus - om det har noen betydning. Jeg ser her at metoden er mer "trøblete".
- Paint støtter kun format BMP / DIB for utklipp - ikke JPG.
- Løsningen om vedlegg fant jeg i hjelpefilen for supportforum.

Spørsmål:
1. Kreves det spesielt format (annet enn BMP) ?
- er JPG bedre egnet ?
- hvilke format er egnet, til hva ?
2. Må jeg laste opp bildet først til ItPro (eller noe lignende opplegg) ?
3. Hva er Vedlegg-knappen beregnet for (hvis den ikke er egnet for bilder ...) ?
4. Er "guidet modus påslått" dårlig egnet når man skal legge ved bilder ?
5. Er det en moderator tilstede som gidder å fikse løsningen jeg valgte i innlegget ?
- jeg svarte på spørsmål fra en som ikke fant ikonet til trådløst nettverk "Finner ikke ikonet til trådløst nettverk. Hjelp!" :wall:

Kommentar:
Jeg ville normalt "Limt inn" fra clipboard slik jeg gjør i Word, det andre alternativet ville vært å "sette inn" bildet (slik jeg også gjør i Word).

Grunnen til at jeg foretrekker denne fremgangsmåten er at jeg bruker hurtigtaster (fra Wordstar) - lynkjapt å kopiere og lime inn - noe mer trøblete å sette inn filer.

Tastene jeg bruker er ikke standardiserte Windows-hurtigtaster, men en standard som både blir støttet av Windows og en haug andre ikke-Windows programmer: [Ctrl Ins], [Shift Ins], [Ctrl Del], [Shift Del].
  • 0

#2 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13925 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 15 September 2007 - 03:22

Spørsmål 1: Kreves det spesielt format (annet enn BMP) ?

JPG, PNG og gif er det jeg har brukt, så de vet jeg er støttet...

Når du lagrer bildet i paint, så kan du velge annet enn BMP selvsagt, med mindre du sitter på windows 98 eller noe.. :lol:
I Vista's paint er JPG brukt som standard, men i XP så må du velge JPG fra rullegardinen under filnavnet når du lagrer bildet.
Postet bilde

jeg så ditt innlegg i tråden, og bmp vil tydeligvis ikke bli vist med thumbnail.. Men det vil de andre formatene jeg nevnte. :) Alt annet enn BMP er godt egnet. JPG tar minst tid å laste for dem med tregt nett.

Spørsmål 2: Må jeg laste opp bildet først til ItPro (eller noe lignende opplegg) ? Denne funksjonen ble deaktivert etter siste oppdatering av forumet.

Du kan legge til bilde og andre filer ved å velge bane, mappe og fil og velge "Legg til vedlegg". Da vil filen bli lastet opp til din profil.
Så må du trykke på "bruk i innlegg". Det blir kanskje litt vanskelig om du ikke finner knappen, men.
Postet bilde

Andre tjenestetilbydere
det du også kan gjøre er å lagre bildet på bildr.no eller Imageshack.us (og sikkert flere tilbydere) og kopiere bildeadressen fra bildet etterpå, eller BBkoden. For å få vist hele bildet i et innlegg da skriver du dette:
[img]<bildeadresse.jpg,.gif,png>[/img] f.eks: [img]http://img385.imageshack.us/img385/6191/test.png[/img]
Men det bildet kan ikke være for stort. Tror rundt 800x600 er størst tillatt. Nå har forumet fått egen skalering på bilder som blir lagt til.
Man kan også bruke BB-koden (BBcode) som blir laget i forbindelse med bildet, som nevnt. Da vil det bli vist en "thumbnail" som må trykkes på for å få vist full størrelse på bildet. BBkoden ser slik ut:
[url=http://bildr.no/view/146128][img]http://bildr.no/thumb/146128.jpeg[/img][/url]

Spørsmål 3: Hva er Vedlegg-knappen beregnet for (hvis den ikke er egnet for bilder ...)

Med vedlegg-knappen kan du laste opp bilder ja (som svart på i spm 1), og andre filer. Har sett at .doc og .txt også har blitt brukt.
Komprimerte filer går ikke (.zip, .rar osv), heller ikke .exe filer og det er sikker grunnet faren for virus.
Men alt som er støttet vet jeg ikke. Godt mulig det er mer. :)

Spørsmål 4. Er "guidet modus påslått" dårlig egnet når man skal legge ved bilder ?

Merker ikke noe forskjell med guidet modus på eller av... :huh: Noen andre får svare her.

-----------------------------------

Håper ting ble litt klarere nå? :)

EDIT:
Oppdaterte denne litt, da det har skjedd forandringer på forumet siden sist jeg skrev dette. ;)

Ny og oppdatert guide finnes her: Forumbruk (blogg)
  • 0

#3 Morten58

Morten58

Head Honcho

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 4078 Innlegg:

Skrevet 15 September 2007 - 13:29

Takker for svært godt svar.

Jeg var veldig detaljert i både beskrivelse og spørsmål, langt mer enn jeg egentlig trengte - fordi temaet vil være aktuelt for andre første gang de skal sette inn bilder.

Tråden settes som løst - med full score.

Jeg håper jeg kan bruke info'en til å besvare spørsmål hvis andre har problemer ?

Spørsmål 5:
Dette var rettet mot å få en moderator til å sjekke løsningen jeg hadde brukt - og gi meg tilbakemelding om hvordan rette opp. Jeg kontaktet selv moderator litt etter om saken.

Tråden ble opprinnelig plassert i Sandkassen - og moderator flyttet den til rett sted hvor det var mulig å få gode svar. Problemene med "finner ikke knappen" har sammenheng med Sandkassen.

Dette innlegget er endret av Morten58: 15 September 2007 - 13:32

• 0

#4 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13925 Innlegg:

Skrevet 17 September 2007 - 00:39

Jeg håper jeg kan bruke info'en til å besvare spørsmål hvis andre har problemer ?

Selvsagt.. :P Det er bare å bruke om det trengs. :)
  • 0

#5 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 09 May 2008 - 20:46

Jeg får ikke til å vise dette http://bildr.no/image/196200.jpeg bildet som annet en thumbnail. Hvordan skal koden gjøres for å få dette til?
Jeg klarer ikke å se årsaken til dette. (sikkert enkelt) :P
  • 0

#6 Amaranth

Amaranth

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2748 Innlegg:

Skrevet 09 May 2008 - 20:50

Samme her...jeg linker til det fulle bildet men det blir en thumbnail :P

Bildr.no = :thumbd:
  • 0

#7 dude

dude

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1837 Innlegg:

Skrevet 09 May 2008 - 20:53

Mange har hatt problem med det og jeg vet ikke om annet enn å be dem endre thumb i adressen til image - etter de har klikket på linken vell å merke. Eventuelt bruke en annen side.
  • 0

#8 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13925 Innlegg:

Skrevet 09 May 2008 - 20:58

Når du skal linke til bilder i bildr.no du bruke BB-koden du får etter at du har lastet opp et bilde.
Ser slik ut:
[url=http://bildr.no/view/146128][img]http://bildr.no/thumb/146128.jpeg[/img][/url]

Den linker til det fulle bildet med en klikkelink med et thumbnail.

Skal du linke til et helt bilde uten thumbnail må du desverre benytte noe annet enn bildr.no. F.eks http://imageshack.us/ :)
  • 0

#9 KarpeSkrotum

KarpeSkrotum

Senior

• PipPipPip
  • 794 Innlegg:
  • System: unkw

Skrevet 09 May 2008 - 21:07

Legg merke til at Firefox 2.0.0.14 har ett eller annet problem her. Les min tråd i test forumet, der har jeg testet litt. Virker som problem er relatert til forhåndsvisning
  • 0

#10 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:

Skrevet 09 May 2008 - 21:11

Som dere sikkert så har jeg brukt en annen nettleser (Firefox) for å finne URL'n til selve bildet. Det fungerer å bruke denne direkte mot bb-code, men allikevel kommer bildet som thumbnail. Etter det KongKlykken's svar innser jeg nå at problemet ikke ligger i måten jeg laget bb-koden, men heller det at bildr.no har en finurlig måte å allikevel sende en thumbnail i stedet for bildet som burde dukke opp etter retten.
[img]http://bildr.no/image/196200.jpeg[/img]
Jeg mener dette har fungert før.... Saken er løst for min del da.. Takk for hjelpen :)
  • 0

#11 skipperen

skipperen

Nyansatt

• Pip
  • 97 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 11 January 2012 - 22:41

Legg merke til at Firefox 2.0.0.14 har ett eller annet problem her. Les min tråd i test forumet, der har jeg testet litt. Virker som problem er relatert til forhåndsvisning

En feil oppstod!

Beklager, en feil oppstod. Hvis du ikke vet hvordan du bruker denne funksjonen, eller ikke vet hvorfor du fikk denne feilmeldingen, prøv å se gjennom hjelpefilene for mer informasjon, eller ta kontakt med en moderator/administrator.

[#10343] Vi kunne ikke fastslå hvilket emne du prøver å vise.
  • 0

#12 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13925 Innlegg:

Skrevet 12 January 2012 - 08:51

Merk at dette er en gammel tråd, så alle tips som står over her er kanskje ikke gjeldende lenger.

En måte å legge til bilder på kan være dette:
Om du skal laste opp bilder kan det være lurt å benytte seg av imgur.com

Legg linken inn i en img-tag ved å trykke på knappen som ser slik ut i teksteditoren Postet bilde som gjør at bildelinken blir seende slik ut i klartekst:
[img]http://i.imgur.com/5ZAiy.jpg[/img]

og det vil bli seende slik ut når du trykker på "Legg til svar":
Postet bilde

Eller så kan du bare legge ved linken til bildet som gjør den automatisk klikkbar.
http://i.imgur.com/5ZAiy.jpg
  • 1

#13 skipperen

skipperen

Nyansatt

• Pip
  • 97 Innlegg:
  • System: Windows 7

Skrevet 12 January 2012 - 09:42

unnskyld.. så det litt sent :) eller jeg så det når du sa i fra :)
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere