Det kan gjøres for hånd. Ikke med paint eller noe slikt, da disse tegningene må være målrette og vise ganske eksakt hvordan bygget skal bli, med målelijer og alt det som hører til. Altså f,eks 1:100 eller 1:50. Altså, du skal kunne måle med linjal på tegningen.
Jobber selv hos min far som "arkitektlærling". Det trengs et ganske avansert program for å få til noe slikt... Vi bruker DDS (
http://www.dds.no ) for å tegne opp slike ting. En lisens der koster en god del. Men, jeg fikk låne en lisens gratis av dem (en usb-nøkkel) siden jeg var i opplæring hos min far. Du kan eventuellt spørre dem på DDS om det selv. Men slike programmer krever litt kunskaper. Er ikke som paint...

Andre programmer som brukes til slikt er Autocad, som jeg synes er veldig kronglete å bruke.
Har ikke prøvd google sketchup som skaperen nevner, men om det er et CAD program, så skal vel det også funke.

EDIT;
Dette vet du sikkert frafør, men i tilfellet ikke: det du trenger av tegninger til byggeanmelding er som følger
Målsatt plantegning.
Målsatt snitt
Fasader.
Alle disse må være i riktig målestokk.
Siden det bare er en garasje så er det ikke noe problem (om du vet hvordan slike ting ser ut) å tegne noe slikt på vanlig papir. Tror det vil gå fortere det, enn å lære seg å bruke et CAD-program, for så å tegne det der. Jeg selv brukte et par uker for å lære meg hvordan basisbruken i DDS var.