Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Program til tegning av garasje...

• Vennligst logg inn for å svare.
8 svar til dette emnet

#1 bert

bert

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1390 Innlegg:

Skrevet 27 June 2007 - 00:57

Hei :)

Jeg skal hjelpe en kamerat med å tegne en garasje. Det vil si en teknisk tegning med alle mål og tekniske verdier, som kan leveres til kommunen for at de skal kunne gi han byggetillatelse.

Noen som har noen programmer å anbefale, som kan brukes til noe slikt?

Vi er begge 2 veldig uerfarne når det gjelder teknisk tegning, så fint om det er et program som er enkelt å bruke.

Det beste er så klart gratisversjoner, men alt av tips er ønskelig!

Håper på noen tips slik at vi får prøvd oss på dette :)

Mvh
Bert
  • 0

#2 skaperen

skaperen

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1421 Innlegg:

Skrevet 27 June 2007 - 01:01

Google SketchUp
Det er et 3D modelerings programm, og trolig det letteste jeg noen gang har bukt. her kan du lage en fin fancy proff 3D tegning av garasjen slik at komunen ser at du virkelig bryr deg (tar 5 min) anbefaler og gjøre noen tutorials først da
  • 0

#3 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13900 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 27 June 2007 - 01:13

Det kan gjøres for hånd. Ikke med paint eller noe slikt, da disse tegningene må være målrette og vise ganske eksakt hvordan bygget skal bli, med målelijer og alt det som hører til. Altså f,eks 1:100 eller 1:50. Altså, du skal kunne måle med linjal på tegningen.

Jobber selv hos min far som "arkitektlærling". Det trengs et ganske avansert program for å få til noe slikt... Vi bruker DDS ( http://www.dds.no ) for å tegne opp slike ting. En lisens der koster en god del. Men, jeg fikk låne en lisens gratis av dem (en usb-nøkkel) siden jeg var i opplæring hos min far. Du kan eventuellt spørre dem på DDS om det selv. Men slike programmer krever litt kunskaper. Er ikke som paint... :)
Andre programmer som brukes til slikt er Autocad, som jeg synes er veldig kronglete å bruke.

Har ikke prøvd google sketchup som skaperen nevner, men om det er et CAD program, så skal vel det også funke. :)

EDIT;
Dette vet du sikkert frafør, men i tilfellet ikke: det du trenger av tegninger til byggeanmelding er som følger
Målsatt plantegning.
Målsatt snitt
Fasader.
Alle disse må være i riktig målestokk.

Siden det bare er en garasje så er det ikke noe problem (om du vet hvordan slike ting ser ut) å tegne noe slikt på vanlig papir. Tror det vil gå fortere det, enn å lære seg å bruke et CAD-program, for så å tegne det der. Jeg selv brukte et par uker for å lære meg hvordan basisbruken i DDS var.
  • 0

#4 .:R-M-I:.

.:R-M-I:.

Junior

• PipPip
  • 260 Innlegg:

Skrevet 27 June 2007 - 01:29

Google sketch-up er vel strengt talt ikke et "arkitekt-verkøy" :P er vel mer som navnet tilsier...et SKETCH-program :) altså skisser til saker og ting...trenger som sagt over her NØYAKTIGE tegninger med mål osv. i alle retninger....så noe LITT mer avansert en sketch-up er vel å foretrekke...selv foretrekker jeg blyant og linjal på blueprints :)
  • 0

#5 Klykken

Klykken

Hardware Man

• 13900 Innlegg:
  • System: Windows 7 HP/Pro 64-bit
  • Kjernekompetanse:Maskinvare

Skrevet 27 June 2007 - 01:38

Googlet litt: Gratis program her: http://www.cadstd.com/ veldig begenset virker det som, men...

Og her: http://www.envisioneerexpress.com/

Flere her http://freeware.intr...cadsoftware.htm
  • 0

#6 kjelle392

kjelle392

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1760 Innlegg:

Skrevet 27 June 2007 - 07:12

Jobber som byggesaksbehandler, og det er helt korrekt det som KongKlykken skriver - men vi blir kjempeglade om vi får en stilig Google Sketchup-tegning i tillegg ;)
  • 0

#7 TheMetalGod

TheMetalGod

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 2999 Innlegg:
  • System: windows

Skrevet 27 June 2007 - 08:23

Til kjelle392

Da kan vel du bekrefte at det ikke behøves "alle mål" slik at ikke tråstarter legger altfor mye ned i dette. Det kreves ikke noen "arkitekt-tegning" m.a.o.
Fikk byggesøknaden min godkjent i fjord og det var blyantskisser av fasade og snitttegning av grunnflaten i garasjen med lengde /breddemål.
Forrøvrig vil de sikkert ha en plantegning slik at det kommer frem hvordan garasjen blir plassert i forhold til eksisterende bygg og eiendomssgrenser. ( enklest her er å få utskrift av eiendommen hos kommunen og deretter skisse inn hvor garrasjen skal stå )
  • 0

#8 kjelle392

kjelle392

Superbruker

• PipPipPipPip
  • 1760 Innlegg:

Skrevet 27 June 2007 - 09:29

Til kjelle392

Da kan vel du bekrefte at det ikke behøves "alle mål" slik at ikke tråstarter legger altfor mye ned i dette. Det kreves ikke noen "arkitekt-tegning" m.a.o.
Fikk byggesøknaden min godkjent i fjord og det var blyantskisser av fasade og snitttegning av grunnflaten i garasjen med lengde /breddemål.
Forrøvrig vil de sikkert ha en plantegning slik at det kommer frem hvordan garasjen blir plassert i forhold til eksisterende bygg og eiendomssgrenser. ( enklest her er å få utskrift av eiendommen hos kommunen og deretter skisse inn hvor garrasjen skal stå )

"Alle mål" er nok litt i overkant av hva som behøves for en garasje. Høyde/lengde/bredde + fri høyde fra ferdig lagt gulv opp til himling/hanebjelke dersom det skal være rom over garasjedelen. Dette vil i praksis si ei snittegning.

I tillegg stemmer det at vi gjerne vil ha situasjonsplan (det du kaller plantegning) som viser plassering på tomta - i M=1:1000 (pga. at det skal inn i kartgrunnlaget etterpå). Det skal påføres avstand til grense. Situasjonskart får du som regel tak i ved å gå inn på kommunens hjemmeside.

Vil anbefale Statens bygningstekniske etat sine sider når det gjelder lovverk og det som kreves.

Uansett; ikke legg ned flere dagers arbeid med tegningene.
  • 0

#9 bert

bert

Superbruker

• Trådstarter
  • PipPipPipPip
  • 1390 Innlegg:

Skrevet 27 June 2007 - 10:38

Hei :)

Supert med så mange svar. Hadde ikke regnet med noen i det hele tatt :o

Jeg har dessverre ikke så mye peiling på dette, men skal snakke med han som skal ha denne garasjen, ettersom han kan en del om dette...

Skal sjekke ut mer om hvilke program vi skal bruke, om vi bruker noen, og gi tilbakemelding så fort jeg vet noe mer.

Tusen takk for hjelpa!

Mvh
Bert
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere