Gå til innhold

Bilde

Gi en slant du også

• Vennligst logg inn for å svare.
75 svar til dette emnet

#31 Gjest_Gjest_Spiff_*

Gjest_Gjest_Spiff_*

Skrevet 30 December 2004 - 20:33

Norge har til nå gitt 100 mill. Svenskene derimot har fleska til og gitt 500 mill....og de har ikke olje engang!

Norge har gitt 90 + 50 mill. Altså 140 mill totalt. I tillegg kommer støtten fra næringslivet og privatpersoner. Tror det ender på rundt 350 mill etter innsamlingsaksjonen første fredag i januar.
Videre bor det mye flere folk i Sverige enn i lille Norge. Hvis jeg ikke husker feil, så bor det flere folk bare i Stockholm med omegn enn i hele dette landet.
  • 0

#32 Tigergutt

Tigergutt

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 709 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 20:38

Norge har til nå gitt 100 mill. Svenskene derimot har fleska til og gitt 500 mill....og de har ikke olje engang!

Norge har gitt 90 + 50 mill. Altså 140 mill totalt. I tillegg kommer støtten fra næringslivet og privatpersoner. Tror det ender på rundt 350 mill etter innsamlingsaksjonen første fredag i januar.
Videre bor det mye flere folk i Sverige enn i lille Norge. Hvis jeg ikke husker feil, så bor det flere folk bare i Stockholm med omegn enn i hele dette landet.

Du tar til intekt framtidige donasjoner for norge, men bruker dagens tall for sverige til sammmenlikning.
GI SÅ DET SVIR!!!!!!

Rune
  • 0

#33 Tigergutt

Tigergutt

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 709 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 20:45

Jeg har oppfordret itpro om en parole på forsiden, det skjer ikke og jeg er skuffet over engasjmentet.

Rune
  • 0

#34 Gjest_Guest_*

Gjest_Guest_*

Skrevet 30 December 2004 - 21:01

Du tar til intekt framtidige donasjoner for norge, men bruker dagens tall for sverige til sammmenlikning.
GI SÅ DET SVIR!!!!!!

Rune

Okay...jeg var nok ikke helt oppdatert på tallene.

Men vi må jo skille mellom hva Norge/Sverige gir offisielt som nasjoner, og alt det andre som kommer i tillegg fra frivillige orgianisajoner.

Så nå har den norske staten gitt 140 mill., men den svenske staten fleska likefullt til med 500 mill. på direkten.
Dette har ingenting med antall inbyggere og gjøre.
  • 0

#35 Gjest_Guest_*

Gjest_Guest_*

Skrevet 30 December 2004 - 21:03

GI SÅ DET SVIR!!!!!!

Nå har også Hydro gitt 40 mill, så man skal ikke se bort fra at de 350 mill jeg nevnte tidligere allerede er oversteget. Fint er det i allefall.
Men ikke glem at det bor langt flere mennesker i sverige enn i norge!
Jeg for min del gir ikke et rødt øre før TVaksjonen, da jeg ikke akter å la mine penger gå til banker som tar gebyrer eller til andre saker og ting. Pengene som blir samlet inn via TVaksjonen 7. januar vil gå uavkortet til flomofrene.
  • 0

#36 Gjest_Guest_*

Gjest_Guest_*

Skrevet 30 December 2004 - 21:06

Så nå har den norske staten gitt 140 mill., men den svenske staten fleska likefullt til med 500 mill. på direkten.

Det har mye med innbyggere å gjøre. Sverige har et mye større BNP enn Norge, ergo kan de avse mer penger. Likeså er penger som bedrifter gir likestilt som om staten gir det, da det er direkte fratrekk på skatt, ergo mister staten disse pengene i inntekter.
  • 0

#37 Tigergutt

Tigergutt

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 709 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 21:07

Pengene dine går ikke bort i gebyrer, dette er ikke en øvelse, det er alvor.
Tror alle donasjoner gjennom de forut nevnte går uavkortet.

Rune
  • 0

#38 Gjest_Guest_*

Gjest_Guest_*

Skrevet 30 December 2004 - 21:15

Det har mye med innbyggere å gjøre. Sverige har et mye større BNP enn Norge, ergo kan de avse mer penger. Likeså er penger som bedrifter gir likestilt som om staten gir det, da det er direkte fratrekk på skatt, ergo mister staten disse pengene i inntekter.

Da gir jeg meg:)

Selv om jeg fortsatt ikke skjønner at Sverige har råd til dette, mens Norge har ikke.

Case closed for egen del.
Godt Nyttår folkens!
  • 0

#39 Gjest_Guest_*

Gjest_Guest_*

Skrevet 30 December 2004 - 21:19

Pengene dine går ikke bort i gebyrer, dette er ikke en øvelse, det er alvor.
Tror alle donasjoner gjennom de forut nevnte går uavkortet.

Sjekk ut diskusjonen ang dette på VGD...
  • 0

#40 mendeterflott

mendeterflott

Senior

• PipPipPip
  • 913 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 21:37

Skjønner ikke at det går ann å bli så egoistisk som du er aagemann!!!
  • 0

#41 phoenix

phoenix

Senior

• PipPipPip
  • 580 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 21:56

Hva folk gjør med pengene sine får være opp til dem. Selv ligger jeg og koser meg på frikort, og kommer derfor til å gi noen hundre kroner så fort lønningen kommer inn på konto, oppfordrer også andre til å gjøre dette. Sørøst-Asia (spesielt Indonesia) står ovenfor et enormt opprydningsarbeide nå, og hjelpen trengs. Diskusjonen om hvilken organsisasjon som tar minst av pengene selv er jeg ikke interessert i å ta, jeg kommer til å gi mine penger til felleskontoen for de store hjelpeorgansisasjonene.

Moderasjon:
Emnet flyttes, jeg vil også gjøre oppmerksom på at poster som innformerer brukerene om hvor mye du selv har gitt, vil bli slettet.
  • 0

#42 Tigergutt

Tigergutt

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 709 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 22:06

phoenix takk for ditt bidrag, men tror du at dette er en skrytekonkurranse, ingen har opgitt noe sum, det som har blitt opgitt (fra meg) er en oppfordring om en hundrings.

Rune
  • 0

#43 @nders

@nders

Nyansatt

• Pip
  • 5 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 22:07

Det fyrverkeriet som er i norge er allerede betalt for, disse pengene er i Asia.

Rune

Ja, å hva har skjedd da? :P

Hvis du føler deg rettferdigjort av å klippe og lime utsagnene mine ut av sammenheng, so be it.
For å ta det sakte. Pengene vi bruker på fyrverkeri havner i norske hender, det er allerede importert og betalt for. Har du lyst å hjelpe, gir du penger ti Røde Kors og liknende organisasjoner, ikke tro at du sender penger til Asia ved å kjøpe raketter.

Rune

Men hva med neste år da?
Da vil ikke importørene i Norge kjøpe like mye fra de i Asia, for de har så mye på lager.
Man kan ikke bare tenke nå tid, hva med oppbyggingen av landene da?
  • 0

#44 phoenix

phoenix

Senior

• PipPipPip
  • 580 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 22:11

Tigergutt: mente absolutt ikke at det var en skrytepost, men har sett at tråder liknene denne har endt opp i det, så bedre føre var (folk donerer jo tross alt det de selv mener de kan avse, og det er jo ikke til å stikke under en stol at noen har bedre råd enn andre)...

Og til dere som tror at dere kan støtte ofrene ved å kjøpe fyrverkeri? nei, det går nok ganske rett i lomma på selgeren. Det beste er å gi via kontonumrene tidligere i posten, eller ringe et av givernummerene.
  • 0

#45 Tigergutt

Tigergutt

Senior

• Trådstarter
  • PipPipPip
  • 709 Innlegg:

Skrevet 30 December 2004 - 22:14

Det fyrverkeriet som er i norge er allerede betalt for, disse pengene er i Asia.

Rune

Ja, å hva har skjedd da? :P

Hvis du føler deg rettferdigjort av å klippe og lime utsagnene mine ut av sammenheng, so be it.
For å ta det sakte. Pengene vi bruker på fyrverkeri havner i norske hender, det er allerede importert og betalt for. Har du lyst å hjelpe, gir du penger ti Røde Kors og liknende organisasjoner, ikke tro at du sender penger til Asia ved å kjøpe raketter.

Rune

Men hva med neste år da?
Da vil ikke importørene i Norge kjøpe like mye fra de i Asia, for de har så mye på lager.
Man kan ikke bare tenke nå tid, hva med oppbyggingen av landene da?

For det første så vil ikke lagrene i norge være særlig store, det kreves ganske mye av brannvesenet for å lagre sprengstoff.
Det som gjelder nå, er å hjelpe de som trenger det, det er ikke sånn at alle med skjeve øyne lager raketter.

Rune
  • 0

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere