Hjemmeside for første gang

41 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg lurer på hva jeg egentlig trenger for å lage min egen hjemmeside? Jeg kan det grunnleggende i HTML og kan også en del Photoshop som jeg vil bruke i prosessen. Har også Flash tilgjengelig men kan ikke så mye med det.

Forstår i tillegg det basiske i JavaScript, men kan ikke så mye som jeg burde føler jeg.

Det jeg nå egentlig lurer på er hvor jeg skal begynne? Blir helt forvirret av alle disse programmerings-språkene og snakket om servere osv osv osv.

Jeg har ikke min egen server og er ikke interessert i det! Er det umulig å ha sin egen hjemmeside uten en Apache (hva enn det måtte være) server?

Er såklart fullstendig klar over at jeg kan registrere meg på home.no og lage en side på 5min i frontpage :P men det vil jeg ikke. Vil ha en skikkelig side.

Vil også gjerne lære PHP, men er det riktig at man _må_ ha en server for å bruke PHP? Kan jeg ikke skrive PHP i notisblokk for så å åpne det som et html-dokument i browseren og se resultatet der?

Konklusjon: jeg trenger bare et lite dytt i riktige retningen. Interessen og pågangsmotet er der tror jeg, vil bare vite hva jeg må lære først for å kunne klatre oppover den store web-utviklings stigen. Blir storforvirret av alt snakket om PHP, ASP, CGI, C++, Perl, MySQL, GNU/Linux, Apache, HTTP, FTP, ColdFusion, Java, og alt det der :( jeg skulle hengt med fra begynnelsen så jeg visste hva det dreide seg om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om det blir for komplisert og du ikke vil velge den enkle løsningen... Hva vil du egentlig da... ?? :)

It's my way, or the highway B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg vil lære den kompliserte løsningen! Men er redd at hvis jeg bare begynner et sted så går alt galt og jeg misforstår det meste :P jeg har forstått såpass at systemet idag med alle de språkene er såpass avansert at jeg trenger råd fra noen som har erfaring til å vite hvilken ende jeg skal begynne i.

Jeg vil lage en hjemmeside som ser bra ut med noen nyttige funksjoner :) Noen råd?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er kanskje en ide og begynne med det enkle og utvikle seg videre ut i fra det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-10-06 21:04, Eagle wrote:

Det er kanskje en ide og begynne med det enkle og utvikle seg videre ut i fra det.

Ja det er det :) Men jeg tror jeg kan det aller mest grunnleggende.. altså det enkle.

Laget denne i notiskblokk for en stund siden:

eksperimentiell "hjemmeside"

Kan se der hvor jeg står nå. Hva er neste steget videre tror dere? :)

skal såklart prøve meg litt frem selv.. men vil bare høre hva andre sier. Hva de lærte først og hva som er lurt å kunne til hva man vil gjøre o.l. hører bare litt rundt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Regner med at du har Windows 2000/XP, da er det jo ikke så vanskelig å innstallere en Apache webserver, da kan du innstallere php/mysql. Da har du de mulighetene du trenger. Det er gratis program så det koster deg ingenting å laste det ned og prøve.

Det er ikke store jobben å installere det på windows, du finner programmene her:

apache

php

mysql

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-10-06 22:33, Loko wrote:

Regner med at du har Windows 2000/XP, da er det jo ikke så vanskelig å innstallere en Apache webserver, da kan du innstallere php/mysql. Da har du de mulighetene du trenger. Det er gratis program så det koster deg ingenting å laste det ned og prøve.

Det er ikke store jobben å installere det på windows, du finner programmene her:

apache

php

mysql

Hm.. nå vekket du en liten ild i meg :)

tror jeg føler for å slå meg selv litt i hodet :rolleyes:

Når jeg sa "Å få min egen server er utelukket" (e.l.) så mente jeg altså å kjøpe en hel ny _DataMaskin_ å sette ved siden av meg her og installere f.eks Lunix (som jeg ikke har peiling på), sette opp server-konfigen og begynne å stresse ut på nettet.. men jeg har misforstått tror jeg.

Jeg kan altså bare installere programmet Apache (f.eks) på min egen data som jeg sitter og skriver på nå også kjøre PHP gjennom det?

Jamen da er jo saken en annen :)

uff.. :rolleyes: beklager frustrasjonen. Tåpelig tabbe fra min side. korttenkt. Kunne såklart gått inn på hjemmesidene til f.eks Apache og sjekket, men ITpro står høyt på min tillits-liste :)

Takk for alt uansett! Skal prøve dette Apache-styret nå. Har det forresten på en PCpro dvd her et sted.. får rote litt rundt og se om jeg finner den.

litt flaut :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

det er jo ikke så greit å vite alt.

er ikke alle program som det fins linux/windows versjoner av.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hm.. en ting til nå før du "går" :) har kommet igang med installasjonen nå av Apache. ("Apache HTTP Server 2.0" riktig?)

Men hva skal jeg skrive når de spør om Domain Name og Servers Name? Jeg har jo ikke noen server jeg :rolleyes:

Eneste jeg har er en liten yahoo-konto :P Er det godt nok som "Domain"?

*Også står det et valg mellom "For All users, on port 80, as a service -- recommended

*only for the Current user, on port 8080, when started manually.

jeg tipper den siste, men bør vær sikker. Jeg skal ikke ha noe stor webportal-lignende greier nå enda. Vil bare ha mulighet til å lære PHP og se resultatene. Altså jeg vil at bare jeg skal ha tilgang til innholdet.

Håper på mye hjelp videre :) det blir en lang, lang ferd mot målet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Når du installerer severprogrammet hos deg selv er det DU som hoster siden, og ikke Yahoo. Altså eget server- og domenenavn.

Foreløpig holder det vel å adressere direkte til IP.

Så på testsiden din. Med det utgangspunktet er det et spørsmål om innhold og design, ikke flere tekniske hjelpemidler, språk eller metoder. Det du har brukt holder i massevis.

Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Om du vil gjøre saken utelatende enkel, så kan du "kjøpe" deg et web-hotell(plass) med all den støtten du behøver (som oftest støttes de fleste nye teknologier i ethvert web-hotell).

Så da er "server/tjener" spørsmålet ute av verden ;) om du bare betaler litt for en reklamefri hosting tjeneste.

Men jeg kan desverre ikke hjelpe deg med scripting spørsmålene, håper det er noen eksperter her inne som kan gi deg noen skikkelige råd.

:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hmm.. har installert det nå. tastet bare inn den eksterne ip'en min i begge de to feltene jeg nevnte. Men hvordan starter jeg dette her da? Skulle gjerne lest i en slags manual istedenfor å mase på dere. Men problemet er at jeg ikke finner noen manual/readme/howtodothis eller hva som helst sånt. Hjemmesiden til Apache finner jeg også MINIMALT hjelpsom! :huh:

Må man være webguru fra fødselen av for å få til det her? Alle har jo vel lært det de kan en eller annen gang. Jeg vil også!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vel, google er din venn. ;)

På Linux-siden av Apache finnes det nok massevis av dokumentasjon, du kan jo prøve å ta en titt der.

Personlig ville jeg ikke satt opp egen server. Maskinen din må stå på hele tiden, dessuten må du ha veldig bra upload for at flere enn en person skal kunne rote på den. Webhotell er tingen.

Jeg ville også lært HTML og CSS skikkelig. Man kan dessverre ikke forvente de aller beste resultatene med en gang, men du blir bedre å bedre. Deretter kan du sette deg inn i PHP, eventuelt mySQL senere. Om du ikke bor midt i granskauen så kan du ta en titt innom det lokale biblioteket, der har de sikkert bøker innen emnene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-10-06 23:43, minno wrote:

Vel, google er din venn.  ;)  

På Linux-siden av Apache finnes det nok massevis av dokumentasjon, du kan jo prøve å ta en titt der.

Personlig ville jeg ikke satt opp egen server. Maskinen din må stå på hele tiden, dessuten må du ha veldig bra upload for at flere enn en person skal kunne rote på den. Webhotell er tingen.

Jeg ville også lært HTML og CSS skikkelig. Man kan dessverre ikke forvente de aller beste resultatene med en gang, men du blir bedre å bedre. Deretter kan du sette deg inn i PHP, eventuelt mySQL senere. Om du ikke bor midt i granskauen så kan du ta en titt innom det lokale biblioteket, der har de sikkert bøker innen emnene.

Takk for det :) en tur på biblioteket står i kø.

Kan det meste innen HTML men CSS kan jeg ikke noe av. Ta meg en titt på det også ja! Akkurat det som er problemet mitt.. vet ikke hvor jeg skal begynne for å lære alt jeg trenger. Akkurat som det er lurt å f.eks først lære..hm..QBasic for å forstå hva programmering går ut på, før man går videre til C# og C++.

Html->Javascript-->CSS neste da tenker jeg :) Kanskje PHP står for tur neste.

får se.. takk for alle gode råd hittil hvertfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Forresten, minno. Få deg ett techpoeng til :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Steffenm: Du bør først lære deg HTML som alle sa..

Så CSS linker om dette finner du....

først her

Her

og her

Her for layout

Så bør du gå over på php.

Du finner masse informasjon om dette.....

php.net

indexphp

Sindrem

PHPBuilder

PHPdeveloper

phpfreaks

PHP @ hardware.no

disse sidene er ganske gode å bruke som referanser.

Håper noe av dette er til hjelp. Og det er alltid til å spørre her eller på PM viss det var noe som manglet :)

DanielP

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk DanielP :) Det der var storveis! Har bestemt meg for å satse på CSS nå først. Så gå videre som du (og noen flere) sa! Har tittet litt på W3C-sidene og lest på forklaringene til CSS. Og jeg fatter det faktisk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Å bygge sider er individuelt. Som sagt ovenfor er det viktig å forstå det grunnleggende med html og css og du har jo fått rikelig med informasjon om det. skal ikke si at jeg er guru med hjemmesider, men jeg har forstått det grunnleggende. det virker som om du har iveren til å lage, bygge og redigere sidene underveis, noe jeg ikke har ork til ;) lykke til med siden!

hilsen inkog

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har laget noe smågreier nå :P

Gjorde på 2-3timer idag (inkl. "under construction" bildet).

Brukte litt CSS, ikke noe jeg tjente på men bare for å se at jeg hadde forstått det grunnleggende CSS går ut på og hva man kan bruke det til. Synes CSS virker både spennende og nyttig! Skrev det såklart i ren HTML-kode (ellers lærer man jo ikke noe. Bare se Kilde).

Ta gjerne en liten titt! Vil egentlig ikke ha negativ kritikk(ikke at jeg ikke takler det, men), fordi

1. den er langt ifra ferdig. La bare ut for å se litt over

2. jeg er godt klar over de feilene som er der nå :) f.eks det med overdrevent mye understreking på hovedsiden..(pga en "kaputt" tag sikkert)

Men ellers..forslag til mer jeg kan legge til enn det man ser antydning til der?

Fikk ideen når jeg pratet med "Me Lady" tidligere idag :P må jo ha noe å basere siden på..litt kjedelig å bare skrive "hei, dette er min internettside". Så noen dikt og romantiske bilder er på vei ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Glemte såklart å legge til linken. Hadde jo vært en ørliten fordel.

K&S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

"refresher" bare så dette (over) ikke drukner nedover listen. Forumet har hatt stor aktivitet ikveld :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er ikke så vanskelig å åpne en php fil hvis du laget en!

Hvis du lagret den på ditt skrivebord skriver du bare inn i adresselinja i Internett explorer: http://desktop/skrivebord/filnavn.php. Er ganske sikker på at det skal gå. Hvis ikke må du bare forandre litt på adressen. Lykke til. Mvh Choofa :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøvde det der. Hadde ikke forventet at det skulle gå.

Lagret som "test.php", åpnet i Opera.. Alt unntatt PHP-koden virket.

Altså CSS'et som jeg skrev inn fungerte (bakgrunnsfarge f.eks)

Men det sto ikke "Heisann".

Hadde skrevet dette mellom body og /body:

|?php echo "Heisann"; ?| bytt ut | med < og >.

Er den feilskrevet eller er det sånn jeg har trodd, at jeg MÅ ha server for å få det til?

Hvorfor må man ha server da i så fall :huh: er jo helt meningsløst?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er såklart smak og behag, men jeg synes det er mye lettere å jobbe med et eksternt CSS dokument. At all CSSen er i ett eget dokument. Blir mye rydiggere kode( synes jeg) Og jeg så at du brukte fortsatt mange unyttige kommandoer, som size og hr og center. osv. Alt dette er best å ha i CSSen. Husker ikke om disse kommandoene valideres lenger(dårlig hukommelse). Men siden såg bra ut. Kanskje lære deg litt Layout.

Glish

her kan du lære det. Eller du kan bruke tabeller som mange bruker, men det er på vei "vekk" så det er lurest å lære det seg gjennom CSS.

DanielP

-I'm nobodies bitch-

-Shit happens-

[ Meldingen ble redigert 08.10.2003 15:10 av Mafia ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk :) Har lagt 'Glish' i Bookmark, så skal titte mer på den.

Bare fortsett å kom med råd og "dytt i riktig retning", som jeg sa, hvis dere vil det :)

Har fått veldig god hjelp hittil.

En ting til, DanielP. har forstått det sånn at du jobber en del med sånt.

Hvilket program bruker du? Dreamweaver? eller noe litt enklere?

Tviler vel egentlig på at du bruker notiskblokk :) selv om det hadde gått an da.

[ Meldingen ble redigert 08.10.2003 15:16 av Steffenm ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive