# Useriøshet.. Dagens mote..

34 innlegg i emnet

Skrevet

For en uke tilbake snakket jeg med en 14 år gammel gutt som har ambisjoner

om å starte et nytt firma som skulle selge webhoteller. Han tok da kontakt

med meg fordi han trengte ett nytt design til sine sider da han hadde stjelt

en side først, men fikk ikke helt til å få endret innholdet. Vi snakket

sammen og han sa han trengte designet innen 3 timer. Dette var på en

lørdagskveld.

Jeg satt fortiden på min fars pc, den hadde ingen programmer installert som

jeg finner nødvendige for å lage fine websider. Men jeg brukte det jeg hadde

å fikk satt sammen ett design, han var ikke helt fornøyd men han skulle

kjøpe det, og betale skulle han gjøre på mandag. Jeg tenkte at dette går vel

greit, han virket bestemt nok..

Men dagene gikk og ingen penger kom, jeg prøvde å ringe han, men han tok

ikke telefonen og kom aldri på internett (hans pc var da i uorden..).

Så kom dagen idag (Fredag 26.9.2003), han dukket plutselig opp på internett

og sa at hans pc var i uorden, greit tenkte jeg, men han hadde sagt at han

ikke skulle betale via nettbank, men gå i banken på mandagen før. Han sa at

han skulle betale snart, jeg hadde ikke helt gitt opp håpet da jeg var

veldig optimistisk.

Jeg fikk senere på dagen kontakt med han på IRC hvor jeg spurte når han

skulle sette inn penger, da fikk jeg beskjed om at han plutselig ikke skulle

ha designet, jeg ble veldig irritert og kommer med meldinger om at jeg skal

komme å snakke med han personlig, men han svarer ikke.

Det som forundrer meg er at de vil drive seriøst, og krever gjerne "seriøst"

design tilbake. Problemet med seriøsiteten er vel at de stjeler andres

websider, og svikter i modifikasjonen.

Jeg har tidligere snakket med flere folk han skylder penger som var nokså

irriterte på han.

Jeg nevner ikke navn, siden jeg mener denne saken er veldig generell.

Dette er en sak som sikkert oppstår hver uke, fordi noen tror at webdesign

bransjen er en lek, eller at det ikke er så viktig å betale.

Alle webdesignere, vær forsiktige..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Leste denne her for noen dager siden (du vet sikkert hvor), og måtte smile litt.

Så vidt jeg kan se, så prøver denne fyren å selge videre for en bedrift som jeg vet allerede er useriøs. Ser at du ikke har nevnt det her, så jeg skal ikke si hvem.

Problemet med at bedrifter bevisst prøver å få andre til å selge for seg, er at hvem som helst med en epostadresse og enkle kunnskaper kan selge videre. Så klarer de kanskje å få solgt 2-3 webkontoer til noen av vennene sine, og det tjener de jo ikke stort på. Og eneste utgiften de har hatt på hele greien, er for designet(som du i dette tilfellet har ordnet). Webkonto og domene har de kanskje fått gratis av bedriften de videreselger for.

Og i tillegg, så er vel dette egentlig ikke lovlig. Vet ikke helt hvordan regler er om privatpersoner har lov til å selge slikt, så jeg kan ikke si så mye ang det.

Men hvem ville egentlig kjøpt slike tjenester i fra en ny side på nett, som verken administrerer egne servere eller går under et foretak?

[ Meldingen ble redigert 29.09.2003 20:03 av devolish ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

ikke for å være ekkel, men du bruker "dem" når du skulle bruke "de".

S.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Beklager. Vet ikke hvorfor jeg skrev "dem" i stedet for "de".

Det er i alle fall rettet! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Et bakgrunnssøk for å stadfeste betalingsevne og soliditet er en ting, men å tro på en 14-åring er vel heller naivt. Å gi fra seg design før pengene er i boks - og uten noen som helst sikkerhet, annet enn en lovnad fra denne personen - uansett hvor seriøs denne personen kan virke - er lite klokt.

Å attpåtil modifisere et stjålet design, er vel heller ikke så lurt, eller? Bare ved å lese første linje i innlegget til sparks satte igang varselsklokkene mine i alle fall... :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har dere tenkt på at noen mennesker liker å bli lurt? :lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Først og fremst: En 14-åring er ikke myndig, så derfor har han i følge norsk lovverk ikke lov å starte sin egen bedrift. Videre har han ikke erfaring eller modenhet til å starte sin egen bedrift, eller skjøtte avtaler. Det at en "webdesigner" lager et design for en 14-åring sier vel like mye om "designeren" som fjortissen. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

an0nym, det du sier har lite eller ingenting med saken å gjøre. Saken er idag veldig aktuell for dette skjer for ofte Så jeg siktet ikke til bare min situasjon.. Webdesign bransjen er idag en lekeplass for små fjortisser som skulle egentlig spilt playstation eller noe slik. De har ingenting på nettet å gjøre..

Grunnen til at jeg ikke nevner navn er for at det ikke skal bli for spesifikt. Vil du vite hvem dette er send meg en PM.

For å oppdatere dere litt så er det flere som har blitt "lurt" av denne personen. Tilsammen skylder han folk rundt 25 000,-, programmering, design og annet er grunnen til dette. Vi har tenkt til å gå til politiet med dette da han driver ulovlig og har stjelt design (vi har bevis..)..

Uansett, jeg burde ha vært mer forsiktig.. Men uansett viser dette folk som ikke driver med det hvor useriøst alt er..

[ Meldingen ble redigert 29.09.2003 23:23 av sparks ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja ja,da har du kanskje lært noe av dette da :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-09-29 18:44, Anonym wrote:

ikke for å være ekkel, men du bruker "dem" når du skulle bruke "de".

S.

useriøshet har mange sider, lol....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

an0nym, det du sier har lite eller ingenting med saken å gjøre.

Jeg siktet til denne spesielle saken. Tror de fleste ville stusset over en fjortiss som ville starte "firma", og denne fjortissens betalingsevne. Ikke mye man kan kjøpe for lommepenger vettu ;)

Webdesign bransjen er idag en lekeplass for små fjortisser som skulle egentlig spilt playstation eller noe slik. De har ingenting på nettet å gjøre..  

Akkurat dette er jeg enig i. Det er mange fjortisser der ut, og da tenker jeg ikke på alder, men state of mind, som leker webdesigner. Stort problem, men det blir det gjort noe med i denne stund. Release av et nettsted imorgen (idag blir det vel :o)som omhandler akkurat dette problemet.

For å oppdatere dere litt så er det flere som har blitt "lurt" av denne personen. Tilsammen skylder han folk rundt 25 000,-, programmering, design og annet er grunnen til dette. Vi har tenkt til å gå til politiet med dette da han driver ulovlig og har stjelt design (vi har bevis..)..

Tror du ikke kommer langt med en politianmeldelse. For det første er han under kriminell lavalder, for det andre er politiet overarbeidet og henlegger saker over en lav sko. Hvis du skulle komme noen vei, måtte det blitt en sivil erstatnings-sak, og da ville foreldrenes forsvarer (ja, foreldrene, siden fjotten er umyndig og under kriminell lavalder, ergo foreldrene blir erstatningspliktige) prosedere sterkt på at du burde vite bedre enn å inngå en økonomisk avtale med en mindreårig. Videre er det 18 års grense for å inngå juridisk bindende kontrakter, så dermed er avtalen mellom deg/dere og denne fjortissdritten kjennt ugyldig allerede før dere kommer så langt som til retten.

Jeg forsvarer ikke denne tosken, for all del, men jeg løfter en pekefinger mot dem som er med og hjelper slike tosker med sin lek i "voksenland". Videre sier det mye om seriøsiteten til dem som inngår en slik avtale med en mindreårig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Design siden/e på forespørsel, og sleng inn på diskett eller cd. Så sender du det i postoppkrav :lol:

Kanskje slike personer da begynner og tenke seg om to ganger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

sparks wrote:

En 14åring kan ikke få straff. Det eneste politiet sier til dem er "ikke gjør det igjen". i værstefall kan barnevernet bli koblet inn i saken. de eneste som blir lurt er dere som redigerer stjålet design....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er foreldrene som har ansvaret..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det er foreldrene har ansvaret for gutten ja,men hvem har ansvaret for deg Sparks ??? Det virker nesten som du fortjente å bli lurt når du på forhånd visste hvem denne personen er og hva han driver med !

Jeg har sagt det før : Noen mennesker ELSKER å bli lurt,gang på gang på gang........ :lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg viste ikke hvem han var før jeg gjorde det..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Uansett er poenget, at inngår du en SLIK avtale med en 14-åring, DA fortjener du det du får.. Seriøst..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-09-30 12:15, sparks wrote:

Det er foreldrene som har ansvaret..

En liten historie:

Det var for lenge siden. Jeg var 16 år den gangen, og det samme var en kar jeg kjenner. Denne karen hadde spart opp komf-pengene sine, og litt etter han var blitt 16, gikk han til en motorsykkel-butikk, og kjøpte seg en flott moped. Vel og bra. Jens, som vi kan kalle han, koste seg med mopeden, kjørte rundt som en villmann, og etter 3 mnd ca, så var det rett og slett ikke noe igjen av mopeden. Det var et vrak på hjul. Så en dag fortalte en lærer om forskjellige aldersgrenser osv, og hva vi hadde lov til osv. Well, Jens styrtet til motorsykkelbutikken, klasket kjøpsavtalen i disken, og sa: "Jeg er ikke myndig, så denne avtalen gjelder ikke!". Fint det. Jens leverte inn sin vrak av en moped, og fikk alle pengene tilbake.

Jens kom tilbake til motorsykkel-butikken for noen få måneder siden. Han ville titte litt på noe. En eller annen motorsykkelklubbdude var der også. Jens mangler nå en tann.

Moral: Eneste som kan hjelpe i den saken din, sparks, er rett og slett å gi fjotten en omgang juling ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da er det 5 stk som drar til stavanger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

On 2003-09-30 17:25, sparks wrote:

Da er det 5 stk som drar til stavanger :)

Jeg bor i Stavanger. PM meg, så finner vi ut av noe :)

EDIT: Kanskje dette virket truende for noen her inne. Jeg stiller ikke opp som noens "torpedo", men en liten prat med guttens foreldre kunne vel hjulpet. Gutten må lære seg "livets realiteter" og at det faktisk er konsekvenser for handlinger han gjør.

[ Meldingen ble redigert 30.09.2003 18:05 av an0nym ]

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvorfor gi gutten på 14 juling?? For att Sparks kan fortsette sin useriøse "forretning"? Tror det er på tide at Sparks gjennomgår sine rutiner for innhenting av innformasjon neste gang han liksom får en "ny" kunde......du sier du bruker din fars pc,da er du vel ikke særlig eldre enn den ovenfornevnte 14 åringen? 15? 15 1/2? :lol::lol::lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg bor i Stavanger, men henger meg ikke på. Jeg synes dette er feil måte å takle det på. Du stopper ikke en overivrig 14 åring på den måten. At personen allerede skylder store beløp til mange, viser bare en uforsvarlig godtroenhet fra de som har vært involvert. At frustrasjonsnivået er høyt hos de som er involvert, er en ting - men å sette sammen en lynsjemobb, om det så er bare for å fortelle foreldrene, er galt. Det finnes organer for å ta seg av slikt, og hvis de ikke klarer jobben, så betyr det ikke at man tyr til egne midler. Har man et genuint krav, tar det seg bedre ut å benytte de kanaler og organer som skal fange dette opp. Dette er i alle fall min mening. :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er forskjell på å lynsje en fyr, og gjøre foreldre oppmerksomme over hva poden driver med...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har ikke nevnet banke opp.. Heller snakke med..

Til anonym som sier at når man sitter på pappas pc så er man 14-15 år..

Jeg brukte min fars pc fordi min var ødelagt. Jeg får den nye pcen imorgen (:)).. Men jeg syntes det er ett dårlig argument til at jeg er ung..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Denne saken får Sparks føre på konto for dyrekjøpt erfaring. Av og til koster lærdom noen kroner.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive