[LØST] chmod eller hva det er

8 innlegg i emnet

Skrevet

jeg har apache webserver og jeg får ikke chmoda ( eller hva det heter ) filer og cgi-bin mappen, hvordan fikser jeg på det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

chmod er en komando som du bestemmer lese og skrive rettighetene til filer.

chmod 774 gir lese og skrive rettig heter for de fleste

chmod 664 gir lese rettigheter.

les readme fila på apache serveren din, og se hva du skal chmode mappene dine som

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

jeg vet hva chmod er, jeg kan ikke chmode med cute ftp, hvorfor ikke? fordi serveren sier at det er en kommando som ikke finnes eller ikke er der eller noe sånt.

Må jeg endre i config fila på apache får å gjøre at jeg kan chmode den?

Ikke fortell meg hva chmod gjør da vel, jeg vet det, jeg klarer bare ikke å chmode selv om jeg med mitt ftp program har gitt full access til mappene og filene der. Er det ftp programmet det er noe galt med? (bullet poof ftp pro eller noe sånt heter det)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

hm...kan bare være meg, men syns du forklarer litt dårlig...

Først og fremst, hvilket os bruker du?jeg vet ikke engang om begge de 2 anonyme inleggene her kommer fra samme mann, i og med at han første snakker om apache i cgi-bin mappa, og han andre med ftp-server...

Hvilke tilganger du har på ftp-serveren din har ingen ting med apache-serveren din å gjøre.

Så, filene i /cgi-bin mappa: her må du confe /apache/conf/httpd.conf (hvis du kjører i linux seff...)

Langt nede på denne fila står alle reglene for de forskjellige mappene dine i web-serveren, deriblant /cgi-bin/

anyway, kan hende at jeg surrer veldig i forhold til det du/dere spør om her, men jeg syns du/dere kanskje skal forklare litt bedre... :rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Kan bare si meg enig men _fr0st.. det er litt dårlig forklaring her. men jeg kan jo nevne at chmod ikke er noen komado du kan bruke i en ftp session. ftp er designet for å laste opp filer, ikke sette rettigheter. En kan jo tenke at jeg ftp`er inn på en manskin som anonimous og endrere på rettigherter på kataloger osv... ikke bra. For å endre rettigheter må du telnete inn på serveren å chmode filene eller katalogene.

Eller så må jeg si at du er i overkant spydig mot personer som gidder å bruke fitiden sim på å hjelpe deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

er dette en maskin du har stående hos deg, eller er det et "shell" du har leid hos andre? Hvis du har leid plassen kan du telnette inn til kontoen din og gjøre forandringer via telnet. Eller SSH hvis ikke provideren din godtar telnet...

M

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Eirike: tror nok du tar feil der. Du trenger ikke å bruke telnet for å endre rettigheter på filer (chmod). Det kan du fint gjøre via en ftp-klient som WS_FTP eller cute-ftp.

Svar på opprinnelig melding: kjører du activ eller passiv mode når du kobler til? Prøv begge deler. Hvilken av typene du skal bruke avhenger av typen server/oppsett osv, men det har du ikke fortalt nok om til at jeg kan gi deg svar på det. Prøv begge deler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Anonym, du sier ikke noe om siten er hostet på en UNIX/Linux eller en NT/2000 boks.

Apache finnes også i en Windows versjon og i så fall så er det ikke rart om du ikke får til å kjøre chmod, som jo er en UNIX kommando.

Uansett, så må du ha rettigheter til å forandre lese/skrive rettighetene på mappene dine, så hvis du logger inn som eieren bør jo det gå bra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive