pc "frys" - heng seg opp av og til

5 innlegg i emnet

Skrevet

Eg har ein berbar data - HP Probook 4520s. Den har eg "oppdatert" til 8 ram og ny ssd disk på 480 gb.

Det er Outlook og Opera eg bruker mest, og ved skifte mellom desse ( eller andre program) "frys" maskinen ofte i nokre sekund m melding "programmet svarer ikke" - før ting virkar igjen. Det er litt plagsamt i lengda.

Er det nokon som har gode råd å kome med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er det lenge siden Windows er installert ?

Begynner SSD'en å nærme seg full (hvor mye plass er det igjen) ?

Men for å svare direkte på spørsmålet. Etter et kjapt google-søk ser det ut til at maskinen kom på markedet rundt 2009-2010 eller deromkring. Da har du trolig en relativ gammel og velbrukt maskin.

Min favoritt-løsning på å gjøre gamle maskiner "gode som ny" er rett og slett å hive ut windows og installere Linux.
Linux Lite og Linux Mint er gode alternativer som jeg har brukt en del. Disse er godt egnet for nybegynnere med Linux (menyplasseringer etc. er ikke så veldig ulikt fra hva man er vant til i windows).

Du får Opera til Linux, men Outlook er laget av selveste Microsoft og kan derfor ikke brukes på Linux. Alternativene er som følger:
https://alternativeto.net/software/mozilla-thunderbird/?platform=linux

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk til Geir for svar. Litt meir opplysninger: Ja maskinen er "ikkje ny" men har vore mest brukt som stasjonær og difor lite hard medfart. W 10 pro vart installert på slutten av den perioden ein kunne oppdatere frå w 7 utan kostnad. Deretter er alt halden oppdatert. SSDèn er på 480 GB og mindre enn halvparten er brukt. Det som undrar meg litt er at problemet m heng/frys er komen etter eg skifta til ssd for kort tid sidan. Gamal snurredisk var på 300 GB.  Så til spursmålet om Linux/Win. Ja eg har hatt fleire varianter av Linux på andre maskiner - og det funkar greidt nok, men pr idag brukar eg ein del programmer som eg bare fær til Win. Det gjer at Linux er lite aktuelt. Ved søk på nettet kjem det opp mange løysingar på mitt problem men lite har virka til denne tid. Eg har prøvt å endre størrelse på virituelt minne m.m. utan serleg virkning.Så har eg tenkt på om det kan vere for høg temp på komponenter, men test i "Speccy" syner 50-60 grader - og det skulle vel ikkje vere så galt. Sjølvsagt er det eit "handicap" for meg at mine engelsk-kunnskaper er svært små. Det begrensar søka litt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Du kunne jo prøvd å installere W10 fra scratch. Er sikkert en fordel at du tar backup av disken først (f.ex med å bruke Clonezilla).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg støtter svaret over. Hvis du har oppgradert fra Windows 7 til 10 på denne disken, så anbefales reinstallering om slikt skjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive