Hjelp til fagprøve!

2 innlegg i emnet

Skrevet

Hei,

Hadde fagprøven min for et par uker siden, denne endte med "Ikke bestått" noe som min faglige leder synes var litt rart. Skrev 6700 ord tilsammen (Altså: Planlegging, Dokumentasjon, Logg, Timeliste, Avvik, Egenvurdering, Kildeliste, Passord og Skriftlige oppgaver) Nå skal jeg opp igjen i August men er veldig usikker angående noen av grunnene til at jeg strøk:

• Dokumentasjon: For detaljert, jeg skrev den på en slik måte at en alminnelig person kunne gjenspeile det jeg gjorde i praksis, samt at jeg skrev hva jeg ville gjort med skikkelig utstyr samt anbefaling til slikt utstyr. Sensorene var klar på at jeg hadde skrevet dette altfor detaljert, noe som var unødvendig, selvom der står i oppgaven at man skal skrive denne delen slik at man kan gjenspeile det i senere tid.
  • Logg: Altfor detaljert, så det gadd de såvidt å lese i det hele tatt; Skrev logg slik jeg pleier når jeg utfører en oppgave på jobb for første gang. Grundig og oversiktlig med tidsstempel til ethvert punkt som jeg jobber med.
    Eksempel:
    09:45 - Startet arbeidet med filserver
                Opprettet nettverksmappene Administrasjon, Ansatte og Økonomi under "Shares"
                Satt rettighetene på nettverksmappene til de Security Groups som skal bruke dem
    10:05 - Etter ferdig oppsett av filserver. Innstallerer jeg Group Policy Management på server
                Etter ferdig innstallasjon på server, oppretter jeg nye "Group Policy Objects"  ved navn
                "MapNetworkDrives" ,"UserDefaults" og "InstallBitDefender"
                La til Shares lokasjonene på diskene: (Administr. - N:) (Ansatt - L:) (Økonomi - K:)  
                Lastet ned BitDefender innstallasjonsfilen og la den til på serveren
                Skrev deretter inn linjen...etc på Group Policyen for BitDefender
    Det er noen plasser hvor jeg har commandsene jeg brukte på switchen for å opprette et vlan, men føler dette er viktig å ha med, iallefall i loggen for å kunne gjenspeile det jeg gjorde i praksis
  • Timelisten: Så ut som en timeplan for en skole. Men eneste kravet til dette på oppgaven står at du skal ha med det du jobbet med hver time og ha dato. Er det en fasit på hvordan man skriver timeliste?
  • Brukernavn-løsning: Slik vi har det hos min bedrift, er at den første som er ansatt som heter Ole får "bedrift\Ole" som brukernavn, mens den neste som heter Ole, får fornavn pluss første bokstav av etternavn som for.eks "bedrift\Olen". Dette fnyste de av, samt de lurte på om jeg var seriøs i å anbefale dette til en bedrift. Samtidig lurte de på om jeg hadde hørt om google. Kan jeg trekkes for å tilby en løsning som min bedrift, som har godt med ansatte og er internasjonal, har?

Har en del feil innad områder jeg vet lite om som for eksempel server hardware og slikt, dette innrømte faglig leder at jeg ikke har fått opplæring i. Samt litt annet fysisk utstyr, ettersom de selv skrever hva de skal ha til en annen IT bedrift og får et forslag med utstyr tilbake. Og dermed er ikke jeg inne i denne loopen og de har heller ikke like mye kunnskap om hvilket utstyr jeg burde ha anbefalt.

Trenger litt hjelp, om mulig. Vet ikke helt hvordan jeg skal jobbe med å forbedre meg ettersom måten jeg skrev ting på var feil. Har 6 i IKT eksamen vg2 og i programfagene, samt gode tilbakemeldinger fra opplæringskontor og faglige leder på oppgaver. 

Skulle ha lagt til fagprøven, men filene ligger på jobb.
Takker for all hjelp på forhånd!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei,

Nå er det veldig stor forskjell fra fylke til fylke (nemd til nemd), men det du kan gjøre er å ta kontakt med leder i prøvenemden i ditt fylke for å sjekke hva kriteriene for "ikke bestått", "bestått" og "bestått meget godt" er. 

Å være sensor er ikke en oppgave som vurderer hvor lite du kan / hva du ikke kan, men hva og hvor mye du kan. Det jeg hos kandidatene som jeg stryker er at de enten ikke har faglig kompetanse, eller at dokumentasjonen er katastrofal. Det skal utvises skjønn, slik at en kandidat som har en noe mangelfull dokumentasjon, men en ellers perfekt fagprøve får "bestått".

Det ligger to tråder her inne på forumet med tidligere oppgaver som jeg har postet som du kan se på, men igjen, det vurderes forskjellig fra fylke til fylke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive