Problemer med Excel filer, celler, kalkulasjoner

3 innlegg i emnet

Skrevet

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med regneark som jeg har brukt i 30 år og som er blitt helt spinnville etter at Win10 oppdatteringer krasjet maskinen min.

Arbeidet for meg blir manuell inntasing av 10-tusen vis av verdier i celler som oppfører seg rart og varierer. Selv om jeg forsoker å endre cellen og funksjonen til denne.

Kan gjerne sende en av filene.

Problemet er at jeg bruker tekst celler og bruker div. kalulasjoner. Hvis jeg gjøre dette i et helt nytt ark virker det ok men alle ark, og celler med verdi fra 30 år tilbake oppfører seg rart. Cellene (ikke alle i en row) forandrer seg til datoformatat når mine endringer foretas.

Jeg forfattet en mail på et forum hvor jeg ikke har fått noen responce. Min ECEL er engelsk version far 1990 årene Fram til ifjor var dette ikke noe problem før jeg måtte legge alt inn på nytt etter krasjen. Options og formulas er kanskje problemet.

Legger ved det jeg skrev på engelsk:

I use old sheets I made in the late 1990's. They have changed trough the years but now I can't handle these changements made by upgrading to Win10 made by Microsoft.

First it crashed my computer and the reinstall of all what I had is almost impossible for me to handle.

I have numerous sheets using cells as text cell and calculation making the input cells to numbers and again to points and some of them has use the TRUNK to reduse the last number  down or up. I use .xxx so the last one changes.

If there is someone that would look at it I would be very happy. I need to change 1000's of cells in different rows. Manually it can be do - but for how long times. I have no macros to deal with. I think it is not very complicated calculations for the one that know. I need help to change the mistakes and then I can do the work.

One ex.:

3.45.44 is the input. Min. sec.hundreds as the cell is text.

Then another cell change this to seconds : 225.44 sec

Then a calculation of this again into points: 37.5733333etc. this I use the TRUNK to be 37.573

This is the calculation: =IF(P3="";"";(IF(LEN(P3)=5;P3;LEFT(P3;2)*60+MID(P3;3;2)&"."&RIGHT(P3;2)))/6)

The point here )&"."&RIGHT( is making me a lot of headacke.

In some cells I change it to the , using the **** Del on my numeric. This changes the cells in a row and some is not. When this happen it change also the cell to Date format and I loose the numbers I need.

I might be a problem in Excel options and formulas that have been sett in different years wrong.

Mvh

Steinar

post@vissebraaten.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Har du mulighet til å legge ved en liten del av regnearket? Litt enklere å forstå hva du prøver å gjøre, eller hva som er feil. 

Er det samme versjon av Excel du brukte på 90-tallet og nå? Det kan ha innvirkning på formlene som brukes i regnearket. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei

Har du mulighet til å legge ved en liten del av regnearket? Litt enklere å forstå hva du prøver å gjøre, eller hva som er feil. 

Er det samme versjon av Excel du brukte på 90-tallet og nå? Det kan ha innvirkning på formlene som brukes i regnearket. 

Jeg kan legge ved filen hvor nesten alt er med. Her finnes flere sheets og du kan sjekke Laptime 1500 der ser du nedover en celle som har rett innhol deretter en feil  for så kommer 3 celler #value:

1.44.54104.5427.92
1.44.550104.550104473.43
1.44.556104,556#VALUE!
1.44.556104,556#VALUE!
1.44.558104,558

#VALUE!

Klarer å fordøye noe av gangen og kan sende deg flere steder som er feil etterhvert.

Mange takk. Vet ikke hvorfor jeg ikke får lengre linjer her.

Mvh

Steinar

Adelskalenderen 2019.xlsx

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive