Kjøpt PC fra Komplett. Ønsker å reformattere, men har ikke CD brenner, eller fysisk kopi av Windows.

2 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann

Har ganske nyligt kjøpt ein ferdigbygd PC fra Komplett.no.

No har eg behov for å formattera PC'n. Problemet er, at eg ikke har sjølve Windows 10 plata, (eller CD brenner for den del) Antar eg har fått ein digital kopi med, men veit ikke korleis eg kan initiera formattering. Någen som kan hjelpa meg?

Sette stor pris på hjelp. Takk!

Simon

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei Simon.

Det er en stund siden produsentene leverer ut et fysisk medie med operativsystemet når man kjøper ny PC. Din Windows 10-versjon (regner med at det er det du har?) med produktnøkkel, er knytta til PC-ens maskinvare, slik at når du reinstallerer, trenger du ikke å taste inn produktnøkkel på nytt.

Det er to måter du kan reinstallere, hvorav den ene er direkte i Windows recoveryprogram: https://support.microsoft.com/nb-no/help/4000735/windows-10-reinstall Der kan du velge mellom å beholde filene dine, eller slette alt med ren installering. Jeg regner med at Komplett også har en pakke i recoverypartisjonen, slik at det også reinstallerer drivere (de fleste kommer med operativsystemet) til maskinvare, og evn. annen programvare, du sikkert ikke trenger (bloatware), som fulgte med maskinen. Vet ikke om Komplett legger inn så mye slik men...

Personlig, liker jeg å legge inn alt på nytt. Da laster du ned verktøyet her: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 så må du finne deg en minnepinne, og velge denne når du skal "brenne" Windows. Media Creation Tool gjør dette for deg og formaterer (husk at alt som er på den fra før av, slettes) minnepinnen til å bli oppstartsbar, akkurat som en Windows-DVD. Du velger altså å lage et medie for en annen PC, når du får spørsmål om det.

Du må så velge at PC-en din kan starte opp fra USB i BIOS / UEFI, slik at installeringen starter. Er du usikker på det, så kan du oppgi hva slags hovedkort du har (hvilken produsent. Asus, MSI...), eller legge ved en link til PC-en hos Komplett. En del hovedkort gir deg oppstartsvalg når du klikker F8 mens du starter PC-en.

Hvis du også er usikker på hva slags operativsystem du har (Windows 10 Pro, eller Home), så skriv inn Systeminfo i søkefeltet i Windows, så ser du dette øverst. Litt lenger ned står også systemtype (64-based PC, eller 86 (32-bit). Dette er greit å notere seg, så du velger korrekt under installering.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive