8 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Svaksynt uansett alder.

Vi har mange nettlesere i dag vet det, Win10 er kommet for og bli, Microsoft skal ha all Ros for dette og Takken går til utviklerne, der finnes hjelpe midler til snart alt i dag også i Win10, trener ikke nevne alt men spesielt skrift er spørsmålet, dette gjelder ikke størrelse fra 8 til 72 nei.

Men noen er svaksynte da tenker jeg på selve skriften og ikke en uvesentlig del av vårt liv, den fremstille som en skitten grå farge usynlig omtrent, bare se innlegget her eks i Word også der har vi Fet – kursiv. På Fet er fargen skikkelig sort og tydelig for alle, bruker vi den nei veldig lite, er Microsoft gått tom for Blekk?

Printeren er også slik patronen er tom og da går jeg til kremmeren kjøpe en ny patron farge sort og oppgaven løst.

Tenk om der finnes en glidebryter, eks 100 til 200 som gradvis øket fargen sort i stedet for den skitten grå farge i dag den har jeg problemer med og se, få dette på banen så computeren kan brukes av alle selv om synet er svakt.

For en utvikler som ser godt han forstår ikke problemet?    Men en svaksynt utvikler vil forstå det, han har 2 valg løse oppgaven eller gå til NAV og bli uføretrygda.

Er der håp eller drømmer jeg bare, er der noen som har en tanke rundt dette Takk for hjelp om der finnes en løsning.

matbadfl

Endret av matbadfl
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ulempen med "glidebryter" (heter forresten "slider" på engelsk som jeg kommer til å kalle det heretter) er at du får en dokumenter med millioner av ulike fargekombinasjoner (256 dersom begrenset til gråtone), noe som er en dårlig praksis.

MS Word, Libre office Writer etc. benytter i stor grad stiler - det er mye bedre enn å drive å velge fargenyanser i et hav av muligheter. Eller kan velge farge via en fargepalett.

Btw - tegneprogrammet Inkscape benytter slider til fargevalg og diverse andre variabler (fill/stroke dialogboksen). Du kan jo alltids prøve å sette ut litt tekst i dette programmet (er ikke ment for å være et alternativ for tekstbehandlere) og gjøre deg opp en mening hvorvidt fargevalg med sliders er en god løsning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Geir_HK

Takk for ditt svar som ny her gjør man ikke alltid ting rett, skrev utvikler mente det var rett betegnelse, ikke misforstå også en Bruker her kan ha en løsning.

Glidebryter vi retter det "slider" bare en tanke så klart Win10 som jeg liker og har så mye flott eks hjelpemidler, omtrent for alt du bruker computer til, mitt spørsmål gjaldt, kan ting endres eller forbedres, i dag ser dem fleste godt men en del sliter nok lidt skal vi hjelpe dem?

Svar er ja hvordan?

Dette gjeller ikke et enkelt program men all skrift på computeren se på innlegget mitt i tråden, jeg kunne ha lyst til og fremheve skriften, stikke bort i butikken kjøpe sort farge og få frem skriften bedre og mer synlig.

Var innom høy Kontrast hvit på sort bunn det ble geit, dette funket men på sikt nei ikke det jeg leter etter, se min og din tekst i ITpro det er bedrøvelig, nå bruker jeg Word en god del den er noe bedre i tekst men eks Gmail nye like bedrøvelig det.

Du kom selv med en løsning et forsøk men det til tross Sorry funker ikke det heller, konklusjon jeg får drømme videre trenger vi egentlig stille for svaksynte? Jeg ville bli glad mine øyne er ikke som før, kan jo bruke lidt mindre data og eller om en passere 81 så snur jeg meg fremdeles når jeg ser et vakkert kvinnfolk går gjerne baklengs 5 meter for det.

Det som gjør det ekstra der det er at farger kommer bedre rem en dem gjør hos Microsoft selv sort fungere der nå drømmer jeg videre men Takk Geir_HK

matbadfl

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Q: Om det visuelle på skjermen kan forbedres?

A: JA, helt klart!

Q: Hvordan?

A: Slik (link) (dette er bare en av mange, du kan se flere her)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vet jeg har stilt et meget dumt spørsmål, folk som sliter med å sjå, svaksynte etc, vedkommende har ingen rett til å forlange at noe skal tilpasses dem fra Program ansvarlig Microsoft, oppgaven burte være enkel.

Men for Microsoft utrolig vanskelig, om Win10 er meget Bra på mange områder ja med hjelpemiddel på det aller meste ok.

Dem er så opptatt med oppdateringer dem er nok blitt bedre nå men halvfabrikat er dårlig Butikk se all skitt som kommer nå i     oktober    mange ting treng vi ikke i hele tatt vi treng hjelp for svaksynte også så vi kan lese hva nytt som er, i Word er det lidt bedre men ikke Bra nok se dette bilde fortell meg hva som står.

https://ibb.co/exA14K

Jeg har i mitt yrkesaktive liv satt handikappede på første plass derfor mitt spørsmål, der er mer Blekk i Microsoft butikken farge  er sort og så blir der tatt hensyn til dem svaksynte i neste oppdatering Takk.

Jeg tror ikke på julenissen det er lenge siden det? Men er der en utvikler som tror da spør Nissen om hjelp om han ikke takler oppgaven?

matbadfl

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er dette godt synlig nei jeg syntes ikke det beklager, løsning vi må gjøre noe med dette

ikke bare for meg men 10000 andre også

https://ibb.co/cwbNBz

matbadfl

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Var det der fra en nettside?

De fleste nettlesere øker kan øke og minke skriftstørrelse ved Ctrl+scrollWheelUp og Ctrl+scrollWheelDown. Da handler det om den enkelte nettsiden og dens utforming fremfor hvilket OS du bruker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Geir_HK.  Det siste svar du kom med er en gammal kjent løsning ikke alle vet om den folk er like imponert hver gang.

Skal vi ta hensyn til andre om dem ser lidt dårlig nei? Nå bruker jeg Word har satt på Fet skrift størrelse 11 klart og tydelig, så vender jeg blikket på siste posten din i ITpro.no det er jo helt bedrøvelig men som du forteller man kan jo blesa den opp ved å bruke trikset ditt.

Altanativ man kan jo fjerne disse program sammen med alle andre der har så svak skrift er det en løsning nei ikke enig i det.

Mitt spørsmål gikk mer i Retning av hjelpemiddel sentralen til Win10 utrolig mange ting kan løses den veien. Og jeg tror det går an men bry seg om disse folka som ser lidt dårlig er nok ikke tenkekelig.

Jeg lasta ned siste oppdatering Win10 helt greit det, på slutten fikk jeg masse skitt som jeg ikke treng på linje med dem fleste andre, ikke godta og det skittet har dem tid til men jeg var heldig hadde et valg slett?

Nå legger død denne tråden jeg hadde bare drømme for meg selv og andre i samme situasjon.

Ha en fin dag og Takk for din hjelp.

matbadfl

(Ser du en forskjell, men oppgaven for Microsoft er ikke et aktuelt stoff som dette?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive