Pcen skrur seg av og lager en pipelyd ved oppstart etterpå

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, 

trenger noen råd hvorfor min stasjonære Acer predator G3620 skrur seg av helt uten videre, den skrur seg på igjen av segselv med en ganske kraftig «pipe» lyd. Jeg må deretter holde inn power knappen for å skru den av da den bare står å kjører med svart skjerm. 

Det spiller ingen rolle hva jeg gjør på pcen- om det er gaming eller Internett surfing, det samme skjer uansett. 

Jeg har i det siste også ved normal oppstart av pcen fått en «program feil» (esrv.exe). Vet ikke om det har noen sammenheng med verdt å nevne. 

Prosessor : Intel(R) Core (TM) i7-3370 CPU @ 3.40Hz 3.40 GHz. 

64-biters operativ system (kjører Windows 7-) 

Har ikke veldig stor peiling på innmaten i PC PC osv, eller slik feilsøking så tar gjerne i mot noe hjelp? 

Takk på forhånd :) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Hva slags pipelyd hører du i forhold til bildet under her?

BIOS-pipekoder.thumb.JPG.99c976f312e9426

esrv.exe referer til et program som oppdaterer Intel-drivere, og det kan avinstalleres under programmer.

Heter noe sånt som: Intel Driver & support assistanse

Om det er årsaken til hovedfeilen din vet jeg ikke, men det kan være feil med en driver, eller flere. Letter å sette fingeren på hvis du kan oppgi pipesekvensen. :-)

Endret av pijano
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, 

takk for svar. 

Det er nok dessverre 3 sånne pipelyder etter hverandre :/. 

De høres ikke lange eller korte ut- men samme piping tre ganger er det hvertfall før den starter opp igjen med svart skjerm.. 

Jeg har reinstallert pcen for noen måneder siden, til fabrikkinnstillinger fordi den har vært super treg osv. 

Dette ble jo nye bedre men plutselig nå så skjer dette da ... hmm 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå skjedde for øvrig det samme igjen, bare at pcen frøys istede midt i ett spill. Måtte ta strømmen og inn igjen for å få den på... 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Gjentar de pipekodene seg, eller skjer det bare en gang?

Jeg tenker at det ikke er BIOS, ellers ville du nok ikke få startet.

Kan tenke at det er feil på grafikkort. Prøv å avinstallere driverne til det, fullstendig og installer på nytt (de nyeste driverne).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ja de gjentar seg, jeg prøvde å game igjen og den skrudde seg av med 3 pipelyder, så prøvde jeg å skru den på igjen og da kom det 4 slike pipe lyder. 

Det er noe alvorlig feil med denne pcen hvertfall- nå frøys den igjen men denne gangen med en forferdelig konstant lyd. 

Jeg tok opptak, men får ikke til å legge det inn her :(. 

Frister å bare reboote hele skiten, for den lyden var grusom... 

Hvorfan avinstallere jeg drivere til grafikk kortet? Takk for alle råd :)

Endret av Bsj
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du klikker på Windows-ikonet nederst til venstre på skrivebordet, så søker du i nederste felt: Enhetsbehandling.

Åpne den og utvid Dispaly adaptere. Der skal du se skjermkortet ditt. Høyreklikk og velg avinstaller.

Svar ja for å slette drivere, hvis du får spørsmål om det.

Restart PC-en, så går du inn på produsentens nettside (Nvidia / AMD) og søker etter nye drivere til kortet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg gjorde det, slettet og oppdaterte. Fikk samme feilen, så jeg reboota pcen til fabrikk instillinger , koblet ut alt, rengjorde med trykkluft i alle vifter og alt. 

Så skrur jeg den på, tastatur og mus fungerer- men den vil ikke kjenne igjen wifi adapteret, det kommer en sånn «ulyd» ut av USB porten, jeg prøvde mange forskjellige til ingen nytte.

så prøvde jeg adapteret på samboer sin PC og det fungerer, samtidig så kutter pcen min igjen. 

Den står å går men ingen bilde på skjerm, etterfulgt av 4 konstante pipe lyder. Så må jeg holde inn knappen igjen, bortsett fra at denne gangen kommer jeg ingen vei fordi jeg da ikke får tilgang til Internett. 

Vurderer å kjøpe  ny, om det ikke er noen magisk løsning her... 

Jeg aner jo ikke om det er skjermkort, prosessor, eller hva det er som streiker men noe er det... 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det kan fint være at du har minneproblemer. Feil på én, eller flere RAM-brikker.

Hvis du har mulighet til å brenne en CD med Memtest86+: http://www.memtest.org/#downiso evn. fra en frisk PC, så boote PC-en din fra denne CD-en. Du kan også gjøre dette med en USB-minnepinne, bare husk at denne blir formatert i operasjonen, hvis du har noe på pinnen som skal tas vare på.

For CD-brenning, last ned Pre-compiled bootable ISO Den kan brennes rett på CD, Windows har innebygd programvare for det.

For USB-pinne, velg: Auto-installer for USB key Den formaterer minnepinnen som nevnt, og lager den oppstartsbar.

Vanligvis har PC-er CD-rom som første oppstartsvalg, men hvis det er aktivert, så kan du klikke F12 under oppstart for å få opp en oppstartsmeny på PC-en din (det var ihverfall slik på gamle Acer-maskiner). Hvis ikke den er aktivert, og maskinen ikke starter opp fra CD eller USB, så må du starte opp i BIOS (F2 ved oppstart) og velge det som første oppstartvalg.

Dette er litt tidkrevende, men programmet starter med det samme med å teste RAM. En eneste liten feilmelding, så er det feil på RAM-brikke. Da tar du ut alle, bortsett fra én, så tester du igjen. Hvis du ikke får feilmelding (den må nok kjøre et par runder for sikkerhets skyld, så setter du inn neste brikke og tester igjen. Slik finner du synderen til slutt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive