Oppsett av hjemmenettverk med to routere i forskjellige etg.

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei!

I lengre tid har jeg slitet med å få delt nettverket mitt i begge etasjer. Jeg har fibermodem i 1.etg som skal deles til trådløs router i første 1.etg (som skal fordele trådløst, samt kabel direkte inn i en canaldigital boks). Fra router i 1.etg. kables det direkte til router i 2. etg som skal kable videre til canal digital boks + appletv. I 2.etg ønsker jeg også wifi til trådløse enheter.

Hver gang jeg prøver på dette, så er det noen enheter som ikke får internett. Ingen får nett samtidig virker det som. Så jeg sliter med å sette opp DHCP, ip-adresse tydeligvis og kanskje knoter med LAN/WAN innganger.

Håper noen kan hjelpe meg! På forhånd takk!!! :)

PS. Har skissert opp hvordan jeg har det. Ønsker bare å tilbakemelding over hvilke innstillinger jeg må ha for at det skal fungere. Gjerne forklar punkthvis på hver enhet :)

Mvh Carl Christopher

networkhome.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nei dette går ikke, med de enhetene du har per idag, første du vill gjøre er å sette routermodemet i bridge mode, for deretter ha en skikkelig router \ gateway server som går til en sentral switch. fra der vill du trekke kabler til APer som gir deg trådløs dekning

Du ber om problemer med å ha flere "hjemme rutere" koblet sammen i samme nettverk da de ofte er dummet ned og mangler de funksjonene som trengs for å sette opp et slikt nettverk du beskriver.

Det er også ikke mulig å gi deg punktvis instruksjoner på hva du bør sette av innstillinger på disse enhetene fordi alle disse enhetene er forskjellig selv om det er samme merke og modell så skilles det helt ned på hvilke versjon av firmware (OS) på enheten.

I ditt tilfelle ville jeg gjort følgende:

1 etg:
ISP- Fibermodem -> pro-Router (pfSense eller Microtik da dette er software basert løsning som kan iunstalleres på nesten hva som helst av pcer) -> Styrbar Switch med nokk porter til det som trenger kabel <<-->> APer, PCer, TVbox, TLF ect

2 etg:
Switch 1 etg -> Styrbar Switch med nokk porter til det som trenger kabel <<-->> APer, PCer, TVbox, TLF ect

I dette oppsettet vill alt være direkte på det samme lokale nettverket (LAN) siden det vill være en direkte kobling mellom de 2 Switchene og kun 1 ruter vill det ikke være noe konflikt mellom enhetene.

Hvis du vill invitere litt i et skikkelig oppsett så kan du også kjøre alt trådløst men da må du ha proff APer som koster litt mer en det du får på elkjøp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har to asus rt-ac66u.  Og det går cat5-kabel mellom router i 1.etg og router i 2.etg. Synes det er rart at dette ikke er mulig:)

Endret av carlchristopher
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jo det er mulig men ikke med det utstret du har brukt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive