PC problemer

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei! Går bare rett på sak jeg... 

For rundt ett år siden kjøpte jeg nye deler til datamaskinen min fra Komplett. Det var rett og slett en oppgradering som jeg følte jeg trengte til systemet. Jeg oppgraderte hovedkort, skjermkort, prossesor og minnne.

Siden dag 1 har jeg hatt problemer som har kommet og gått. Det gjelder stort sett bluescreens som jeg får hele tiden. Jeg kan jo nevne noen av feilkodene jeg har fått; "memory_managment", "system_service_exception", "systemt_thread_exception_not_handled" og "critical_process_died". 

Har sett på disse problemene gjennom forskjellige forum på nettet, hvor jeg har kjørt forskjellige tester gjennom cmd som sfc/scannow og chkdsk, men uten resultat. I følge testene er hardisk/minne osv som det skal. 

Flere ganger har jeg og opplevd at Windows bare "stenger" seg helt ned. Det jeg mener er at jeg ikke kommer meg inn i det hele tatt, og det resulterer som oftest i at jeg reinstallerer Windows. Eksempel på en slik situasjon er at når jeg booter så kommer det opp at Windows går i en reperasjonsmodus, men den vill ikke sleppe meg videre til Windows. Dette var bare en endless loop, så derfor valgte jeg og reinstallere W10. 

Akkurat nå så fungerer det ikke lengere og bare reinstallere Windows for å "fikse" problemene mine. Nå er det bare bugs og bluescreens sekundet jeg kommer inn på systemet. Jeg har prøvd å installere W10 på en annen harddisk enn det jeg normalt har brukt, men samme problemene oppstår. Selv føler jeg at det ikke har noe med harddiskene og gjøre. 

Er det noen som kanskje har peilig på hva dette kan være?

Levner bare delene som jeg oppgraderte:

ASUS ROG Strix Z270F Gaming hovedkort

Intel Core i5-7600K 

Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB (3kMHz)

ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix (OC-versjon)

Corsair Hydro Series H115i CPU kjøler

Crucial MX300 525GB SSD

Takk på forhånd. 

Mvh Fredrik 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tenker det er nødvendig å teste mer for å kunne si noe mer om hvor feilen kan ligge, eller om ikke annet snevre inn noe.

Du sier feilen har "kommet og gått". Er du helt sikker på at feilen ikke har en eller annen tendens som du ikke har tenkt på. Eksempler på dette kan være : alltid under spilling : aldri før maskinen har vært påslått > 1 time : alltid når navn-på-programmet kjører.

Så noen spørsmål til byggeprosessen (regner med det var du selv som monterte den):
 - Passet du på å alltid jorde deg selv, slik at ingen deler har fått ESD-skade?
 - Passet du på å dra skruene til hovedkortet passe til?

Om ingenting av det jeg har spurt om skulle føre frem til en løsning, tenker jeg at det første fysiske tiltaket du bør gjøre er å kjøre Memtest på maskinen for å verifisere at det ikke er RAM som er defekt.

Dersom Memtest ikke rapporterer noen feil etter å ha kjørt noen timer, tenker jeg at du kan prøve å kjøre en Linux live-cd og f.ex bruke den medfølgende nettleseren til å surfe litt rundt bare for å se om systemet oppfører seg stabilt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Som Geir her skriver, fikk jeg en ekkel feeling av RAM-feil. Prøv minnediagnose først, det kan avsløre mye i dette tilfellet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hørtes mye ut som RAM ja, men kan også være SSD. Dersom en har en annen SSD eller HDD liggene kan det prøves ut, har hvert borti et lignende problem rett og slett med å ta ut RAM brikkene og sette den inn igjen, litt viktig at dem sitter solid ned på HK, du kan også prøve å bytte plassering på dem..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive