Problem med oppstart av Windows 10

3 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. 

Har et problem med booting av W10 på datamaskinen min. Dette er casen:

Datamaskinen består av en SSD og en HDD. Som de fleste har jeg Windows 10 installert på SSD'en, og de større filene som spill etc, er lagret på HDD'en. 

Det som skjer når jeg skrur på datamaskinen er at den går i en blåskjerm, hvor datamaskinen forteller meg at den mangler nødvendige komponenter for å starte maskinen. Den sier også at den ikke finner Windows 10. (Som basically da er feilen)

Men, når jeg da skrur av datamaskinen å kobler ut HDD'en (som ikke har noe med Windows og gjøre), for så og skru den på igjen, DA booter Windows og datamaskinen fungerer som den skal. 

Kan noen forklare meg hvordan dette kan ordnes? Er utrulig frustrerende at jeg ikke kan ha HDD'en koblet til maskinen for at den skal starte. 

Takker på forhånd for svar. 

- Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Koble til harddisken igjen (snurredisken), start opp rett i BIOS / UEFI.

Pass da på at SSD-disken (som OS-et er på) står som første bootvalg + som første harddisk i lista.

Se om det hjelper.

Jeg vet ikke om det er tilfelle lenger, og hvor gammelt hovedkort du har, men når man skulle ha OS på SSD, så måtte en sørge for å koble den til Sata-kobling 1 eller 2, så andre harddisker / DVD-brenner etc. på nr 3 osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Etter litt leting fant jeg ut at Windows hadde laget en skillevegg (system partition) på begge harddiskene mine. Tror det var dette som forvirret systemet når det skulle boote opp. 

Skilleveggen er slettet på HDD'en, og nå virker det som at alt er som det skal.

Tråden kan avsluttes. 

- Fredrik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive