Treg laptop

9 innlegg i emnet

Skrevet

Hei.

Jeg har en Asus laptop som er noen år gammel 6-7, men som egentlig er veldig lite brukt.  Før var den rask og helt grei til mitt bruk. Men det siste året har den blitt utrolig treg.  Både i oppstart og bruk.  Jeg formatterte HDD og la inn Windows 7 på nytt med CD som fulgte med, samt la inn CD med drivere.   Men fremdeles like treg.  Jeg tenkte HDD kanskje var dårlig og byttet til splitter ny HDD, og igjen la jeg inn Win 7 på nytt m/drivere.  Men...fremdeles like treg på oppstart og bruk.  Åpner jeg f.eks Word.....tar det ganske lang tid før den åpner (i motsetning til før) og er også litt treg under bruk.  Internett går tregt på Chrome (og andre nettlesere) til tross for 300/300 Mbit linje.  Også tregt for å åpne Chrome og andre lette programmer.  Noen idé om hva som kan være feil.  Det er jo ny HDD og clean Windows uten andre programmer som sakker ned farta.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette kan være så mangt, siden du har byttet HDD håper jeg for din del at du også oppgraderte til det som heter SSD, eller i alle fall en som hadde høyere RPM tall sånn at du fikk raskere del, hvis ikke kan du ha fått en som faktisk er tregere en den som var levert fra fabrikk og det gjør bare problemet værre

Du sier at du også har lagt inn windows på nytt og den er fortsatt treg, mine erfaringer her sier meg at dette da er mest sannsynlig grunnet varme og for dårlig kjøling. det kan også være at ting som RAM og CPU har blitt dårlig eller skadet litt etter som hvordan maskinen har blitt behandlet og eller lagret

Mitt første tips her ville være og åpne bak platen på undersiden av laptopen og finne viten og kjøle riller for og få blåst de rene med noe luft på boks, sjekke at alle deler som kan byttes sitter korrekt i sporene sine. hvis den fortsatt er like treg er jeg interessert i hvordan HDD du har byttet til og om den er treg hvis du prøver en live versjon a Linux

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ved test av live-versjon av Linux er det veldig viktig å være klar over at responsen bestemmes av lagringsmediumet. Om dette brennes ut på en fysisk DVD vil det uansett oppleves tregt pga søketiden for en dvd-spiller.

USB minnekort finnes i mange kvaliteter og størrelser, om minnepenna er av en tilårskommen modell, er det slettes ikke sikkert at det maskinen oppleves som mye kjappere.

Og så er det jo en stor fordel at brukeren har brukt Linux før - ellers kan det bli tynt med sammenlikningsgrunnlag - selv om menyene i Linux med positiv sansynlighetsovervekt vil oppleves mer responsiv enn tilfellet er med Windows.

Et lite tips - kjører man først Linux live-cd så kan man like gjerne kjøre en runde med Memtest da dette følger med på boot-medium for de fleste populære distroer ((Mint, Ubuntu, etc)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hastigheten på en Live Linux versjon bestemmes av RAM og CPU. det er bare oppstart tid som bestemmes av hva du bruker av DVD eller USB siden disse systemene lastes inn i RAM, Selvfølgelig er det en fordel om bruker har kjennskap til Linux fra før for å sammenligne men det er også veldig ubetydelig på sånne subjektive ting som "PC oppleves som treg" da hva som er tregt oppleves forskjellig fra person til person, det jeg er ute etter når jeg sier at de skal teste Linux er om den oppleves som like treg eller raskere når dem trykker seg igjennom menyene for å utelukke mulige maskinvare feil

også godt forslag om å kjøre en memtest, anbefaler Memtest86 og hvis den finner fort feil her så er det sannsynlig vis minne problemer på maskinen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg byttet fra 5400 til 7200 snurredisk, så det er ikke SSD.  Jeg er også inne på tanken om at noe kan ha skjedd med minnet.  Laptopen har alltid blitt behandlet pent og vært oppbevart i egen veske.  Hadde det vært varme som var årsaken, ville jeg vel tro at den hadde vært rask i starten.

Jeg har prøvd Ubuntu en tid som jeg da installerte på harddisken.  Den føltes litt raskere da, men det er jo vanskelig å vite forskjellen siden jeg aldri testet Ubuntu da maskinen var rask.  Men jeg byttet tilbake til Windows siden jeg bruker noen programmer som ikke kjører på Linux.

Men jeg skal få testet minnet med Memtest og se hva den finner ut.  Har aldri testet programmet, men regner med at jeg skjønner om den finner noe galt. :)  Takk for hjelp foreløpig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg vil også anbefale deg å starte opp i sikkermodus uten nett.

Sjekk om den responderer like tregt når du f.eks åpner Word og Explorer, samt åpne noen mapper og slikt.

La du inn Windows på nytt ren, eller en recovery med Asus bloatware?

Ettersom du installerte drivere fra CD-en som fulgte med, har du sjekket nettsiden til Asus om det er noe oppdatert der? Sannsynligvis,  på en så gammel laptop, så får du det meste med Windows-update, hvis ikke du har noe sær maskinvare i den der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Skal prøve det også. :)

Jeg har prøvd både den CD'en som fulgte med, og med en rein Windows uten bloatware. Men det var ingen forskjell.
Men det rare er at før var den rask også med Asus bloatware. Nå er den til og med treg med rein Windows. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det høres litt ut som feil på maskinvare, dessverre, men greit å teste litt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Prøv å installere 'Speccy' fra Piriform. Der kan du overvåke temperaturer på CPU, HDD og hovedkort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive