Feilsøking nettverkstilkobling

4 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, jeg er dataidiot og har 2 ASUS Notebook med Win10. Jeg bruker både ADSL med trådløst nettverk og 4G router med trådløs tilkobling (for ulike anvendelser), men jeg har en del problemer med ustabil nettilgang og har problemer med å forstå hva som er problemet. I dag på 4G routeren med den ene laptopen så det ut som at tilkoblingen til router var ok, men siden sa feilsøkingsprogrammet noe om feil ved ekstern tilkobling og litt senere også noe om nettverkskortet. Den rettet automatisk feilene og så virket det. Men jeg er avhengig av stabil forbindelse om må finne ut hva som faktisk er problemet, og få fikset det. Den andre PCn drev å mistet kontakten med ADSL internett gang på gang, og jeg tviler på at det var routeren eller internett. Finnes det noe logg eller diagnostiikk eller noe som kan si noe om hvorvidt det er nettverkskortet, router eller internett som feiler? Begge PCene ser ut til å ha gitt opp tilkobling med ethernetkabel, dessverre.) 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

I feilsøkingsøyemed så hjelper det lite med "noe om feil ved ekstern tilkobling", har du den spesifikke feilmeldinga?

Beskrivelsen så langt passer i allefall til at ruteren kan ha mistet strømforsyninga - noen i husstanden som måtte ha en ekstra stikkontakt f.ex. for å støvsuge elns?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk. Nei jeg tror ikke det  ble strømbrudd fordi ingen andre brukte noe, og annet utsyr virket, men det kan jo ha brukt batteri... Det må ha vært et meget kortstrøbrudd i så fall. Eller at router feilet på en eller annen måte. Hvis det skjer igjen håper jeg at jeg harmer ro på meg å ta screen dump av alle feilmeldingene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

De beskrivelsene du har her er lit vanslelig å feilsøke etter samt å foreslå hvor du eventuelt skulle starte. Det jeg ville ha prøvd først er å testet laptopen på et annet nettverk (jobb, skole, venn eller nabo) for å se om du har samme problemer der, hvis ikke så er det noe med det spesifikke oppsette til nettverket ditt hjemme

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive