Tallformatering ledende 0 finn.rad

4 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Hei

Prøver å hente kommunenavnet basert på postnummeret fra Ark1 til Ark2 ved hjelp av finn.rad, men får den kjente og kjære #I/T feilen på de FLESTE linjene, som får meg til å tenke formateringsproblem.

Cellene med postnummeret har samme format, men jeg ser at de likefullt vises forskjellig i formellingen.

Postnummer 0050 (med tilhørende kommune OSLO) vises som 0050 i Ark1, men de ledende nullene vises ikke i Ark2 så det resulterer i en #IT

For postnummer 0877 virker det, for her vises ikke den ledende 0 i noen av arkene.

Noen som kan hjelpe meg så det vises likt i begge arkene? Samme format på cellene later ikke til å være nok.

Kolonnene med postnummere i begge arkene har vært gjennom =RENSK og =TRIMME.

postnummer kommune.xlsx

Endret av Herr Strert
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Det er nok formelen i seg selv som er feil, du har ikke angitt noen område.

Nå har jeg ikke satt meg inn i vlookup for Excel, men tenker at den formelen din:

=VLOOKUP(A8,$Ark1.$A:$D,4,0)

burde sett ut noe mer som dette: =VLOOKUP(A8,$Ark1.$A$4856:$D$4856,4,0).

Og så lurer jeg på om ikke funksjonen krever at kolonnene står inntil hverandre - dvs kolone D flyttes til / bytter plass med B.

[edit]

Slet med å få vlookup til å fungere i fila di da jeg åpnet i Libre Office. Men nå tror jeg at årsaken til problemet er funnet - første kolonna i Ark1 er det brukt tvunget formattering, dvs står det ikke "0001" i A2, men "'0001" slik at det fremstår som 0001.

Jepp - da fikk jeg Libre Office til å hente frem kommunenavnet - du får sjekke dokumentasjon til vlookup i Excel og se om syntaksen er den samme:

=VLOOKUP(A2,$Ark1.$A$2:$Ark1.$B$4856,2,0)

[edit 2]

Prosedyren for å gjøre om fra liksom-tall (tvungen formatering via bruk av ' tegnet) er som følger:

• Lag en ny B-kolonne
  • Formel i B2: "=0+A2". Formatter celle B2 som tall med "leading zeeroes = 4" (litt usikker på den norske oversettelsen i Excel, men du finner den fort). Dernest kopierer du B2 til alle andre celler nedover i B2 kolonnen.
  • Marker kolonne B, kopier, lim inn (overskriv) kolonne A men bruk "lim inn verdier og tallformattering" (tror jeg det heter i Excel).
  • Sjekk innholdet i kolonne A
  • Slet kolonne B

postnummer kommune.ods

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Formelen er riktig, og det er ikke liksom tall heller, har kjørt =rensk for å ta bort eventuelle ', og har for sikkerhets skyld også brukt =trimme for å fjerne eventuelle tomrom før eller etter tallet. 

Problemer ligger et eller annet sted i formateringen, eller i å faktisk få excel til å "se" at de er formatert. Postnummer raden (A) i begge arkene er formatert som tall med ledende null(er). (I excel kan man angi det formatet ved å velge egendfinert og så sette formatet som 0000). I arket jeg lastet opp virker det jo for postnummer 0050 og 0877. Og jeg oppdaget akkurat at hvis jeg dobbelklikker i en postnummercelle i Ark1 så virker formelen for det postnummeret.

Så det er "bare" å finne ut hvordan jeg får excel til å "se" formateringen, som jo vitterlig blir vist.

Å måtte dobbelklikke i hver eneste celle virker unødvendig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive