Pc-en stopper under oppstart

11 innlegg i emnet

Skrevet

Hei. Har en lenovo laptop med W10. Plutselig en dag når jeg skulle starte pc'n så skjer det ingenting. Bare lenovo logo. Får slått pcn av og på. Numlock av og på o.l. men ingenting skjer.

Hjelp? Har harddsken krasjet?

1512929454377154377491.jpg

20171210_190552.jpg

Har ingen cdrom heller

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Hvis ikke du har Windows 10-medie, så kan du laste ned her og lage en oppstartsbar USB eller DVD med det herfra: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Etter det, kan du følge denne gjennomgangen: https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-boot-configuration-data-error-code-0xc0000185-on-windows-10/

Det skal forhåpentligvis løse problemet ditt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk! Skal lånt meg en og i morgen og lage en bloot usb

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

mulig jeg er helt teit...men ingenting skjer når jeg setter i usben og prøver å boote ved oppstart..kommer kun lenovo på skjermen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nå skriver du ikke hvilken modell du har av Lenovo, men avhengig av modell, så klikker du (gjentatte ganger) F1 under oppstart. Fungerer ikke det, prøv F2. Om ikke dette heller fungerer, forsøk å holde inne FN-knappen samtidig som du klikker F1 eller F2. Når du så er i BIOS, klikker du F12. Da får du opp en boot meny, hvor du kan velge USB-pinnen som oppstartsmedie nr 1.

Du er sikker på at pinnen er oppstartsbar?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hm okai får prøve det:)

Om den er oppstartbar? Veldig godt spørsmål. Må sjekke med den andre pc'n senere

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis ikke, så kan du prøve dette programmet: https://rufus.akeo.ie/

Her henter du inn Windows-ISO-en underveis, da blir den garantert oppstartbar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

takk!

I desperasjon har jeg søkt mye.. Plutselig kom jeg over en youtube video. Der sa de finnes en pitteliten knapp ved strømforskyningen.. Hold den i ca 5 sek og man åpner bios!! :) Plutselig kom valgene opp.. Nå har jeg gått inn på bootmenu og boot fra USB. Så får vi se om jeg har klart å laget en USBpinne som fungerer da..haha..hvis ikke blir det ubuntu ellernoe xD

Når jeg valgte USB så starta pcen på nytt og LENOVO logo kommer opp men også sånn "loading" sirkel under..så får la den gå i 30min før jeg evt lager ny USB med ditt tips

Endret av Staffel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Glemte å nevne at disse oppstartsvalgene ikke fungerer alltid pga Fast Boot. Dette kan deaktiveres (midlertidig) via strømstyringsplanen på PC-en, men det hjelper jo deg lite når du ikke får startet opp. :).

Lykke til videre og hold oss gjerne oppdatert. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alt fungerte etter boka helt til at det viser seg at den ikke finner harddsken, så får ikke installert på nytt... dvs den er kaputski?..få tak i ny harddisk og installere Ubuntu? Vil ikke bruke penger på ny laptop...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Det kan jo være at harddisken er gåen, men du har jo denne lisensen av Windows 10, så hvis du ikke absolutt vil ha Linux, så er det bare å installere med USB-pennen som du har Windows på nå. Pass på at du velger korrekt versjon og språk, så aktiverer du med nøkkelen som står på klistremerke under PC-en.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive