Instalere linux

13 innlegg i emnet

Skrevet

Trenger hjelp til å starte linus mint fra minnepenn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Du trenger en spesiell type programvare som kan kopiere innholdet fra ISO-fila på minnepenna i tillegg til å gjøre den kjørbar fra boot.

Eksempel på et slikt  program er Unetbootin.

En liste over tilsvarende programvare finner du her: https://alternativeto.net/software/unetbootin/

Og så må du selvsagt kontrollere at boot-rekkefølga settes slik at USB kommer forran intern disk.

Et lite tips: Noen av disse programmene tillater deg å legge inn mer enn bare én distro pr minnepinne, noe som er spesielt smart ettersom en typisk 16GB minnepinne blir dårlig utnyttet med kun én distro som kan bootes fra den.

Endret av Geir_HK
siste linje
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Leste litt på nett før ditt svar og ser også av ditt svar at det blir litt avansert. Har en HDD fra tven som fikk nytt hovedkort og dermed kunne den ikke lese disken pga. krypteringen som låser den til tven. Ble tipset om at Linux kunne lese den..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hørtes rart ut. Meningen med kryptering er jo nettopp at ingen andre enheter skal kunne lese av, så tror nok at Linux er et blindspor i denne casen.

Er det en TV-opptaksboks du har opptak liggende lagret på? Det finnes enheter på nettet (ebay, f.ex) som muliggjør opptak via HDMI-kabel direkte. Ulempen er jo at lagringshastigheta er 1x - så om opptaket er langt så tar det lang tid å lagre dette

(innser nå at det jeg skriver her muligens strider med enellerannen tekst i retningslinjene som sier noe om opphavsrettighetsbeskyttet materiale bla bla bla! Det gjelder vel ikke så lenge jeg ikke henviser til et spesifikt produkt?)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Finnes mange paraboltunere som har opptaksfunkjon og som du kan ta med deg og se kor som helst. Brukte ekstern HDD på min tv for opptak og så røk hovedkortet og tv fikk ny ID, det er problemet. Det er ikke snakk om kopiering men vil bare ha tilbake opptakene som ligger der.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Vil tøre å påstå med ganske god sikkerhet at krypteringen er ment for å låse opptakene til den aktuelle boksen. For alt du vet kan det jo være Windows OS i enheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Krypteringen er ment å for å låse den til den ene tven som opptakene blei gjort på ja. Eller rettere sagt til den HDD som blei brukt til opptak

Endret av okalles
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Nettopp. Og da er nok krypteringsnøkkelen hardkodet i tv'en eller enheten som disken var koblet til. Kjenner ikketil hvordan dette spesifikt blir gjort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bare sånn for å fortsette litt på første innlegg, og det temaet som innlegget så ut til å handle om. Har du en gammel pc med XP (gud forby) eller windows 7 (support og oppdateringer varer vel i 2 år til) så synes jeg du uansett burde gi Linux en sjanse.

Har selv flere gamle maskiner der Linux er eneste installerte OS, og kan egentlig ikke si annet enn at jeg har høstet positive erfaringer. Av OS som jeg har testet selv over en viss periode og kan si meg fornøyd med så kan jeg nevne Xubuntu, Mint, Bodhi og Peppermint. Du bør uansett teste distroene på en live-cd (eller usb minnepinne) slik at du får et førsteinntrykk og kan velge den distroen du synes best om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, tven kjører Android. Har en gammel stasjoner fra 1999 med 12G Hardisk. Kan den brukes? Liker alt gammelt som kan gjenbrukes:rolleyes:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette er fra et gjenopprettings program på nett. Gjennoprettet kun vanlige bilder som var på HDD før tven formatererte den til opptak

DSC_1112-JPG redusert.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er nok bare en gammel filtabell programmet finner. Har opptakeren fylt opp harddisken, så vil innholdet i disse filene være borte uansett. Men filtabellen - den ser du.

Kan hende du kan kjøre Linux på en gammel maskin fra '99, men du kan ikke regne med at det vil fungere. Vel, jo det finnes distroer som kan klare å kjøre på skikkelig gammel HW, slik som f.ex. Knoppix, Puppy, og noen til som jeg ikke husker navnet på i farta. Det funker, men du kan ikke regne med å ha tilgang til nyeste programvare (har ikke lært å kompillere selv, så det kan jeg ikke uttale meg om)

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Programmet fant massevis av bilder som var på HDDen før den blei formatert av Sony. Kunne rulle side opp og side ned med bilder. Det var bilder som eg har tatt backup av fra før. Det var et betalprogram.

Endret av okalles
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive