Utendørs webkamera, portåpning på Altibox

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Jeg har endelig fått kjøpt meg webkamera. Det gjorde jeg faktisk også i 2014, men det ble returnert pga feil og da ga jeg opp i første omgang ikke minst fordi jeg etterhvert så at netthastighet opp var så lav at kameraets gode  oppløsning ikke kunne utnyttes særlig godt.

Nå er situasjonen endret. Linjen min er bedre og et bedre tilpasset kamera er kjøpt inn, men nå er problemstillingen i utgangspunktet som forrige gang jeg ba om hjelp i http://itpro.no/supportforum/index.php?/topic/82041-remote-access-webkamera-på-dynamisk-ip/&page=1

ved at jeg vil teste ut kameraet og lære bruken hjemme i høst og vinter før jeg flytter det til hytta til våren. Siden forrige gang har jeg fått ny isp hjemme, nemlig Viken Fiber/Altibox, men hytta har fortsatt NGT, men med ny router.

Mitt problem i første omgang er at hjemmesentralen som kan brukes til wifi, men isteden er viderekoblet til en ASUS router og jeg sliter med å få åpnet porter. Viken Fiber bruker ukevis på å svare på mail så de har jeg gitt opp å få hjelp fra.

Dette er oppdateringsbildet for porter i altibox. Iflg. en mail jeg fikk etter lang tid fra Altibox behøver jeg bare fylle ut eksterne porter fra og til, men det er vel ikke nok?

Jeg forsøkte meg med navn test og 80 i alle 4 portrubrikker, men så ingen respons og åpen portsjekk returnerte at porten ikke var åpen. Imidlertid svarte altibox i nevnte mail at de så at jeg hadde åpnet test med port 80.Nå lenge etter på ser jeg at jeg har 80 i alle portrubrikker og 192.168.10.240 som ip for navnet "test" så det har virket. Da kan jeg kanskje bare endre test til hyttekamera?

Dette skjer mens jeg er innlogget på altibox og altså ikke på asus-routeren, men altibox ser vel den allikevel. Hva brukes de interne portene til?

dmz skal vel ikke brukes?

altibox porter.jpg

altibox porter.jpg

Endret av llars
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg kan jo føye til at når jeg forsøker http://canyouseeme.org/ så låser den seg på mitt eksterne ip (Altibox) se bilde

canyouseeme.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei. 

Det første du må gjøre et å koble til webkamera lokalt for å oppdater firmware og endre passord. Da finner du samtidig den lokale IP-adressen som er det du fyller inn i feltet intern ip. 

Port er den eller de portene du bruker til å koble til kamera. Hvis du ønsker å åpne port 80 skriver du 80 i de 4 feltene 

Det er ikke sikkert at det er veldig lurt å åpne porter på denne måten. Åpner du F.eks for port 80 , vil jeg ikke tro det går lang tid før noen forsøker å logge seg på. 

Håper det var svar på spørsmålet ditt. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar, med det du sier om f.eks. port 80 at andre lettere kan logge seg på er direkte feil. Det er noen standarder for hvilke porter som skal brukes til hva og en gjør klokt å holde seg til disse. Det er ikke porten som åpner for tilgang men ekstern ip og passord, men hvis en bruker f.eks. hik connect, brukernavnet fullt ut og passord.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hvis du åpner port 80 vil jeg kunne skrive inn din IP-adresse og komme til bilde hvor jeg kan skrive inn ditt brukernavn og passord. 

Det gjør det lettere å logge seg på, enn det var før du åpnet porten. 

Det har ikke så mye å si hvilken port som er åpen. Det som betyr noe er hvilken  tjeneste som svarer. 

Port 80 er standard port for http. Hvis du setter opp kamera til å bruke HTTPS vil det være sikrere. 

Husk å lukke portene etter at du er ferdig å teste. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive