Oppgradere fra win 7 til 10

5 innlegg i emnet

Skrevet (endret)

Har pc med win 7. Er ikke admin. Kontaktet Komplett for å kjøpe en win 10 fullstendig versjon.

Har ikke cd så jeg kjøpte med pinne.

Fulgte anvisningen og bootet opp med pinnen. Fikk 2 valg. Et med å flytte dataene over på windows og et custom som sletter alt. Valgte da det siste. Ingenting skjedde. Trykket på format i den lille menyen. En horisontal heis begynte å bevege seg litt. Men etter et minutt sto den stille.

Der var det stopp.

Leste på nettet. beskjed om at disken er feil både partion 0 og 1 er feil. Må endres til gpt formattering.

for å gjøre det må jeg i prompten å skrive kommandoer, men jeg finner ikke "dos"prompten!!

Hvordan får jeg endret hdd da? 

Kjenner noen til dette?

Endret av Heckfloss
Ikke komplett
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei.

Jeg kan ikke helt skjønne hva du har søkt etter her, men du må ikke formatere til gpt for å installere Windows, ingen versjoner.

GPT erstatter MBR etterhvert, men det kreves UEFI for å starte opp en GPT-disk, og hvis ikke du har en harddisk på over 2 TB, så skal du ikke gjøre noe her, annet enn å installere Windows 10. Ettersom du har en PC med Windows 7 og har litt alder, så tenker jeg at du har "tradisjonell" BIOS?

Du kan lese litt om UEFI her og sjekke disken din i Windows 7: http://www.farstone.com/articles/what-is-uefi.php

Forskjell mellom MBR og GPT: https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between-gpt-and-mbr-when-partitioning-a-drive/

Det kan jo selvfølgelig være feil på disken din, og da bør det jo ikke installeres operativsystem på den, men dette kan du prøve å sjekke i forkant før oppgraderinga, hvis du får startet opp Windows 7.

Kommer du ikke til et punkt, hvor du kan velge avansert installering, slik at du kan slette og formatere hele disken?

Hvis dette er en stasjonær PC, kan det lønne seg å koble fra det meste du har tilkobla med USB (bortsett fra mus og tastatur), noen ganger er det hensiktsmessig å koble fra andre harddisker også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg tenkte å formattere hele disken. Derfor valgte jeg ikke det valget som sier at filer blir flyttet til windows før installering starter.

får så spørsmål:

where do you want to install windows?

Jeg får to valg:

drive 0 partition 1: system reserved 350 mb free 308 system

drive 0 partition 2:                            238.1 gb primary

uansett hvilken av disse jeg markerer og går videre med popper det opp et vindu hvor det står:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems. Windows can only be installed to GPT disks.

Jeg har kjøpt windows 10 home versjon full versjon

her står jeg.....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ok, disken din er partisjonert kanskje?

Et tips er å starte opp i BIOS og deaktivere EFI Boot Source (Storage > Boot order), lagre med F10 og restarte PC.

Nå kan du installere Windows 10. Etter installasjonen, kan du aktivere EFI Boot order igjen.

Hvis ikke du har samme valg i BIOS (UEFI) så kan du endre fra EUFI til Legacy.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei igjen. Kom over en kjenning som fikk se problemet. Han fikk slettet partionene. Etter det godtok pcen installasjonsfila win 10. 

Uansett takk for svar og interesse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive