Lagre en bestemt del av et excel ark til et annet ark

3 innlegg i emnet

Skrevet

Hei, Jeg har laget meg en "digital timeseddel", som automatisk regner ut antall timer, overtid osv. Og laget den slik at den kan skrives ut og matcher den timeseddelen som vi bruker hos oss på jobb.

Det jeg nå sliter litt med, er at jeg ikke er noe stor fan av ha masse papir rot liggende. Så jeg er ute etter en enkel måte å lagre hele timeseddelen, uten å måtte ha mange dokumenter, eller et dokument med x-antall ark.

Det jeg ønske å få til er at når timeseddelen er ferdig fyllt ut, skal jeg kunne skrive ut en kopi til jobb, men så lagre
min egen digitale kopi i et ark i excel. Men slik at når jeg neste uke lagrer en ny seddel, skal den dukke opp under den forrige jeg lagret. Slik at jeg lett kan bla gjennom alle ukene med timesedler.

Får gjort det jeg ønske nå, med at jeg lagret hele seddelen som en "liste", velger den og kopiere den til et eget ark.
Men ønsker å få det enda enklere. Helst slik at når jeg kopierer seddelen, skal originalen tømmes og være klar til neste uke.

Noen som har noe forslag til hvordan dette kan gjøres?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det virker som om du må ta i bruk makroer.

Vet ikke hvor "bereist" du er i VBA, men en enkel måte å starte på, er å få den til å ta opp det du gjør:

Eksempelvis kan du bruke makro-opptakeren til å følge med på det du gjør når du kopierer, og klargjør (tømmer) timelisten. Så kan du relativt enkelt gå inn i koden (vha Alt+F11), og endre på hva seddelen skal hete. (Den kan f.eks. få navnet fra en celle der ukenummeret står.)

Hvis du ønsker et enda ryddigere regneark, så foreslår jeg at du kopierer alle lønnsdata inn i en tabell, der du angir ukenr i en av kolonnene. Da kan du enkelt filtrere frem det du måtte ønske, uten å ha 52 sider å lete gjennom.

Kan bli mer konkret hvis du legger inn excel-arket som du har nå. (men selvsagt med eksempeldata)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for svar.

Har vært innom VBA for noen år siden, så har noe peiling. Så skal prøve makro-opptakeren, så får se hva jeg får til der.
Tror det blir det som er mest i den gata jeg tenker.
Hvis jeg ikke får til, så legger jeg ut excel arken med eksempler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive