Krympe SSD

8 innlegg i emnet

Skrevet

Har en 500GB SSD som behøves i et nytt prosjekt. Problemet er at den var nesten full og jeg har nå slettet mye så det er igjen ca 190GB, dette skal nå over på en ny 250GB SSD. Problemet er jo at det ikke går an å defragmentere en SSD. Filene ligger nå mest sannsynlig spredt over hele disken. Spørsmålet er: vil et image programmer lik Acronis/Shadow Copy osv. kopier filene sektor for sektor slik at jeg fremdeles har et image med spredte filer, eller kan det kopiere fil for fil slik at mine 190GB får plass på en 250GB disk.

Finner ikke noe eksakt svar på nettet om dette, men regner med at flere av medlemene her kjenner til problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Nå skriver du ikke hva slags operativsystem du har, men hvis jeg kan gjette på at du har en  Windows-versjon, så blir defragmentering deaktivert i eldre systemer som Windows 7 og tilbake. Ja, det stemmer, defragmentering utføres ikke på SSD, men man optimaliserer den, og det gjør Windows-versjoner fra Windows 8 og oppover automatisk, men du kan kjøre det manuelt også (høyreklikk på harddisken, velg Verktøy så Defragmentering eller Optimalisering, husker ikke om det fortsatt står defragmetering der, men den kjører korrekt kommando uansett i Win 8 / Win 10).

Ellers har flere produsenter, feks Samsung, egne verkøy for slikt som gjerne følger med disken, eller du kan laste det ned. Om de gjør noe bedre jobb enn Windows, aner jeg ikke. Sannsynligvis ingen stor forskjell.

Så først nå at du lurte på hvordan dette fungerer når du kopierer.

En "fragmentert disk", det seg være snurredisk eller SSD, er maskinvarerelatert, så du kopierer ikke det over på ny disk, kun filene.

Endret av pijano
Edit: La inn tilleggsinfo etter å ha lest tråden din grundigere. :-)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei og takk for raskt svar.

Det stemmer at det er win7, beklager å ha glemt dette. en av utfordringene er at jeg fremdeles må bruke Win7, så jeg får sjekke ut Samsungs Magican program hva dette kan gjøre. 

Er fremdeles interessert i hva slags løsning som image programmene bruker. Kanskje mer sånn 'Want to know'.

Endret av palr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har brukt Magican selv, og fungerte fint.

Det beste er å kopiere filene over, hvis destinasjonsdisken er ny. Bruker du et kloneprogram, så er det en helt annen sak, for da vil du også få med deg de fragmenterte områdene til ny destinasjon.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Mange takk. Da fikk jeg egentlig svar på 2 ting. Magican fungerer bra så da prøver jeg det først. Det at kloneprogrammet ikke 'pakker' filene var verre. Jeg er delvis avhengig av at jeg får en eksakt kopi inklusiv OS'et. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Jeg skjønner. Da kan det være greit å optimalisere først ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

For w7 kan også imagex fungere bra. 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Da fikk jeg egentlig svar på 2 ting. Magican fungerer bra så da prøver jeg det først. Det at kloneprogrammet ikke 'pakker' filene var verre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive