Excel - hvordan oppheve tvunget formattering med apostroff

6 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann.

Dersom jeg skriver '04.02 i Excel (med apostroff foran) så hindrer dette at Excel formatterer cella som dato.

Problemet er - når jeg har hundrevis av celler i et regneark som er formattert på denne måten, så fungerer de ikke med formler. Er det noen som kjenner til hvordan man opphever "tvunget formattering" (eller hva det nå kalles) i Excel.

Det hjelper også om noen vet hva den engelske terminologien er, tenker jeg skulle finne ut om dette lar seg gjøre med Libre Office Calc óg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Bump.

Dette er ITpro - er det virkelig ingen som har vært borti dette?

Dette er et meget irriterende problem hver gang jeg eksporterer til Excel fra Visma, og så er tallformateringa slik at det ikke er mulig å kjøre beregninger på tallmaterialet. For å få det til, må jeg først bruke formelen for å finne tall i tekststrenger i en egen kolonne, deretter kopiere denne kolonna og overskrive den første.

Dette er tungvindt, og jeg skulle gjerne ha kunne gjort det på en enklere måte.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dersom "04.01 er i celle B4, bruk denne formelen og formater svaret til det datoformatet som du vil ha

=--HØYRE(B4;(LENGDE(B4)-1))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei Hara.

Setter pris på innspillet, men det løser desverre ikke det opprinnelige problemet. Som jeg nevnte tidligere så har jeg omgått problemet ved å bruke formel for å hente ut tall fra tekst, og den fungerer i praksis på samme vis som den du viser til.

Problemet er når det er store regneark, og det er regneark som automatisk genereres flere ganger daglig. Da tar det mye tid å legget til ekstra kolonne, sette inn formler og deretter kopiere tilbake, lime inn som rent tallformat, og til slutt slette kolonna med nevnte formel slik at regnearket fremstår som opprinnelig, men har tallformat som kan regnes ut.

Den andre veggen jeg stanger hodet inn i er at denne funksjonaliteten (appostroff betyr "formatter som tekst") vites ikke navnet på, så utallige søk på nettet gir ingen relevante treff.

[edit]

Å, du har jo ett innlegg. Da får jeg si velkommen til forumet, og så synes jeg det er positivt at du bruker aller første posten til å prøve å bidra med hjelp :D

Endret av Geir_HK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hei, for å fjerne apostrof, prøv følgende:

Data - Tekst til kolonner - Data med skilletegn - sett inn apostrof under "annet".

Bør fungere greit så lenge apostrofene er først i cellene.

Mvh

Harald Bang

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for tipset Harald, skal teste dette ut når jeg får muligheten (på jobb altså, hjemme kjører jeg utelukkende Libre Office)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive