Stasjonær PC fryser noen ganger

6 innlegg i emnet

Skrevet

Heisann.

Har hatt PCen i 1 år og 11 måneder. Den er kjøpt fra komplett (selvbygd) med nye komponenter.

Den har kjørt feilfritt i over 1 år nå, frem til nå. Den har begynt å fryse litt her og der, av bare den minste ting. Det eneste jeg har gjort om på PCen siden den var feilfri, var å koble til en secondary monitor. Som fungerer clean som bare det, hele PCen er veldig rask generelt, men plutselig så vil den fryse av den minste ting.

Det kan skje at PCen kjører feilfritt i noen dager, men andre dager kan den være veldig teit å fryse opptil 5-6 ganger i løpet av èn dag. 

Har byttet ut grafikkort etter problemene og har fortsatt det samme problemet.

En ting som kan merkes er at PCen fryser gradvis:

- Åpner jeg Google Chrome fane og skal kjapt inn på for eksempel Facebook, og jeg nettleseren bare loader, så vet jeg allerede at nå kommer PCen til å fryse. (Er jeg heldig så klarer jeg avslutte Google Chrome før dette skjer) Det virker som den jobber seg ihjel til den fryser. Men dette er jo bare småting den fryser av?

Det første steget er at det eventuelle programmet jeg bruker fryser, deretter kan jeg lukke/minimize programmet. Etter å åpne Start-menyen et par ganger, vil denne også fryse. Tilslutt fungerer ikke skjermen i det hele tatt. Jeg klarer deretter å flytte musa over til secondary monitor. Der jeg kan dra og flytte på mappene mine, deretter fryser denne skjermen også.

Og ETTER det, så fryser også lyden. Det tar litt tid før lyden og miccen min slutter å fungere.

Og tilslutt så står alt bom-fast. Og det er ingenting som fungerer. Ingen knapper, ingenting.

Noen tips til hva jeg kan prøve på?

Temperaturen i PCen er mellom 30-40 grader hele tiden. Jeg bruker SSD.

Intel(R) Core(TM) i7-4790k CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz RAM 16GB

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du prøvd å fyre opp en varme ovn, sånn at den slutter å fryse? jeg har også hørt at ullteppe fungerer fint og.

Men fra spøk til alvor, har du sjekket resurs bruken av maskinen?
Hva hardware er den satt sammen av? du har noe i teksten der men mangler endel med merke \ model

Høres forøvrig ut som et software problem med Windows \ drivere

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Har du prøvd å fyre opp en varme ovn, sånn at den slutter å fryse? jeg har også hørt at ullteppe fungerer fint og.

Men fra spøk til alvor, har du sjekket resurs bruken av maskinen?
Hva hardware er den satt sammen av? du har noe i teksten der men mangler endel med merke \ model

Høres forøvrig ut som et software problem med Windows \ drivere

Den varmeovnen gjør nok susen, men temperaturen ligger fortsatt mellom 30-45 grader så går nok fint! Hehe :P

Har veldig dårlig kunnskap om PC generelt, så for meg så er dette veldig vanskelig å finne ut av.

Intel® Core™ i7-4790k CPU @ 4.00GHz 4.00 GHz
RAM 16GB DDR3 Kingston 1600MHz
64-bit Windows 10 Pro
PSU 750W Corsair
ASUS Z97-P, Socket-1150
CoolerMaster 120M Kjølevifte

Hvis det "bare" er software problemer så blir jeg happy, for da går det vel an å laste ned gamle drivere etc. for at ting plutselig skal fungere?
Ressursbruken min er veeeldig lav. Jeg restartet PCen nettopp, og det er denne jeg skriver på atm. Den kan fryse av den minste ting. Memory/performance etc. ligger på veldig lavt nivå, så PCen blir ikke sliten akkurat. 
Takker for svar :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Hardware er av et greit oppsett så skulle ikke tru dette er problemet, hvis jeg skulle he gjettet så er det en Windows Update som ikke fungerer helt som den skall siden dette ikke er første post om det samme symptomet "maskinen bare låser seg \ fryser" for de som bruker Windows 10 og med det at Microsoft sparket og la ned hele avdelingen som drev med kvalitetsikring av update filene så er det en del dårlig kode dem ber oss forbrukerne om å teste for dem.

Men dette er avsporing fra tråden, så det jeg ville gjort er å teste om jeg kunne fram provosert dette sånn at man har en konkret handling som fører til at maskinen fryser for da har vi noe å gå på for å feilsøke hvorfor denne gjør dette, du kan være heldig å notere deg tid når dette skjer å finne dette i event loggen senere på error \ warning eller la maskinen stå med task-bar og ressurs vinduet oppe til den fryser og da visse hva tjeneste eller program som brukte mest resurser da den frøs, dette er en veldig tidkrevende og ikke særlig praktisk prosess å gjennomføre.

Hvis det skjer helt vilkårlig og det ikke kan frem provoseres på en god måte så ville jeg prøvd å sjekke med sikrehetsmodus og om det samme skjer der hvis så kan det faktisk være hardware eller en feil på selve Windows som er skylden, og for å teste dette ville man ha startet maskinen med en Linux live usb \ dvd og sett om man får samme frys der 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hardware er av et greit oppsett så skulle ikke tru dette er problemet, hvis jeg skulle he gjettet så er det en Windows Update som ikke fungerer helt som den skall siden dette ikke er første post om det samme symptomet "maskinen bare låser seg \ fryser" for de som bruker Windows 10 og med det at Microsoft sparket og la ned hele avdelingen som drev med kvalitetsikring av update filene så er det en del dårlig kode dem ber oss forbrukerne om å teste for dem.

Men dette er avsporing fra tråden, så det jeg ville gjort er å teste om jeg kunne fram provosert dette sånn at man har en konkret handling som fører til at maskinen fryser for da har vi noe å gå på for å feilsøke hvorfor denne gjør dette, du kan være heldig å notere deg tid når dette skjer å finne dette i event loggen senere på error \ warning eller la maskinen stå med task-bar og ressurs vinduet oppe til den fryser og da visse hva tjeneste eller program som brukte mest resurser da den frøs, dette er en veldig tidkrevende og ikke særlig praktisk prosess å gjennomføre.

Hvis det skjer helt vilkårlig og det ikke kan frem provoseres på en god måte så ville jeg prøvd å sjekke med sikrehetsmodus og om det samme skjer der hvis så kan det faktisk være hardware eller en feil på selve Windows som er skylden, og for å teste dette ville man ha startet maskinen med en Linux live usb \ dvd og sett om man får samme frys der 

Skal prøve med Ubuntu OS for å sjekke om den fortsatt fryser. 

Jeg ville prøve å skru PCen tilbake til oktober, men det tror jeg ikke at jeg kan (?) Isåfall, om jeg kan bruke en eldre Windows Update eller Windows versjon. 

PCen min fryser veldig tilfeldig. Den frøs nettopp av at jeg gjorde et virus-scan. Og den scannet i knapt 2 minutter før den stoppet å fungere. Jeg måtte prøve avslutte programmet men så frøs hele PCen. Rebootet PCen, og det eneste som viser i loggen er dette.

WUDFRd failted.png

EDIT::

Sikkermodus hjalp absolutt ingenting, den vil fortsatt fryse her. 

Jeg prøvde også slik at Windows Defender virus scan bootet KUN seg selv da jeg restartet PCen, og den ville fortsatt fryse.

Da jeg bootet opp Ubuntu fra den ene disken min, så gikk den relativt feilfritt. Så dette kan være eventuelle drivere som ikke vil samarbeide? Er veldig uerfaren på sånt, men kan prøve google meg frem til hvordan jeg laster ned gamle drivere.

Endret av oleoren
update
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja hvis du bruker Ubuntu så skal det være lett å finne ut av om det er hardware eller Windows som ikke fungerer som det skal være enkelt å sjekke hva som skjer med å bruke terminalen og top kommandoen

top -aSH

Dette skulle kunne gi deg full oversikt over hva som krever ressusrser og hvis den ikke fryster mens dette kjører så er det Windows som tuller med deg, å det med å laste ned drivere er ikke vanskelig det er som å laste ned all annen programmer og filer på nettet, personlig ville jeg formatert og lagt inn Windows 7 hvis du må ha dette, eller enda bedre legge inn Ubuntu på full tid og konvertere til Linux

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive