Portviderekobling trøbler

10 innlegg i emnet

Skrevet

Hei

Har hatt en server på lokalnett i årevis, som er åpnet i router med portviderekobling slik at den er tilgjengelig utenfra. Dette har virket knirkefritt lenge, men nå har det begynt å trøble litt for meg. Jeg har åpnet mot port 80, 22 og 8080. Det virker fint på 80 og 22 fortsatt, men når jeg forsøker å åpne en tilkobling mot 8080 står det bare å henger til melding om tilkobling mislykkes kommer. Server er en linux maskin. Det rare er hvis jeg forsøker det samme på lokalnett (ekstern ip:8080) fungerer det fint.

Noen ideer om hva dette kan skyldes?  

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Er alle portene mot samme intern maskin eller er det forskjellige intern maskiner?

Det mest normale med dette er hvis den lokale maskinen endrer IP adresse og dette ikke oppdateres i Port forwarding og Brannmur reglene så går du ofte et slikt resultat

Hvis alle portene er på samme maskin så er det mere på Brannmur reglene, da ingen av portene ville reagert hvis det var IP adresse feil på ruter eller server

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Alle portene går til samme server. Alle portene er satt opp likt i router.

Mulig dette er noe med porten i server da? Noen som kjenner linux godt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Tja godt og godt har et papir som sier jeg har Linux kunnskaper liggende et sted

Jeg antar at det er Ubuntu LTS som er distroen på serveren? utifra profilen din

Når du prøver internt å nå tjenesten som lytter på 8080 kommer den opp da?

Finner du noen programmer med å kjøre følgende kommandoer

sudo netstat -peant | grep ":8080 "

lsof -i :8080

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Stemmer det, en Ubuntu LTS.

Når jeg prøver internt funker det helt supert, men eksternt står bare å laster.

root@camserver:~# netstat -peant | grep ":8080"
tcp        0      0 0.0.0.0:8080            0.0.0.0:*               LISTEN      0          13899       1857/flussonic
tcp        0      0 192.168.1.5:8080        192.168.1.1:58011       ESTABLISHED 0          3968235     1857/flussonic
root@camserver:~# lsof -i :8080
COMMAND    PID USER   FD   TYPE  DEVICE SIZE/OFF NODE NAME
flussonic 1857 root   30u  IPv4   13899      0t0  TCP *:http-alt (LISTEN)
flussonic 1857 root   41u  IPv4 3968235      0t0  TCP camserver:http-alt->192.168.1.1:58011 (ESTABLISHED)

Du kan teste ut hvordan det oppfører seg her:

http://www.veret-aalgaard.com/oygardsvannet

Flussonic er streaming programmet jeg bruker for å publisere livestream. Så er det lagt inn noen iframes med kode for å vise stream.

Dette fungerte storveis for bare noen dager siden. Plutselig stopper det opp uten at det er gjort noen endringer. Og etter det jeg kan se er portene åpne slik de skal? Når jeg kjørte disse kommandoen logget jeg inn med SSH fra utsiden. Det fungerer perfekt, så det kan ikke være noe med nettverket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Selve nettsiden laster fint for meg på den linken både med norsk og amerikansk IP, men den står lenge å jobber med selve streemingen så lurer på om det er etteller annet som har skjedd med programmet der

Jeg kjenner ikke til hvordan siden er bygget opp eller hvordan flussonic fungerer men det virker ikke som det er noe galt med nettverket vertfall, det jeg kommer på sånn på toppen av bakhodet her kan jo være å prøve en reboot av selve router \  modemet og så slette 8080 oppføringen og sette den inn på nytt for så sjekke om porten fortsatt er åpen med en port scanner, tilfelle du har en forbruker rutermodem som har hengt seg opp av en eller annen grunn

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Det er veldig rart dette her... Funnet en ting til som er uforståelig. 

Sjekk her: http://92.221.9.159/alldaymovies/01052016.mp4

Dette er en timelapse film laget for 1 mai i år. Den ligger på den interne serveren, men spiller ikke. Det må altså være noe med serveren her. Men jeg logger inn på den uten problemer via SSH. Jeg slettet 8080 porten i routeren og la den inn på ny, hjalp dessverre ikke. Prøvde en restart av server igjen i dag, men heller ikke det gjorde noe forskjell.

Alt som lager trøbbel er videoavspilling, enten disse opptakene eller live fra webkamera.

Endret av asai
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Det viste seg til slutt at problemet lå i en trøblete router. Alt OK nå. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ha trådløse rutere..... 

Fint du fant ut av dette da

Selv om du løste nettside problemene dine så bør du sette opp noen sikkerhet for Synology NASen din, kunne jo fått full tilgang hvis jeg hadde ønsket
se vedlagt bilde

web-access.JPG

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Takk for tips, men usikker hvem som har den IP adressen du viser til.

Min adresse er 92.221.9.159 og ikke 92.221.9.15...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive