MBR eller GPT, win 10 vil ikke installere

6 innlegg i emnet

Skrevet

Har kjøpt en ny SSD disk for å installere Windows 10 pro på, har en gammel WD 500 gb 7200 rpm sak stående i fra før. Laget meg en USB med win 10 via Rufus, koblet fra gamle WD'en og skulle installere win på ssd'en. Får da opp at disken må være mbr for å kunne bli brukt (den var gpt). Kjørte diskpart og konverterte, win 10 installeres. Slår av maskinen og kobler til gamle WD'en for å kunne hente filer fra denne, planen er å bruke den som lagringsplass foreløpig til jeg får kjøpt en større ssd til dette. Men, disken vises ikke... Slår av maskinen, kobler om og booter fra gamle WD, win 8 starter og begge diskene vises. Hva er greia? 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Greia er at Win10 er dust og ikke vil gi deg begge diskene automatisk da de begge inneholder en kopi av Windows,

Du må nok gå i diskbehandler \ diskpart og mappe opp disken manuelt der ifra når du er i Win10

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Greia er at Win10 er dust og ikke vil gi deg begge diskene automatisk da de begge inneholder en kopi av Windows,

Du må nok gå i diskbehandler \ diskpart og mappe opp disken manuelt der ifra når du er i Win10

Det hørtes ut som noe som sletter alt på den disken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja det kan fort gjøre det hvis du er uheldig og trykker på feil funksjon, men det du kan sjekke uten om å gjøre noe er om begge diskene er synlige der og om dem har fått stasjonsbokstav, denne informasjonen skal komme opp automatisk når du åpner diskbehandler programmet under Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Datamaskin behandling - Diskbehandler 

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/f/open-disk-management.htm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Ja det kan fort gjøre det hvis du er uheldig og trykker på feil funksjon, men det du kan sjekke uten om å gjøre noe er om begge diskene er synlige der og om dem har fått stasjonsbokstav, denne informasjonen skal komme opp automatisk når du åpner diskbehandler programmet under Kontrollpanel -> Administrative Verktøy -> Datamaskin behandling - Diskbehandler 

http://pcsupport.about.com/od/tipstricks/f/open-disk-management.htm

Har vært bortreist her. Skal se om jeg får til dette i helga, blir vel litt med hjertet i halsen da jeg har masse deadlines på illustrasjoner :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrevet

Dette går så fint så, åpne diskbehandler og ta skjermdump og last opp her så skal vi nok hjelpe deg med å se over hva den sier før du endrer på noe 

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive